رئیس انجمن عفونی اطفال ایران با تاکید براینکه به خانواده‌ها توصیه می‌شود بندناف نوزاد را دستکاری نکنند، گفت: دستکاری بندناف و تماس دست آلوده با آن موجب بروز عفونت می‌شود.

توصیه‌هایی درباره بندناف نوزاد

سلامت نیوز:رئیس انجمن عفونی اطفال ایران با تاکید براینکه به خانواده‌ها توصیه می‌شود بندناف نوزاد را دستکاری نکنند، گفت: دستکاری بندناف و تماس دست آلوده با آن موجب بروز عفونت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر محمدرضا بلورساز، رئیس انجمن عفونی اطفال ایران  درباره عفونت بندناف، گفت: بندناف نوزاد، 20 روز پس از تولد خود به خود از بدن جدا می‌شود اما گاهی ممکن است بندناف یا ناف دچار عفونت‌های میکروبی شود.

وی افزود: میکروب‌ها ممکن است در فضای بیمارستان و یا منزل نوزاد را درگیر کرده باشد که با علائمی مانند ترشحات زرد رنگ، تورم و التهاب همراه است. این علائم کاملا با چشم غیر مسلح دیده می‌شود حتی ترشحات آن بوی نامطبوعی دارد که خانواده‌ها به محض رویت باید به پزشک مراجعه کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه عفونت بند ناف باید مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد، گفت: در صورت تاخیر در درمان عفونت به داخل خون نوزاد وارد می‌شود و موجب بروز علائمی مانند ضعف، بی‌حالی، تغذیه نکردن از شیر مادر، تب و ... می‌شود که برای درمان باید به بیماران آنتی بیوتیک تجویز شود.

بلورساز عنوان کرد: اگر عفونت ترشح نداشته باشد نیازی به مداخلات درمانی نیست؛ البته خانواده‌ها باید توجه داشته باشند گاهی ناف پس از جدا شدن از بدن دچار عفونت می‌شود که نباید این مساله را با عفونت خطرناک ناف اشتباه گرفت که تشخیص این موضوع تنها بر عهده پزشک است و خانواده‌ها باید به پزشک مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌شود پس از تولد، بند ناف نوزاد را دستکاری نکنند و اجازه بدهند با گذشت زمان بند ناف از بدن جدا تا نوزاد دچار خطرات احتمالی نشود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha