پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 216317

شاهوار این روزها به‌جای تماشای لباس‌های رنگارنگ کوهنوردان، کامیون‌های حاوی سنگ بوکسیت را نظاره می‌کند که ذره‌ذره شیره جان کوه را می‌مکد.

طبیعت شاهرود را در معرض نابودی

سلامت نیوز:شاهوار، بلندترین قله منطقه البرز شرقی است. مردم شاهرود ارتفاعات شاهوار را نماد قدرت می‌دانند و حالا به حجم تخریب و فعالیت غیر‌اصولی یک معدن بوکسیت در این منطقه اعتراض دارند.

به گزارش سلامت نیوز،وقایع اتفاقیه نوشت: آنها حیات قله شاهوار را به‌عنوان سرمنشأ تمدن چندهزارساله شاهرود می‌دانند که مسولان باید برای نجات آن اقدام کنند. تشکیل زنجیره انسانی توسط کوهنوردان، طبیعت‌دوستان و جمعی از اهالی منطقه، خواستار نجات این طبیعت بکر این منطقه شده‌اند. شاهوار این روزها به‌جای تماشای لباس‌های رنگارنگ کوهنوردان، کامیون‌های حاوی سنگ بوکسیت را نظاره می‌کند که ذره‌ذره شیره جان کوه را می‌مکد. این کوه‌تراشی در ارتفاعات سه‌هزار متری، بدون توجه به ملاحظات زیست‌محیطی انجام می‌شود. همین موضوع فعالان محیط‌زیست بسیاری در اقصی‌نقاط کشور و ازجمله در شاهرود را واداشت که با تشکیل زنجیره انسانی، برای زخم‌های شاهوار مرهم شوند و همچنین از یک فاجعه ملی جلوگیری کنند. معدن بوکسیت با برداشت‌های سه‌هزارتنی از کوه شاهوار، به قتلگاه درختان اُرس بدل شده و معدنکاران بدون توجه به میراث هزارساله پوشش گیاهی ارزشمند منطقه، درختان را زیر نخاله‌ و شن‌های معدن دفن می‌کنند و از‌سوی‌دیگر، این فعالیت‌های معدنی، آلودگی آب و سرچشمه‌های منطقه را نیز دربردارد که اگر فکری برای آن نشود، دیر یا زود شاهوار و طبیعت بکر آن برای همیشه از بین خواهد رفت. عملیات بهره‌برداری از معدن بوکسیت در دامنه‌های شاهوار شاهرود از سال ۹۲ با هدف تأمین نیاز کارخانه آلومینای ایران آغاز شد و اکنون پس از چهار سال تخریب‌های گسترده‌ای را در منطقه ایجاد کرده است. 


ملاحظات زیست‌محیطی شاهوار پیگیری می‌شود


مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان درباره پایش زیست‌محیطی منطقه شاهوار به مهر می‌گوید: اخطارها و تخلفات برداشت معدن بدون ملاحظات زیست‌محیطی را به سازمان صنایع و معادن منعکس و اعلام کردیم، این واحد دارای مشکلاتی است و پیگیر هستیم تا معضلات را رفع کنیم. کارشناسان آب‌وخاک برای آزمایش میزان آلودگی به منطقه اعزام شده‌اند تا در بررسی‌های بعدی بدانیم آیا آلودگی‌ها بر سرچشمه تأثیر داشته یا خیر که بر‌اساس خود‌اظهاری، نتیجه آزمایش مثبت بود؛ حال باید دید در تازه‌ترین بررسی‌ها، نتایج آزمایشگاهی چه خواهد شد. 
عباسعلی دامنگیر در ادامه تصریح کرد: بر‌اساس قانون، بحث خود‌اظهاری معادن را در دستور کار قرار دادیم تا واحدهای صنعتی و معادن خودشان با کارشناسان محیط‌زیست برای بررسی میزان آلایندگی واحد عقد قرارداد کنند و اگر مواردی مشاهده شود، بلافاصله مراتب گزارش و مورد رسیدگی قرار گیرد ولی دراین‌بین وزارت صنعت و معدن نیز باید نظارت بیشتری انجام دهد. وی افزود: درباره معدن سنگ‌های قیمتی دامغان نیز مخالفت خود را به طور صریح اعلام کردیم زیرا زیستگاه حساسی از نظر حیات‌وحش محسوب می‌شود و ایجاد معدن، این زیستگاه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد ولی قرار شد استاندار با نماینده دستگاه‌های مربوطه این منطقه را مورد بازدید قرار دهند تا با بررسی‌های میدانی درباره آن تصمیم‌گیری شود. مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر تپه‌خواری اطراف روستای طرود شاهرود هم افزود: داخل منطقه طرود و لجنه، اجازه هیچ‌گونه مجوز اکتشاف و بهره‌برداری از سوی محیط‌زیست داده نشده و وزارت صنایع و معادن هم برای احداث معادن در این منطقه مخالف است و این کوه‌خواری و تپه‌خواری متعلق به حوزه استان سمنان نیست. 
دامنگیر اضافه کرد: کنترل فعالیت‌های معادن و به‌ویژه معدن تاش در دستور کار سازمان محیط‌زیست قرار دارد و چنانچه آلودگی‌های زیست‌محیطی منطقه در آزمایش‌های تکمیلی محرز شود و ادامه فعالیت برای محیط‌زیست خطرآفرین باشد، طبق قانون پرونده برای بررسی‌های بیشتر تحویل مراجع قضایی خواهد شد. 


مخالف تخریب میراث ملی هستیم


رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود نیز درباره تخریب کوه شاهوار و فعالیت معدن بوکسیت ابراز کرد: این سازمان با هرگونه اقدامی که چهره منابع ملی را مخدوش کند، مخالف است و باید گفت تنها موزه‌ها و صنایع‌دستی و آثار به‌جای‌مانده از نیاکان برای ما حائز اهمیت نیست بلکه دراین‌بین منابع ملی ارزشمندی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. بهره‌برداری غیراصولی معادن و مدفون‌کردن پوشش گیاهی ارزشمند شاهوار، هیچ دستاورد مطلوبی برای منطقه به‌جز وقوع سیلاب و آلودگی چشمه‌ها و آب‌ها را دربر نخواهد داشت. حمیدرضا حسنی در ادامه تصریح کرد: احداث جاده جنگل ابر، بردن ماسه‌های طرود بدون مجوز و معدن تاش ازجمله مواردی است که میراث فرهنگی به‌شدت درباره آن حساس است زیرا میراث ملی برای کشور محسوب می‌شوند که باید از آن حفاظت و صیانت کرد. وی افزود: با توجه به اینکه شاهوار سالانه هزاران کوهنورد را از اقصی‌نقاط کشور به‌سوی خود معطوف می‌کند، طرح گردشگری روستای تاش از ابتدا موردتوجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود اما در آن زمان هیچ‌گونه همکاری‌ای صورت نگرفت، درحالی‌که تجربه موفق قلعه‌بالا به‌خوبی نشان داد که شاهرود از قابلیت‌های مطلوبی در حوزه گردشگری برخوردار است که باید به آن بها داد. 


احتمال خشکیدگی درختان میوه تاش وجود دارد


گیاه‌شناس و استاد دانشگاه تهران که به‌تازگی از منطقه بازدید کرده است، ابراز کرد: تجربه معدنکاوی در ایران به‌خوبی نشان داد که بهره‌برداری غیراصولی معادن و مدفون‌کردن پوشش گیاهی ارزشمند شاهوار هیچ دستاورد مطلوبی برای منطقه به‌جز وقوع سیلاب و آلودگی چشمه‌ها و آب‌ها را دربر نخواهد داشت. حسین آخانی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه باغداری شغل اکثر مردم تاش شاهرود محسوب می‌شود، آسیب‌های ناشی از معدن بوکسیت آلومینای تاش با گذشت زمانبر درختان میوه که محل کسب‌وکار مردم منطقه است، اثرگذار خواهد بود و باعث خشک‌شدن درختان نیز می‌شود. وی با بیان اینکه کوه‌خواری و کوه‌تراشی در شاهوار پدیده غم‌انگیزی است که تا فرصت هست برای نجات آن باید کوشید، افزود: فعالیت معدن آلومینا، چیزی جز تخریب محیط‌زیست و منابع ملی نیست؛ این منطقه مأمن حیات‌وحش غنی و قوی ازجمله خرس قهوه‌ای و پلنگ نیز محسوب می‌شود که با ادامه فعالیت، فقط ارزش‌های زیست‌محیطی کوه شاهوار دستخوش آسیب خواهد شد. 


خرس قهوه‌ای ایرانی در خطر است


رئیس سابق محیط‌زیست شاهرود نیز درباره تأثیر معدن بر حیات‌وحش منطقه شاهوار گفت: این منطقه یکی از زیستگاه‌های اصلی خرس قهوه‌ای به شمار می‌رود که آثار به‌جای‌مانده نشان می‌دهد این خرس احتمالا از این محل رفته و تنها می‌توان قوچ و میش در ارتفاعات به وسیله دوربین شکاری دید ولی چیزی که عیان است، زیستگاه و رویشگاه باید حفظ شود. محمود جلالی ادامه داد: زیستگاه شاهوار به‌هم‌خورده است و احتمال کوچ حیات‌وحش وجود دارد؛ اگر از زیستگاه صیانت و 10 سال منطقه را حفاظت کنیم، احتمال برگشت آنها وجود دارد ولی زمین زمانی به هم خورد، نمی‌توان کاری انجام داد؛ آیا اگر روی آسفالت بذر گندم بپاشیم سبز خواهد شد؟ وی افزود: مشکلات زیستی بسیاری برای منطقه ایجاد شده است. عدم تعادل زیستی در منطقه آسیب‌های زیادی را دربردارد و باید پرسید چرا برخوردی با آن نمی‌شود؛ اکثر چشمه‌ها از بین رفتند و متأسفانه در این تخریب‌ها، مسئولان تنها سکوت اختیار کردند. 


نقض قانون توسط پیمانکاران معدن بوکسیت


رئیس سابق محیط‌زیست شاهرود ابراز کرد: متأسفانه به نحوی تعادل زمین برهم ‌خورده که در برخی قسمت‌ها امکان جبران به‌هیچ‌وجه وجود ندارد. زمانی معدن بهره‌برداری می‌شود، قبل از شروع کار تعهد گرفته می‌شود که تا پایان بهره‌برداری طبیعت را به وضع قبلی بازگردانند یا خسارت پرداخت کنند که متأسفانه نقض قانون به شکل آشکاری به چشم می‌خورد. جلالی ادامه داد: پیمانکاران باید راه‌های فرعی ایجادشده را مسدود و با درختکاری، شیب‌های ایجادشده را کم کنند و اقداماتی صورت دهند که سیلاب ایجاد نشود؛ این حالت لجام‌گسیخته موقع بهره‌برداری معدن شاهوار، درست مانند فردی است که می‌خواهد ‌چیزی را بردارد و دقت نمی‌کند و تنها با تخریب، کار خود را پیش می‌راند. او افزود: متأسفانه قوانین معدن‌داری را نه‌تنها پیمانکاران بلکه مسئولان نیز هم رعایت نکردند. جاده عریض نشان می‌دهد این رگه‌های بوکسیت تا آن‌سوی شاهوار نیز ادامه دارد و از هزینه‌های انجام‌شده چنین به نظر می‌رسد که بهره‌برداری برای کل منطقه شاهوار صورت گرفته باشد؛ اساس کار نشان می‌دهد که جاهای بیشتری را پیمانکاران مدنظر قرار دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha