رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: در حال حاضر شاهد تزاید روزافزون تعداد عطاری‌ها هستیم و این موضوع باعث می‌شود افرادی وارد این حرفه شوند که علم لازم را برای آن ندارند.

ساماندهی عطاری‌ها ضروری است

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: در حال حاضر شاهد تزاید روزافزون تعداد عطاری‌ها هستیم و این موضوع باعث می‌شود افرادی وارد این حرفه شوند که علم لازم را برای آن ندارند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر نفیسه حسینی یکتا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ارائه خدمات طب سنتی در داروخانه‌های گیاهی و طبیعی، گفت: باید توجه کرد که از قدیم چراغ حوزه طب سنتی را بسیاری از عطاران نکونام روشن نگه داشتند و هنوز هم افرادی را داریم که استادانه در این رشته فعالیت می‌کنند و عالمانه در این حوزه پیش می‌روند.

حسینی یکتا با بیان اینکه در عین حال تقاضای زیادی که مردم برای دریافت خدمات طب سنتی دارند، باعث شده که هر روز در خیابان‌های شهرمان یک عطاری جدید ایجاد شود، افزود: به طوریکه تعداد عطاری‌ها به طور روزافزون در حال تزاید است. این موضوع باعث می‌شود که افرادی وارد این حرفه شوند که علم لازم را برای آن ندارند و علی رغم اینکه اجازه درمان را در حوزه صنفی خود ندارند، اما متاسفانه وارد درمان هم می‌شوند. به طوریکه گاهی می‌بینیم افرادی وارد حوزه عطاری و درمان می‌شوند که حداقل سواد را هم درباره گیاهان دارویی ندارند. بنابراین حتما بحث ساماندهی عطاری‌ها ضرورت دارد و باید ضوابطی برای این افراد از سوی سازمان غذا و دارو و سایر ارگان‌های ذیربط تدوین شود تا بتوان آنها را مورد نظارت قرار داد و سره از ناسره مشخص شود و عطاران عالم ما نیز با عملکرد برخی افراد بدنام نشوند.

وی همچنین اظهار کرد: البته اتفاقاتی به طور محدود در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت ساماندهی عطاری‌ها در دست اقدام است. قاعدتا وجود مراکز ضابطه‌مند در جهت رفع نیاز جامعه در حوزه فراورده‌های طبیعی و طب سنتی با حضور متخصصین امر در این مراکز و در قالب داروخانه‌های گیاهی می‌تواند بسیاری از نگرانی‌ها در این حوزه را برطرف کند.

حسینی یکتا با بیان اینکه داروخانه‌های گیاهی پدیده‌ای جدیدالظهور نیستند، بلکه در کشورهایی که طب سنتی در آنها رواج بیشتری دارد یک امر پذیرفته شده است، گفت: مسلما تنظیم ضوابط حاکم بر این مراکز دقت نظر خاص خود را می‌طلبد. بنابراین وجود داروخانه‌هایی ضابطه‌مند با هدف پاسخ‌دهی منطقی و صحیح به نیاز جامعه به فراورده‌های طبیعی و سنتی، ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha