پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 216329

دلایل دندان درد می توانند متفاوت باشند، اما اگر به شیرینی و نوشیدنی های شیرین علاقمند هستید، و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی کنید، احتمال این که در برهه ای از زندگی خود با دندان درد مواجه شوید، افزایش می یابد.

وقتی دندانپزشک در دسترس نیست!

سلامت نیوز: دلایل دندان درد می توانند متفاوت باشند، اما اگر به شیرینی و نوشیدنی های شیرین علاقمند هستید، و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی کنید، احتمال این که در برهه ای از زندگی خود با دندان درد مواجه شوید، افزایش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، دندان درد می تواند یکی از بدترین تجربیات زندگی هر فردی باشد. ترک خوردگی، پوسیدگی، یا یک آبسه در لثه می توانند به درد دندان غیر قابل تحمل منجر شوند.

چند روش ساده برای تسکین درد دندان

به گزارش "لایف هک"، دندان درد اغلب به عنوان دردی در دندان ها یا آرواره که بیشتر به واسطه پوسیدگی در دندان شکل می گیرد، توصیف می شود. درد به طور معمول زمانی که در پالپ دندان التهاب وجود دارد، شکل می گیرد.

دلایل دندان درد می توانند متفاوت باشند، اما اگر به شیرینی و نوشیدنی های شیرین علاقمند هستید، و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی کنید، احتمال این که در برهه ای از زندگی خود با دندان درد مواجه شوید، افزایش می یابد.

در صورتی که درد طی دو روز از بین نرفت، بهترین روش برای رسیدگی به هر دندان دردی مراجعه به دندانپزشک است. با توجه به شدت مساله، دندانپزشک می تواند راه حل های مختلف مانند استفاده از دارو را پیشنهاد دهد و همچنین ممکن است در شرایط وخیم عصب کشی یا درمان ریشه توصیه شود.

اما اگر با دندان درد مواجه شوید و امکان مراجعه به دندانپزشک را نداشته باشید چه کاری انجام می دهید؟ در ادامه با چند روش ساده برای تسکین دندان درد بیشتر آشنا می شویم.

غرغره کردن آب نمک


با ترکیب یک قاشق چایخوری نمک با یک فنجان آب جوش می توانید یک دهانشویه مسکن تهیه کنید. این محلول را به مدت 30 ثانیه در دهان خود غرغره کنید و سپس به بیرون بریزید.

غرغره آب نمک نه تنها شدت درد را کاهش می دهد، بلکه در کاهش تورم و شستشوی بقایای جمع شده اطراف دندان ها نیز موثر است. این کار را چند بار تکرار کنید تا به نتایجی خوب دست یابید.

قرار دادن کمپرس یخ روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته


در یک کیف یا کیسه پلاستیکی مقداری یخ بریزید و سپس یک حوله دور آن ببپیچید. کیسه را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته به واسطه دندان درد قرار دهید. این کار موجب بی حسی اعصاب می شود و از این رو، حساسیت کمتری نسبت به درد خواهید داشت.

شستشو با پراکسید هیدروژن


با استفاده از محلول پراکسید هیدروژن 3% می توانید به نابودی باکتری ها و کاهش ناراحتی حاصل از دندان درد کمک کنید. تنها کافی است دهان خود را با مقداری پراکسید هیدروژن شستشو داده و آن را به بیرون تف کنید، سپس چند بار دهان خود را با آب شستشو دهید.

اگر به همراه دندان درد با بوی بد دهان و تب مواجه هستید، پراکسید هیدروژن می تواند یک راه حل موقتی خوب باشد، اما باید برای از بین بردن کامل عفونت به دندانپزشک مراجعه کنید.

استفاده از روغن میخک


میخک در زمینه بی حس کردن اعصاب بسیار خوب عمل می کند زیرا حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که خواص بیهوش کننده دارد.

اما هنگام استفاده از روغن میخک باید بسیار مراقب باشید زیرا ریختن روغن روی بافت حساس لثه می تواند شرایط درد را وخیم‌تر سازد و به عصب کشی توسط دندانپزشک نیاز باشد.

دو قطره روغن میخک را روی مقداری پنبه ریخته و آن را مستقیم روی دندان قرار دهید تا زمانی که شدت درد کاهش یابد.

کسب آرامش با چای


چای نعناع بیابانی در کاهش تورم و درد دندان بسیار موثر است. یک قاشق غذاخوری از برگ های نعناع بیابانی خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید 15 دقیقه به هماه حالت باقی بماند.

سپس چای سرد شده را در دهان خود غرغره کنید و پس از آن می توانید چای را تف کرده یا قورت دهید. همچنین، شما می توانید قرار دادن یک عدد چای کسیه ای نعناع بیابانی خیس روی دندانی که درد می کند را امتحان کنید.

حصول اطمینان از پیشگیری بلند مدت

پیشگیری بلند مدت به آسانی قابل انجام است. شما باید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

از مصرف غذاهای شیرین به طور منظم پرهیز کنید. خوردن گاه به گاه ممکن است قابل پذیرش باشد، اما از مصرف منظم خوراکی های شیرین پرهیز کنید.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. با افزایش سن، احتمال پوسیدگی دندان به طور طبیعی افزایش می یابد و از این رو، مراجعه به دندانپزشک حداقل یک بار در سال توصیه می شود.

به طور منظم دندان های خود را مسواک بزنید و هر سه ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید.

شستشوی دهان با دهانشویه می تواند به سلامت کلی دندان و پیشگیری از پوسیدگی کمک کند.

از مصرف نوشیدنی های بیش از اندازه سرد و بیش از اندازه گرم پرهیز کنید زیرا تکرار این کار می تواند به شکل گیری دندان درد منجر شود.

از خمیازه کشیدن یا خوردن لقمه های بزرگ غذا به ویژه هنگامی که با دندان درد مواجه هستید، پرهیز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha