سروصدای ناشی از اتومبیل ها موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و دیابت می شود.

سروصدای ترافیک ریسک بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد

سلامت نیوز:سروصدای ناشی از اتومبیل ها موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و دیابت می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دلیل تاثیر سروصدای ناشی از وسائط نقلیه بر سلامت افراد از بسیاری از جهات همچنان بدون توضیح باقی مانده است. از سال ۲۰۱۴، کنسرسیوم بین رشته ای سوئیس در حال مطالعه تاثیرات بلندمدت و کوتاه مدت سروصدای ناشی از ترافیک بر جمعیت سوئیس است.

نتایج منتشرشده نشان می دهد سروصدای ناشی از هواپیما، ترافیک ریلی و جاده ای در سوئیس تاثیرات بدی بر سلامت دارد. در مورد مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی-عروقی، آشکارترین ارتباط در ارتباط با سروصدای جاده ای یافت شد.

محققان دریافتند به ازای افزایش هر ۱۰ دسی بل سروصدای جاده ای در خانه، خطر مرگ ناشی از انفارکتوس قلبی ۴ درصد افزایش می یابد. همچنین ریسک فشارخون بالا و نارسایی قلبی هم با توجه به سروصدای وسائط نقلیه افزایش می یابد.

مارتین روزلی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بازل سوئیس، در این باره می گوید: «اصلی ترین مشکل مربوط به سروصدای شب است که باعث اختلال در خواب می شود.»

علاوه بر بیماری های قلبی-عروقی، سروصدای ترافیکی ریسک ابتلا به دیابت را نیز افزایش می دهد. این مشکل با بررسی ۲۶۳۱ فرد که در معرض درجات مختلف آلودگی صوتی قرار گرفته بودند، انجام شد.

نیکول پروبست-هنچ، عضو دیگر تیم تحقیق، دو مکانیسم را عامل بروز دیابت عنوان می کند: «از یک سو، ترشح مداوم هورمون های استرس بر متابولیسم انسولین تاثیر می گذارد. از سوی دیگر، مشکلات خواب در بلندمدت تاثیر منفی بر متابولیسم دارند.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha