غرق شدن پسر بچه 8ساله در یکی از استخرهای شهرستان قم بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری وحتی فضای مجازی بدنبال داشت .

یک مربی شنا: مراقبت در استخر ها وظیفه ناجی غریق است/ فدراسیون شنا: مسئولان استخرها باید پاسخگو باشند

سلامت نیوز:غرق شدن پسر بچه 8ساله در یکی از استخرهای شهرستان قم بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری وحتی فضای مجازی بدنبال داشت .محمد صادق مهریزی نام این کودک 8 ساله است که در اولین روز آموزش شنا دور از چشم ناجیان غریق و مربی اش غرق شد.

 به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت:این اتفاق در حالی رخ داد که حدود 5ماه پیش نیز در این استان کودکی در استخری دیگر دچار حادثه شد و به کما رفت و اکنون نیز با بیماری فراموشی دست وپنجه نرم می کند. در سال93 نیز این استان شاهد یک اتفاق ناگوار دریکی از استخرهای خود بود که براثر افزایش بیش‌ازحد گاز کلر چندین تن مسموم شدند. چنین اتفاقاتی فقط مخصوص قم نیست .در شهرهای دیگر نیز استخرها از میان شاگردانش قربانی گرفته است.اتفاقی که شاید از نگاه مسئولان چندان جدی گرفته نمی شود.

یکی از مربیان شنا در این باره گفت :در چنین اتفاقی هردو هم مربی و هم ناجی مقصر هستند البته مقصر اصلی ناجی است زیرا کار مربی و ناجی دو کار متفاوت است .مربی آموزش می دهد وناجی باید مراقب باشد . این نجات غریق است که حواسش باید به شناگران باشد زیرا به هنگام حادثه اگر مربی بخواهد به کمک یک شاگردی که در حل غرق شدن برود ممکن است از شاگردان دیگرش که مبتدی هستندغافل شود و آنها هم در معرض غرق شدن قرار گیرند.

وی افزود:در طرح صبا یا همان آموزش شنا که مدتی در مدارس به اجرا گذاشته می شود.در یک مرحله حدود 20 الی 25 دانش آموز برای آموزش به استخر ما می آوردند.مدیریت استخر مجبور بود برای این 25 دانش اموز 5مربی شنا و 3 نجات غریق اختصاص دهد .چون ما مربی ها به تنهایی نمی توانستیم دانش آموزان را کنترل کنیم.الان هم اگر برای یک کارکوچک مجبور شویم استخر را ترک کنیم شاگرد را به ناجی می سپاریم.و او را به حال خود رها نمی کنیم.

این مربی شنا با اشاره به اینکه چنین اتفاقاتی در تهران هم می افتد گفت:دوسال پیش در یکی از استخرهای غرب تهران پسر بچه ای 8 ساله غرق شده بود که در آن مربی اش در حال بازی با موبایلش بود.

وی در پاسخ به این پرسش که به هنگام وقوع چنین اتفاقاتی چه کسانی در یک استخر پاسخگو هستند گفت: علاوه بر مدیر استخر، ناجیان باید پاسخگو باشند البته هر استخری یک سر ناجی دارد که مسئولیت اصلی برعهده اوست.چرا که کار او نظارت بر چهارگوشه استخر است.و پاسخگوی اصلی نیز اوست.

وی با اشاره به اینکه مربیانی که در استخر بکار گرفته می شوند حداقل باید 6 ماه در همان استخر کارآموزی ببینند گفت: من به کرات دیده ام از مربیان تازه کاری استفاده می شود که در بدو ورود چندان به کار آشنا نیستند و حتی بسیار کم تجربه هستند . مسلما این افراد ابتدا باید چند ماهی در استخر کارآموزی بینند تا مهارت کسب کنند.

فدراسیون شنا تنها متولی نظارت براستخرها نیست

امیر داوود کمالی مدیر روابط عمومی فدراسیون شنا نیز در این باره گفت :استخرها در کشور تحت مالکیت سازمان های مختلفی قرار دارد. مثل شهرداری ،بانک ها و هتل ها و برخی هم خصوصی هستند. این تصور وجود دارد که فدراسیون شنا تنها متولی بحث نظارت استخرهاست درحالیکه این چنین نیست .فدراسیون شنا مثل دیگر فدراسیونها ابتدا مسئولیت توسعه ورزش قهرمانی حرفه ای شنا را به عهده دارد،سپس به بحث آموزش شنا می پردازد. اکنون کمتر از 2استخر در تهران وکمتر از 7 استخر در کشوربطور مستقیم از طریق فدراسیون و هیات هایش اداره می شوند و سایر استخرها از سازمان های مختلف تبعیت می کنند .

وی با اشاره به اینکه فدراسیون شنا از 5 سال پیش تلاش کرده است ساماندهی و نظارت بر فعالیت استخرها را بعهده بگیرد افزود: ازاین رو طرح تایید صلاحیت فنی مدیران استخرها از سوی فدراسیون شنا در دستورکار قرار گرفت.اگرچه این طرح چالش های زیادی به همراه داشت اما خوشبختانه تایید شد ودر حال حاضر در مراحل بوروکراسی و اداری بسر می برد. انشالله با اجرایی شدن این طرح نظارت ها براستخرها افزایش خواهد یافت.

کمالی در پاسخ به این پرسش که چه نهادی مسئول پاسخگویی به این حادثه است ، گفت: باید بررسی کرد که استخر مورد نظر تحت نظارت چه نهادی قرار دارد و از کجا مجوز گرفته است.آیا مربی و ناجی استخر گواهینامه داشته و یا این گواهینامه هر دوسال یک بار تمدید شده است .به هرحال مسئولیت اصلی برعهده ناجی است وباید دید که سهل انگاری صورت گرفته یا نه .تمام اینها باید مورد بررسی قرار گیرد .البته فدراسیون شنانیز به نوبه خود تحقیقات لازم را دراین خصوص انجام خواهد داد.

وی از آمادگی فدراسیون شنا برای نظارت براستخرها خبر داد و اظهارداشت :ما این آمادگی این راداریم که با توجه به حوزه حرفه ای مان نظارت کاملی بر تمامی استخرها داشته باشیم واستخرها را از آب بازی به سمت آموزش حرفه ای توسعه دهیم . مشکلی که در حال حاضر در بسیاری از استخرها وجود دارد.برخی از استخرها این روزها تبدیل به رستوران شده اند .و بیشتر بهره وری غیر ورزشی نظیر کشیدن قلیان در کنار استخر از این اماکن صورت می گیرد . و بحث آموزش در این استخرها به حاشیه رفته است.

مدیر روابط عمومی فدراسیون شنا از نبود متولی خاص در این حوزه انتقاد کرد و گفت:مسئله اصلی در حوزه استخرها این است که متولی واحدی ندارند از آنجا که استخرها جزواماکن ورزشی بسیار سود آوری هستند لذا طی 40 سال گذشته ارگان های مختلفی در این حوزه به عنوان متولی وارد عمل شدند از این رو متاسفانه نظارت واحدی براستخرها صورت نمی گیرد این درحالیست که درکشورهای توسعه یافته تمام استخرها دست شهرداری ها است. اما در کشورما اینگونه نیست.از طرفی بسیاری از استخر دارها هم افراد ثروتمندی هستند واز رانت های زیادی برخوردارند و خیلی از یک ارگان کوچکتر تبعیت نمی کنند. به همین خاطر نظارت جدی هم صورت نمی گیرد.

رضوانی :مسئولیت برعهده مسئولین استخر است

محسن رضوانی دبیر فدراسیون شنا نیز با اشاره به اینکه این فدراسیون در خصوص نظارت بر استخرها مسئولیتی ندارد گفت : در ساختار ورزش های آبی دو فدراسیون ورزش های درون آب و فدراسیون شنا ونجات غریق وجود دارد . فدراسیون شنا وظیفه اش مدیریت بحث آبی و مسابقات شنا ،فدراسیون نجات غریق نیز حوزه مسئولیتش بحث ناجیان غریق و بحث نظارت حضور افراد در استخربه صورت تمرینی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باید فدراسیون ناجیان غریق پاسخگوی این اتفاق باشند ، افزود: نخیر،فدراسیون نجات غریق مسئولیتش انتخاب ناجیان غریق درون استخرها براساس استاندارد هایی که تعریف شده ،است . به عنوان مثال یک استخر 25 در 10 دارای تعداد ناجیان غریق مشخص وحتی درجه کارت ناجیان مشخص است .فدراسیون ناجیان غریق موظف است تمام اینها را هماهنگ کرده وسپس مجوز لازم را صادر کند .اگر به هردلیلی در یک استخر اتفاقی رخ دهد اما چارچوب فدراسیون نجات غریق رعایت شده باشد آن فردی که مدیریت استخر را بعهده دارد مسئول است و باید پاسخ دهد.

وی در باره این حادثه گفت: من اطلاع چندانی از جزئیات حادثه ندارم و منتظر گزارش ارسالی در باره این اتفاق هستم تاکنون هیچ گزارشی به دست من نرسیده است.برای اطلاعات دقیق تر بهتر است به فدراسیون ناجیان غریق مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha