شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 216429

یک مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی موضوع تاریخ انقضاء خامه‌های یک شرکت لبنی دولتی را تشریح کرد.

ماجرای خامه‌هایی با دو تاریخ انقضاء!

سلامت نیوز:یک مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی موضوع تاریخ انقضاء خامه‌های یک شرکت لبنی دولتی را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، علی اصغر اسماعیل زاده اظهار داشت: کمی پیشتر شرکتی لبنیاتی با ارسال نامه ای به  معاونت غذا و داروی مشهد درخواست اجازه افزایش دو ماهه تاریخ انقضای خامه‌های تولید شده را که روی پاکت خامه استریل که در انبارهای کارخانه موجود بود 6ماهه درج شده و تاریخ مصرف آنها هنوز به پایان نرسیده بود را مطرح کرد.

وی ادامه داد: پس از مطرح شدن موضوع در کمیته فنی قانونی دانشگاه  مقرر شد پس از بازدید کارشناسان از انبارهای شرکت و محل نگهداری کالای مذکور و ارزیابی آزمایشگاهی و بشرط  سلامت فراورده با در خواست شرکت مذکور موافقت به‌عمل آید.

اسماعیل زاده اظهار داشت: اهل فن و متخصصان این حوزه می‌دانند که با توجه به شرایط نگهداری در زنجیره سرد می‌توان تاریخ مصرف خامه استریل را تا 8 ماه در نظر گرفت و طبیعی است که در مورد فوق نیز امکان اضافه کردن دو ماه دیگر عملاً وجود داشت.

وی افزود: پس از انجام آزمایشات، و اطمینان از عدم مطابقت‌ها و رویت محصول خارج نشده سردخانه به کارخانه مذکور اجازه داده شد با همان تاریخ تولید قبلی و اضافه کردن دو ماه به تاریخ انقضای قبلی، تاریخ جدید را روی پاکت خامه‌ها درج کند و البته شرط هم شده بود که تاریخ مصرف قبلی شطرنجی و محصول فقط با یک تاریخ انقضا به دست مصرف کننده برسد.

اسماعیل زاده گفت: تاریخ زنی مجدد محصولات بسیار نادر بوده و از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سختگیری‌های فراوانی همراه است کما اینکه اگر محصول مذکور از کارخانه خارج شده بود به هیچ وجه مجوز افزایش تاریخ مصرف صادر و اصلا بررسی روی محصول انجام نمی‌شد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: در این مورد پیش از آن که مجوز افزایش تاریخ مصرف به کارخانه مذکور داده شود، سابقه قبلی واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت تا دارای سابقه تخلف نباشد که در نتیجه مشخص شد کارخانه مذکور فاقد هرگونه تخلفی بوده و هدف اصلی مدیران کارخانه که یکی از کارخانه‌های دولتی است جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های عمومی بوده است.

اسماعیل زاده ادامه داد: البته کارخانه می‌توانست از ابتدا تاریخ مصرف را 8 ماهه روی محصول درج کند اما 6 ماه درج کرده بود زیرا خامه استریل در صورتیکه در شرایط سرد نگهداری شود می‌تواند تا 8ماه تاریخ انقضا داشته باشد.

وی گفت: این حساسیت قابل تقدیر در بین مصرف کنندگان از جایی آغاز شد که کارخانه به خوبی نتوانسته بود تاریخ قبلی را محو کند و این مشکل باعث شد دو تاریخ مصرف روی کالا دیده شود، بنابراین این اشتباه غیر عمد نباید اعتماد مردم نسبت به تاریخ انقضای درج شده روی محصولات را از بین برود.

وی گفت: گرچه پس از دریافت برخی گزارشات مردمی (بصورت بسیار محدود ) در این مورد به شرکت مذکور به صورت کتبی اعلام شد و در اسرع وقت نسبت به جمع آوری محصولاتی که دارای دو تاریخ انقضا هستند از سطح عرضه اقدام و نتیجه را به این معاونت اعلام کند.

اسماعیل زاده در پایان خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به سلامت و کیفیت محصول را مدیرعامل کارخانه پذیرفته و برعهده گرفته است، در صورتیکه هرگونه اشکالی در کیفیت محصول مشاهده شود محصول به سرعت از سطح بازار جمع می‌شود و کارخانه پاسخگوی تمامی موارد خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha