رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از آنجا که برای ضدعفونی کردن آب استخرها از کلر استفاده می‌شود به دنبال شنا کردن در آب استخر به خصوص در صورتیکه که فرد روزانه این اقدام را انجام دهد، ممکن است دچار عوارض جدی در پوست و مو شود.

آشنایی با بیماری های استخری/ چرا داخل استخر باید دمپایی بپوشیم؟

سلامت نیوز: رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از آنجا که برای ضدعفونی کردن آب استخرها از کلر استفاده می‌شود به دنبال شنا کردن در آب استخر به خصوص در صورتیکه که فرد روزانه این اقدام را انجام دهد، ممکن است دچار عوارض جدی در پوست و مو شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا فیروز متخصص پوست و مو در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: کلر با اثر بخشی تخریبی که روی چربی‌های سطح پوست دارد می‌تواند منجربه خشکی‌های شدید پوست و ایجاد خارش پوستی شود، از طرفی به ویژه در استخرهای روباز کلر ممکن است در افزایش احتمال آفتاب سوختگی نقش داشته باشد.

وی در ادامه گفت: به دنبال آفتاب سوختگی پوست در مراحل حاد می‌تواند فرد دچار قرمزی و احساس سوزش شده و سپس حالت پوسته ریزی به همراه دارد. بدیهی است به دنبال تماس‌های طولانی و مکرر با آب عوارض ویروسی از جمله بدخیمی‌های پوستی می‌تواند ایجاد شود همچنین احتمال ایجاد واکنش‌های حساسیت تماسی نیز در اثر مواجه با آب استخر حاوی کلر برای افراد مستعد وجود دارد.

این متخصص پوست و مو اظهار داشت: کلر موجود در آب استخر می‌تواند باعث تغییر رنگ موها و کمرنگ و کدر شدن آن شود که این عارضه می‌تواند به علت ترکیبات سولفات مس موجود در آب استخرها که به علت کنترل رشد جلبک در استخر استفاده می‌شود نیز ایجاد شود. اکسیداسیون مس توسط کلر می‌تواند تغییر رنگ موهای متمایل به سبز شود. علاوه بر آن موها خشک و شکننده شده و به این دلیل مراقبت‌های لازم از جمله کلاه شناه باید توسط افراد صورت گیرد.

وی یکی از جدی‌ترین عارضه های استخری را ویروس HPV دانست و گفت: از دیگر مشکلات، عفونت‌های قارچی و همچنین ویروس HPV است که به طور شایعی ممکن است در افرادی که در استخرهای عمومی شنا می‌کنند دیده شود. این ویروس در بدن افراد علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمیکند لذا تشخیص آن فقط توسط پزشک میسر است. اما در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) و یا زگیل تناسلی بشوند.

رئیس مرکز اموزش و پژوهش بیماری‌های پوست کشور متذکر شد: التهاب فولیکول مو (فولیکولیت) را می‌تواند یکی دیگر از عارضه‌های درگیری با بیماری‌های استخری دانست، که به دنبال استفاده از جکوزی به دنبال عامل عفونی « پسودومونا آئروژینوزا » می‌تواند ایجاد شود. این عارضه به صورت دانه‌های قرمز و چرکی که معمولا در نواحی که در معرض آب داغ بوده ایجاد می‌شود.همچنین فولیکول به دلیل التهاب فولیکول مو در اثر عفونت‌های مختلف و یا آسیب به فولیکول مو و بسته شدن دهانه آن رخ می دهد. در ضایعات فولیکولیت سطحی معمولا جوش‌های چرکی با زمینه التهابی و قرمز که در مرکز آنها یک مو وجود دارد همراه است. ضایعات بزرگ‌تر غالبا دردناک‌اند و بیشتر نقاطی چون سر، ران و زیر بغل را درگیر می‌کند. استفاده از یک صابون آنتی باکتریال و شستشو کافی آن و مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی می‌تواند سودمند واقع شود.

فیروز برای جلوگیری از برخی از بیماری‌های استخری توصیه کرد: جهت جلوگیری از آسیب به موها توصیه می‌شود ار کلاه شنا استفاده شود. استفاده از کمی روغن بچه و مالیدن آن به موها قبل از شنا، شستن موها بلافاصه بعد از شناکردن با استفاده از شامپوهای ملایم و نرم کننده بسیار مفید و کمک کننده است. برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده از لوسینهای بدن و روغن‌های نرم کننده طبیعی مانند روغن زیتون و نارگیل بسیار توصیه می‌شود. همچنین تاکید شده استفاده از دمپایی شخصی تا لبه استخر اقدامی مهم است و افراد باید آن را جدی بگیرند چرا که از برخی از ویروس‌ها مانند ویروس HPV به کف پا جلوگیری می‌کند. خشک نگه داشتن و شستن مرتب وسایل مربوط به شنا از جمله حوله و مایو می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به قارچ‌های پوستی موثر باشد.

به گفته وی، همچنین بیماری‌های عفونی پوست ناشی از آب استخرها شامل بیماری‌های قارچی، انگلی، ویروسی و باکتریایی است. عوامل قارچی از پوست افراد مبتلا در آب استخر جدا شده و روی پوست تمامی شناگران می‌نشینند. بعضی افراد به طور ژنتیکی دفاع کاملی در برابر عوامل قارچی دارند، لذا هیچ گاه دچار ضایعات قارچی نمی‌شوند، ولی افراد مستعد خصوصا آنها که به دلیل ابتلا به بعضی بیماری‌های ضعیف کننده سیستم ایمنی مانند لوپوس، بیماری قند، کم خونی ، مصرف داروهای کورتونی و... به آسانی به این عوامل قارچی مبتلا شده‌اند، پوست شان بیمار می‌شود. در صورت بروز هر گونه عارضه جدی‌تر توصیه می‌شود که افراد به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha