نمونه آزمایش‌های ناشتا بهتر است صبح اول وقت تهیه شود، مگر این که پزشک معالج دستور دیگری داده باشد.

برای هر آزمایشی باید چقدر ناشتا باشیم؟

سلامت نیوز:ناشتایی به معنای پرهیز از خوردن غذا و مواد حاوی انرژی به مدت 12-10 ساعت است که مطابق با این تعریف، نوشیدن آب اشکالی ندارد اما برخی آزمایش‌ها نیاز به ناشتایی بیشتر یا کمتر از 12 ساعت دارند، ضمن این که برای سنجش و پاسخ دقیق‌تر نمونه‌ها باید مواردی رعایت شود .

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: نمونه آزمایش‌های ناشتا بهتر است صبح اول وقت تهیه شود، مگر این که پزشک معالج دستور دیگری داده باشد.

شام قبل از ناشتایی باید سبک باشد.

بیماران می‌توانند با هماهنگی پزشک و آزمایشگاه در ساعات ناشتایی داروهای خود را مصرف کنند. البته در شرایطی که داروها روی جواب آزمایش تاثیرگذار باشد، باید مصرف آنها تحت کنترل باشد. در برخی موارد، پزشک دستور به قطع مصرف دارو می‌دهد .

از آنجا که بهترین آزمایش غربالگری بیماری قند (دیابت) آزمایش قند خون است، بهترین زمان برای سنجش دقیق آن،‌ 8 ساعت پس از ناشتایی است. این ناشتایی باید در طول شب باشد و نه روز. تمام افراد بالای 40 سال باید این آزمایش را انجام دهند و در صورت نتیجه طبیعی،‌ هر دو سال یکبار و پس از 50 سالگی هر سال آن را تکرار کنند. البته کسانی که سابقه بیماری دیابت در بستگان درجه اول خود دارند یا شاخص توده بدنی‌شان مساوی یا بالای 25 باشد، باید بدون توجه به سن این آزمایش را انجام دهند.

برای انجام آزمایش چربی خون شامل تری‌گلیسیرید، کلسترول تام خون، کلسترول خوب HDL و کلسترول بد خون LDL حداقل نیاز به 12 ساعت ناشتایی است. قانون کلی این که تمام افراد بالای 20 سال باید حداقل در یک نوبت تمام آزمایش‌های چربی خون را انجام دهند. در صورت طبیعی بودن نتیجه حداقل هر پنج سال یکبار آزمایش باید تکرار شود. در صورت غیر طبیعی بودن پاسخ آزمایش‌ها باید طبق دستور پزشک عمل شود .

انجام آزمایش اسید اوریک و اوره خون نیز حداقل نیاز به 8 ساعت ناشتایی دارد. نوعی آزمایش نیتروژن اوره خون BUN هم وجود دارد که برای انجام آن 4 تا 8 ساعت ناشتایی کافی است، ضمن این که بیمار باید دو سه روز پیش از انجام این آزمایش از مصرف غذاهای حاوی گوشت زیاد خودداری کند.

آزمایشی هم برای تعیین عیار پادتن ضدمیکروب هلیکو باکتر پیلوری که مولد ورم و زخم معده است وجود دارد که البته نیاز به آمادگی خاصی ندارد، اما بهتر است بیمار شب قبل غذای چرب مصرف نکرده باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha