از جمله تاثیرات دراز مدت نور ماورای بنفش به پوست پلک ابتلا به سرطان‌های پوستی در اطراف پلک است

ویژگی‌های یک عینک آفتابی مناسب چیست؟

سلامت نیوز:یک فوق تخصص شبکیه گفت: نور خورشید برای چشم انسان در عین حال که منبع بینایی است می‌تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد. در بین ساعات‌ 10 صبح تا 2 بعد از ظهر بیشترین میزان اشعه ماورای بنفش از نور خورشید ساطع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: دکتر علیرضا لاشیئی متخصص چشم و عضو هیئت علمی بیمارستان فارابی  بیان کرد: از جمله تاثیرات دراز مدت نور ماورای بنفش به پوست پلک ابتلا به سرطان‌های پوستی در اطراف پلک است. تماس با اشعه ماوراء بنفش در طی سالیان متمادی ممکن است منجر به آب مروارید یعنی کدورت عدسی چشم شود. همچنین تابش مستقیم اشعه ماورای بنفش و بازتابی که از مناطق مختلف دارد، باعث ملتحمه شده و ممکن است قرنیه تحت تاثیر قرار بگیرد و دچار عوارضی مانند بیماری ناخنک شود.

وی افزود: ناخنک بافت ارغوانی رنگ مثلثی شکلی است که در روی سطح چشم، در گوشه قرنیه رشد می‌کند. بعضی از انواع ناخنک در طی زمان رشد تدریجی دارند، در صورتی که رشد بعضی از انواع آن پس از مدتی متوقف می‌شود. به ندرت ممکن است ناخنک به حدی رشد کند که جلوی مردمک چشم را بگیرد. ناخنک در آب و هوای آفتابی و در گروه سنی 20 تا 40 سال شایع‌تر است.

این متخصص اظهار داشت: قرمزی‌های مزمن چشمی می‌تواند در تماس زیاد چشم با نور خورشید رخ دهد. نور خورشید و اشعه ماورای بنفش برای اجزای سطحی و داخلی چشم مشکل آفرین است چرا که زخم‌های نقطه‌ای قرنیه، آب مرواید و تشدید آن را به همراه دارد و علاوه بر آن نیز می‌تواند از بین رفتن ماکولا(مرکز بینایی) را به دنبال دارد. ماکولا قسمتی از شبکیه است که به طور طبیعی درهمه افراد وجود دارد. «دژنرسانس ماکولا» بیماری است که در سنین بالا رخ می‌دهد و سبب کاهش متوسط تا شدید بینایی شده اما همه افراد مسن به این بیماری گرفتار نمی‌شوند، محافظت در برابر نور ماورا بنفش خورشید نیز در پیشگیری از این بیماری موثر شناخته شده است. بنابراین استفاده از عینک‌های آفتابی بخصوص در افرادی که بیشتر در معرض نور خورشید هستند، توصیه می‌شود.

به گفته وی، اشعه خورشید همان طور که برای بدن خیلی مفید است اما مقدار زیاد آن می‌تواند تمامی لایه‌های چشمی را تحت تاثیر قرار دهد. لذا بسیار توصیه می‌شود از وسایل محافظت کننده چشم در برابر نور خورشید استفاده شود. از جمله استفاده از کلاه لبه‌دار و عینک‌های آفتابی در روزهای تابستان از برخی عوارض نورماورای بنفش جلوگیری می‌کند.

لاشیئی در خصوص خطرات عینک های آفتابی غیر استاندارد به جام جم آنلاین گفت: عینک‌های آفتابی بطور عمده طوری ساخته شده‌اند تا اشعه ماورای بنفش را تا حدامکان(80درصد) جذب کنند. اما خطر استفاده از عینک‌های آفتابی غیر استاندارد این است که در عین حال که تیره هستند و باعث باز شدن تیرگی مردمک چشم می‌شوند، نور ماورای بنفش را جذب نمی‌کنند و عوارض آن را نیز تشدید می‌بخشند. چرا که جمع شدن مردمک چشم یکی از راه‌های جلوگیری از نفوذ نور به داخل چشم است و اگر افراد عینک‌های غیر استاندارد استفاده کنند خطرات ناشی از اشعه ماورای بنفش را 2 برابر کرده‌اند. به همین سبب بسیار توصیه می‌شود افراد از عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده کنند. در عینک فروشی‌ها نیز دستگاهی وجود دارد که تاثیر اشعه ماورای بنفش و میزان آن را نشان می‌دهد، بنابراین اگر قصد خرید عینک آفتابی مناسبی دارید، باید آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

این فوق تخصص شبکیه توصیه کرد: اطمینان از کیفیت بر اساس ظاهر ممکن نیست و این کیفیت باید بر اساس دستگاه‌های تست UV آزمایش شود و علاوه بر شیشه باید به اندازه و شکل آن نیز دقت شود تا پوشش کاملی بر روی چشم‌ها داشته باشد. در بازار هم عدسی‌های پلاستیکی موجود است و هم عدسی‌های شیشه‌ای. ما عدسی‌های پلاستیکی را پیشنهاد می‌کنیم، زیرا موثرتر از عدسی‌های شیشه‌ای عمل میکنند. ولی در نهایت، عدسی‌هایی که صد در صد اشعه ماورای بنفش را جذب می‌کنند بهترین هستند، پس هنگام خرید به برچسب آن ها توجه کنید.رنگ شیشه‌های عینک بهتر است قهوه‌ای و یا یک رنگ تیره باشد. همچنین شرکت سازنده آن نیز باید معتبر باشد و هنگام خرید عینک باید حتما از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کرد و حتما باید آزمایش UV و پلاریزه بر روی آن انجام شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عینک آفتابی که دارای قاب بزرگ‌تر هستند بهتر از چشم‌ها حفاظت می‌کند، زیرا جلوی اشعه‌هایی را که از اطراف عینک به چشم می‌رسند، بیشتر می‌گیرد. از خرید عینک‌های ارزان قیمت از دستفروش‌ها و یا مغازه‌های غیر معتبر خودداری کنید، زیرا سلامتی چشم های خود را به خطر می‌اندازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha