رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه در مراکز آموزشی، درمانی‌ و دانشگاهی بخش‌های بستری استاندارد طب توانبخشی را نداریم، گفت: تخت‌های مطلوب توانبخشی در سراسر کشور بین ۵۰ تا ۶۰ تخت است.

در کل کشور کمتر از ۶۰ تخت توانبخشی داریم/برگزاری آزمون فلوشیپ طب توانبخشی ضایعات نخاعی برای اولین بار در خاورمیانه

سلامت نیوز:رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه در مراکز آموزشی، درمانی‌ و دانشگاهی بخش‌های بستری استاندارد طب توانبخشی را نداریم، گفت: تخت‌های مطلوب توانبخشی در سراسر کشور بین ۵۰ تا ۶۰ تخت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،سیدمنصور رایگانی (رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی) ، ایران با اشاره به جایگاه توانبخشی در رشته پزشکی اظهار کرد: توانبخشی یکی از ابعاد مهم حیطه پزشکی است. بعضی از بیماری‌ها با یک دوره درمانی بهبودی پیدا می‌کند و نیاز به خدمات بعدی ندارد اما برخی از بیماری‌ها بعد از درمان‌های طبی یا جراحی نیازمند اقدامات توانبخشی‌ هستند تا توان از دست رفته بیمار را از بین ببرند.

او ادامه داد: بسیاری از بیماری‌هایی که در سیستم اسکلتی عضلانی عصبی اتفاق می‌افتد مانند ضایعات نخاعی، فلج مغزی، برخی بیماری‌های پوست، برخی بیماری‌های قلبی و عروقی و ... بعد از انجام درمان‌های طبی نیازمند توانبخشی هستند که به صورت یک فرآیند تیمی روی با همکاری گروه‌های مختلف توانبخشی مانند کارشناسان کادرمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و ... انجام می‌شود.

رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی درباره وضعیت توانبخشی در کشورمان با بیان اینکه با کمبود نیرو مواجه نیستیم، گفت: تجهیزات مرتبط با طب توانبخشی در برخی از مراکز وضعیت مطلوبی ندارد و عمدتا در مراکز آموزشی، دولتی و دانشگاهی امکانات پیشرفته مورد نیاز طب توانبخشی را در اختیار نداریم. همچنین ما با کمبود پرستار در این بخش مواجه هستیم.

رایگانی به کمبود فضای لازم بیمارستانی در این بخش اشاره کرد و افزود: مراکز آموزشی درمانی و دانشگاهی ما باید به فضای لازم برای ارائه خدمات توانبخشی مجهز شوند. یکی از فضاهای لازم برای ارائه این خدمات در بیمارستان‌ها بخش‌های بستری توانبخشی است که درحال حاضر یکی از بزرگترین معضلات ما در بخش توانبخشی است.

او تاکید کرد: در مراکز آموزشی، درمانی‌ و دانشگاهی بخش‌های بستری استاندارد طب توانبخشی را نداریم. بخش‌هایی اندک در برخی مراکز وجود دارد که استاندارد نیستند و تخت‌های مطلوب توانبخشی در سراسر کشور بین 50 تا 60 تخت است.

رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی درباره پوشش خدمات بیمه‌ای در این بخش تصریح کرد: متاسفانه بیمه‌ها اقدامات یکپارچه‌ای در خصوص بیمارانی که برای دریافت خدمات توانبخشی به بیمارستان‌ها و مراکز دانشگاهی مراجعه می‌کنند، ندارند و فقط برخی از بیمه‌ها این خدمات را تحت پوشش قرار می‌دهند و یک وحدتی در این‌باره وجود ندارد. در حقیقت مطلوب این است که پزشک طب فیزیکی و توانبخشی پس از معاینه بیمار اندیکاسیون بگذارد که بیمار در سرویس توانبخشی برای انجام درمان‌های توانبخشی بستری شود که این اقدام در حال حاضر انجام نمی‌شود.

رایگانی با تاکید بر لزوم یکپارچگی بیمه‌ها در خصوص خدمات توانبخشی گفت: برخی از خدمات سرپایی طب توانبخشی مانند کاردرمانی از پوشش بیمه‌ای مناسبی برخوردار نیستند البته اقداماتی در دولت یازدهم صورت گرفته و شورای عالی توانبخشی در وزارت بهداشت تشکیل شده است و امیدواریم در دولت داوزدهم حلقه مفقوه توانبخشی را به سیستم سلامت بازگردانیم.

او با بیان اینکه برای اولین در خاورمیانه و ایران آزمون پذیرش فلوشیپ طب توانبخشی ضایعات نخاعی و ستون فقرات در اردیبهشت‌ماه برگزار شد، خاطرنشان کرد: ما برای گسترش این بخش نیازمند کمک‌های دولت، وزارت بهداشت، بیمه‌ها و سازمان‌های مردمی هستیم در واقع همانقدر که در پیشگیری و درمان باید عملکرد خوبی داشته باشیم اگر از بخش توانبخشی غافل شویم زنجیره درمان ناقص می‌شود.

رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی تاکید کرد: ما در بخش توانبخشی نیازمند تامین خدمات بستری توانبخشی، بخش‌های استاندارد توانبخشی، پوشش بیمه‌ای مناسب و خدمات مورد نیاز توانبخشی هستیم تا بیماران بتوانند در شرایط بهتری درمان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha