یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 216521

‌رئیس اداره آموزش و ترویج اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکید کرد: بیابان‌ها فرصت مناسبی برای کشت بسیاری از گونه‌های دارویی هستند.

بیابان‌زایی؛ فرصتی برای کشت گیاهان دارویی

سلامت نیوز:‌رئیس اداره آموزش و ترویج اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکید کرد: بیابان‌ها فرصت مناسبی برای کشت بسیاری از گونه‌های دارویی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌محمدرضا گل‌محمدی ، ‌اظهار کرد: بسیاری از گیاهان دارویی از جمله پسته و زعفران که از محصولات استراتژیک و منابع غذایی هستند، از رشد مطلوبی در مناطق خشک و بیابانی برخوردارند و می‌توانند مورد توجه مسئولان و کارشناسان باشند؛ در واقع بیابان‌زدایی قبل از هر چیز به کشت گونه‌های درختی، علفی و علفچه‌ای نیازمند است.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر چاره‌ای نداریم جز این‌که به بیابان‌ها به چشم فرصت نگاه کنیم و از ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره را ببریم. این در حالی است که ایران پارسال 60 میلیون دلار گیاه دارویی صادر کرد و اگر لزوم کاشت گیاه در مناطق بیابانی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، این رقم افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

وی با بیان این‌که پسته، ارزش‌افزوده زیادی داشته و با گرما و محیط بیابان سازگار است، افزود: اگر بتوانیم بیابان‌های استان را با کشت گیاهان دارویی از جمله پسته پوشش دهیم، از ایجاد رسوب و ریزگردها جلوگیری کرده‌ایم؛ در واقع با تکیه بر علم امروزی بشر می‌تواند در مقابل بیابان‌زایی بایستد و از گسترش آن جلوگیری کند. البته برای نیل به این منظور، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی که منتج به آگاهی‌دهی می‌شود، بسیار تاثیرگذار است.

گل‌محمدی خاطرنشان کرد: توقف بیابان‌زایی و بهبود وضعیت مناطق بیابانی، نیازمند هماهنگی با بهره‌برداران استانی است. به عنوان مثال می‌توان از مناطق کم‌پوشش برای استقرار سلول‌های خورشیدی بهره گرفت. این سلول‌ها یکی از منابع مهم تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست‌محیطی است و استقرار آن‌ها در بخش‌های مختلف از جمله مناطقی بیابانی و مستعد، ثمرات سودمندی دارد.
 بیابان‌های کشور سالانه به طور میانگین 35 سانتی‌متر نشست می‌کنند و برای مهار این پدیده مخرب، اجرای طرح بیابان‌زایی امر ی اجتناب‌ناپذیر است. کاشت گیاهان دارویی در مناطق بیابانی باید از مهم‌ترین برنامه‌های مسئولان در طول سال‌های آتی باشد؛ چرا که علاوه بر بیابان زدایی منتج به درآمدزایی می‌شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha