بیماران مبتلا به کولیت را باید از خوردن غذاها و خوراکی‌های بلغم‌زا و خشکی‌زا منع و این نوع غذاها را از رژیم بیمار حذف کنیم ...

با ۳ معجزه‌گر گیاهی برای درمان «کولیت» آشنا شوید

سلامت نیوز:بیماران مبتلا به کولیت را باید از خوردن غذاها و خوراکی‌های بلغم‌زا و خشکی‌زا منع و این نوع غذاها را از رژیم بیمار حذف کنیم ...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ از دیدگاه طب سنتی دو مرحله برای درمان کولیت وجود دارد، نخستین درمان و ساده‌ترین درمان، درمانهای پیشگیرانه و نگه‌دارنده هستند که مهمترین آن اصلاح تغذیه بیمار است.

در واقع باید بیمار را از خوردن غذاها و خوراکی‌های بلغم‌زا و خشکی‌زا منع و این نوع غذاها را از رژیم بیمار حذف کنیم؛ خوراکی‌هایی مانند ماست، دوغ و میوه‌هایی چون گرمک و هندوانه و غذاهایی چون بادمجان، سیر، سس، ترشی، فلفل، دارچین و زنجبیل و همچنین قرمه‌سبزی، آش رشته و خورش لپه از جمله مواردی هستند که در ابتدای امر از رژیم غذایی بیمار حذف می‌شوند.

ساده‌ترین داروهایی که در این مرحله برای بیمار مبتلا به کولیت استفاده می‌شوند خاکشیر، بارهنگ و شوید هستند که هر کدام به شیوه‌های زیر مصرف می‌شوند:

خاکشیر: خاکشیر با آب جوش از بهترین درمانگران کولیت است؛ اگر بیمار از اسهال شدید و از دفع کف و بلغم شکایت دارد بهتراست از خاکشیر بو داده با آب جوش استفاده کند (میزان مصرف آن با توجه به سن و وزن بیمار متفاوت است اما عموما 2 تا 3 قاشق غذاخوری خاکشیر با آب جوش به مدت روزی یک تا 2 بار )

بارهنگ: بارهنگ نیز یک تا 3 بار در روز مورد مصرف قرار می‌گیرد که بسته به شرایط بیمار به خصوص بیمارانی که با دفع کف و بلغم و خون مواجه هستند، دفعات مصرف بارهنگ را افزایش می‌دهیم (3 تا 5 بار و هر بار یک قاشق غذاخوری با آب جوش استفاده می‌شود) در این حالت نیز اگر بیمار از اسهال رنج می‌برد بهتر است از بارهنگ بو داده با آب جوش به مدت 3 تا 5 با در روز استفاده شود.

شوید‌: سه قاشق غذاخوری شوید را با دو لیوان آب می‌جوشانیم تا یک لیوان بماند، سپس آنرا صاف کرده و آب شوید حاصل با عسل شیرین می‌شود؛ در مواقع اسهال، دل‌پیچه و حالت تهوع همراه با بارهنگ و خاکشیر در طول روز مصرف می شود (یک تا 5 بار در روز).

به نوشته فصلنامه حکیمانه، بقیه درمان ها با توجه به مزاج بیمار، پایه‌گذاری می‌شود و جوشانده‌های مختلفی تجویز می‌شود که بر مبنای درجه خشکی بیمار یا بلغم آن است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha