تعطیلی پانزده روزه بخش خون مرکز طبی کودکان سبب نگرانی خانواده‌های کودکان سرطانی شده و این درحالی است که هنوز زمان دقیقی برای بازگشایی و پذیرش بیماران در این مرکز دولتی مشخص نیست.

ابتلاء کودکان بخش شیمی‌درمانی به ویروس آبله‌مرغان/ تعطیلی چند هفته‌ای و بلاتکلیفی بیماران سرطانی

سلامت نیوز:تعطیلی پانزده روزه بخش خون مرکز طبی کودکان سبب نگرانی خانواده‌های کودکان سرطانی شده و این درحالی است که هنوز زمان دقیقی برای بازگشایی و پذیرش بیماران در این مرکز دولتی مشخص نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بخش خون بیمارستان طبی کودکان که مسئولیت شیمی درمانی کودکان سرطانی را برعهده دارد، حدود پانزده روز تعطیل شده و از پذیرش مجدد بیماران جلوگیری می‌کند. این موضوع و اختلال در روند درمان، سبب نگرانی تعداد زیادی از خانواده‌های این کودکان شده است.

توقف پذیرش بیماران به دلیل آلودگی بخش

پدر یکی از کودکان سرطانی که نگران بدتر شدن وضعیت جسمی فرزندش به دلیل اختلال در روند درمان است در گفت‌گو با خبرنگارما گفت: وقتی برای بستری فرزندم مراجعه کردیم به ما اعلام کردند که متاسفانه در بخش خون این مرکز،به دلیل اینکه یکی از کودکان سرطانی مبتلا به ویروس آبله‌مرغان شده، کل بچه‌های بخش آبله‌مرغان گرفتند. به همین دلیل مرکز از پذیرش کودکان جدید خودداری می‌کند و هیچ مرکز دیگری هم طبق قانون نمی‌تواند مسئولیت ادامه درمان را برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: البته عدم پذیرش این بیماران على الظاهر امر معقولی‌ است، زیرا افرادی که تحت شیمی درمانی هستند بدنشان بسیار ضعیف می‌شود و حتی توان برخورد با ویروس سرما خوردگی را هم ندارند، چه برسد به آبله مرغان و در صورت ابتلا به یک سرماخوردگی ساده، وضعیت آنها اورژانسی می‌شود و باید در ICU بستری شوند.

ضعف مدیریت و تاخیر در استریل بخش

پدر این کودک گفت: اما بروز و پیدایش چنین مشکلى و تاخیر در استریل کردن بخش، قطعا تاییدى بر ضعف مدیریت و یا کوتاهی کردن در انجام امور مربوط به حل و فصل این مشکل است زیرا برای چنین بیمارانی حتی یک روز تاخیر هم نقش حیاطى دارد و عقب و جلو شدن حتی یکروزه درمان می‌تواند توده سرطانی را بزرگ‌تر کند.

پدر این کودک ادامه داد: این مرکز تخصصى مربوط به کودکان، زیر نظر یکی از نزدیکان وزیر بهداشت اداره می‌شود، انتظار می‌رود از جایگاهشان برای حل چنین مشکلی استفاده کنند و تا حل مشکل بوجود آمده مکان دیگرى را جهت تسهیل روند شیمی درمانی در اختیار کودکان قرار دهند.

علت مشکل، پذیرش کودک آبله مرغانی بود

پدر این کودک در خصوص علت این مشکل به وجود آمده گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم پذیرش اولیه بیمار مبتلا به آبله مرغان سبب این موضوع شد. تا جایی که من می‌دانم مدیریت بروز چنین مشکلاتی بر عهده سرپرستار بخش است که تقریبا بیشتر بیماران و پرسنل از عملکرد ایشان ابراز نارضایتی دارند.

خبرنگار فارس با ارتباط با مرکز خون بیمارستان طبی کودکان سعی کرد از صحت و سقم ماجرا اطلاع پیدا کند. مشاهدات میدانی نشان از تایید خبر داشت ولی برای روشن شدن زوایا ماجرا با چند تن از پرسنل این مرکز نیز گفت‌وگو کردیم.

پرستار مرکز خون در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه « پذیرش کودکان برای انجام شیمی درمانی مجددا از کی آغاز خواهد شد؟» گفت: ما برای چهارشنبه بستری خواهیم داشت اما این موضوع هنوز صد در صد و قطعی نیست.

وی ادامه داد: بخش را استریل و تمیز کرده‌ایم اما دوره‌ای که بیماری در بخش وجود دارد هنوز طی نشده است.

پرستار بخش در واکنش به اظهار نگرانی از بدتر شدن وضعیت کودکانی که در انتظار پذیرش مجدد برای ادامه شیمی درمانی هستند گفت: برای همین بستری را انجام نمی‌دهیم زیرا نمی‌خواهیم کوچکترین خطری بچه‌ها را تهدید کند. ولی می‌توان این نگرانی را از پزشک مورد معالجه پیگیری کرد.

وی خبر داد: چهارشنبه بعد از تعطیلات عید فطر مسئولین جلسه‌ای تشکیل خواهند داد و در خصوص اقدام به بستری مجدد تصمیم گیری خواهند کرد.

این پرستار در پاسخ به این سوال که دلیل این مشکل به‌وجود آمده چه بوده است، با عصیانیت از سوال مطرح شده گفت: دانستن این موضوع در عمق فاجعه تغییری ایجاد نخواهد کرد.

چه کسی باید پاسخگو باشد

 خانواد‌ه‌هایی که با رنج و غم ابتلا فرزندانشان به سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند این روزها غمی دیگر به غم‌هایشان اضافه شده است.

خانواده‌های کودکان سرطانی مرکز طبی، از تاخیر در روند درمان فرزندانشان و اینکه نکند این موضوع وضعیت جسمی بچه‌ها را حاد‌تر کند روبرو شده‌اند، مشکلی که ضعف مدیریت آن را به وجود آورده اما اکنون این مدیریت زمان قطعی و صد در صدی برای حل این مشکل را اعلام نمی‌کند و خانواده‌های این کودکان مانده‌اند و غمی مضاعف که پاسخگویی برای حل آن نمی‌بینند...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha