سازمان حفاظت محیط زیست در اطلاعیه‌ای خواستار اشد مجازات برای آتش افروزان جنگل‌ها و مراتع به صورت عمد، از قضات شد.

درخواست محیط زیست برای اشد مجازات آتش‌افروزان جنگل‌ها ومراتع

سلامت نیوز:سازمان حفاظت محیط زیست در اطلاعیه‌ای خواستار اشد مجازات برای آتش افروزان جنگل‌ها و مراتع به صورت عمد، از قضات شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، در متن این اطلاعیه آمده است: عرصه‌های طبیعی اعم از جنگل، مرتع، بیشه زار، پارکهای ملی، مناطق حفاظت شده و… در زمره سرمایه‌های ملی وخدادادی کشور است که به لحاظ اهمیت زیست‌محیطی متعلق به تمامی نسلهاست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)عوامل مختلف موجب تخریب جنگلها ومراتع می‌شوند، نظیر آفات، سیل، زلزله، دخالت‌های بی‌رویه انسانی، در این میان آتش‌سوزی نیز یکی از خطرناک‌ترین ومخرب‌ترین عوامل تخریب محسوب می‌شود و همه ساله بخش وسیعی از عرصه‌های طبیعی را نابود می‌سازد وخسارات سنگینی را به اقتصاد کشور وارد می‌آورد.

ضمن تشکر و قدردانی از تمامی دوست داران طبیعت وحامیان محیط زیست ایران در حفاظت این سرمایه الهی که در جهت پیشگیری واطفاء حریق عرصه‌های طبیعی به سازمان کمک می‌کنند.

سازمان حفاظت محیط زیست از قوه قضائیه و قضات درخواست می‌کند، دربرخورد قانونی با افراد واشخاص سودجو که بصورت عمد اقدام به ایجادآتش سوزی در پارکهای ملی و آثار طبیعی ملی را می‌کنند. با عنایت به مجازات‌های تعیین شده در ماده ۶۷۵ وتبصره ۲ قانون مجازات اسلامی که تصریح می‌کند «هر کس عمداً جنگل، اشجار و … را آتش بزند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شوند» اشد مجازات را اعمال کنند.

تبصره ۲ ذیل ماده فوق نیز تأکید می‌کند که مجازات شروع به جرم فوق شش ماه تا دوسال است.

همچنین در مورد افرادی که بر اثر بی‌مبالاتی اقدام به آتش‌سوزی کنند، بر اساس بند ه ماده ۱۳ قانون شکار وصید، که بیان می‌دارد «ایجاد وفراهم نمودن مقدمات آتش‌سوزی در پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاهای حیات وحش که براثر بی‌مبالاتی و یا عدم رعایت مقررات محیط زیست ویا تخلف از نظامات دولتی باشد به جزای نقدی یا حبس از نود و یک روز تا سه سال و در صورت تکرار، هر دوی این مجازاتها محکوم می‌شوند اعمال خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha