فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان از مهار کامل آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط منگره و چاوونی خبر داد و گفت: عوامل حریق جنگل‌های منگره شناسایی شده‌اند و با آن‌ها برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

مهار آتش در جنگل‌های بلوط منگره و چاوونی اندیمشک

سلامت نیوز: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان از مهار کامل آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط منگره و چاوونی خبر داد و گفت: عوامل حریق جنگل‌های منگره شناسایی شده‌اند و با آن‌ها برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، سرهنگ احمد ساعدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با اعزام بالگرد از تهران بالاخره حریق‌های سه روز اخیر در جنگل‌های اندیمشک پایان یافت.

وی افزود: حدود ساعت 21:30 روز شنبه(3 تیرماه) جنگل‌های بلوط "منگره" و "قیلاب" بخش الوار گرمسیری اندیمشک که در مرز استان خوزستان و لرستان قرار دارند، دچار آتش‌سوزی شد.

ساعدی ادامه داد: با تلاش نیروهای منابع طبیعی و سایر ارگان‌ها و همچنین فعالان محیط زیست، این آتش‌سوزی در بامداد روز یک‌شنبه مهار شد. علت این حریق عامل انسانی بوده که این افراد شناسایی شده‌اند و با عاملان برخورد قضایی خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: از ظهر روز یکشنبه باز هم در جنگل‌های بخش الوار گرمسیری و این بار جنگل‌های دشت لاله این بخش دچار حریق شد که پس از مهار آن، حریق از عصر روز گذشته به جنگل‌های بلوط منطقه چاوونی که از نوع طبیعی هستند، سرایت کرد.

ساعدی با اشاره به صعب‌العبور بودن منطقه چاوونی افزود: این وضعیت موجب شد که حریق جنگل‌های منطقه چاوونی تا حدود ساعت 19 روز گذشته ادامه داشته باشد. پس از درخواست اعزام بالگرد از تهران و ورود نیروهای دیگر نظیر ارتش، بسیج و هلال احمر، آتش‌سوزی این جنگل‌ها حوالی ساعت 19 مهار شد. هنوز از میزان خسارت وارده اطلاع دقیقی در دست نیست.

وی با بیان این‌که مجموعه منابع طبیعی خوزستان بالگردی برای زمان وقوع حریق در عرصه‌ها و مراتع طبیعی و جنگل‌ها در اختیار ندارد، گفت: تقریبا منابع طبیعی تمام استان‌ها زمان بروز این حوادث از تهران درخواست اعزام بالگرد می‌کنند. در دیگر  استان‌ها، حوادث آتش‌سوزی در جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی معمولا از اواخر تیرماه آغاز می‌شود اما شرایط آب و هوایی و گرمای شدید خوزستان موجب شده تا ما تقریبا از نیمه دوم فروردین با این حوادث مواجه شویم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: این شرایط خوزستان ایجاب می‌کند که امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای واکنش سریع و اطفا و جلوگیری از گسترش حریق در جنگل‌ها و مراتع در اختیار استان قرار بگیرد. در خردادماه سال جاری راه‌اندازی پایگاه اطفا حریق جنگل‌ها و منابع طبیعی در دزفول به تصویب رسید و حتما راه‌اندازی خواهد شد.

ساعدی با بیان این‌که ارزش اکولوژی جنگل‌های بلوط بسیار قابل ملاحظه است، گفت: جنگل‌های بلوط میراث ملی و گنجینه طبیعی است که قطعا باید حفاظت و صیانت شوند. محرومیت خوزستان از امکانات و تجهیزات اطفای حریق مورد نیاز برای منابع طبیعی مسلما موجب آسیب بیشتر به این گنجینه در زمان بروز حوادث آتش‌سوزی می‌شود.

وی افزود: با توجه به نقش اقدام به موقع و واکنش سریع در جلوگیری از سرایت و گسترش حریق، از مردم می‌خواهیم در زمان بروز این حوادث در عرصه‌های طبیعی سریعا این موضوع را از طریق سامانه نلفتی  1504 گزارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha