در هفته‌های اخیر موضوع «لو رفتن» سؤالات امتحانات نهایی دوره دبیرستان در خرداد ماه یکی از بحث‌های داغ محافل دانش‌آموزی و خانواده‌ بوده است.

تصمیم گیری درباره ابطال یا تأیید امتحان نهایی دانش آموزان!

سلامت نیوز:خبر فروش سؤالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان در روز‌های اخیر باعث شد تا خانواده‌ها و برخی از مسئولان آموزشی و نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش  نشان دهند به طوری که پلیس فتا اعلام کرد: 8 نفر در رابطه با فروش سؤالات امتحان نهایی دستگیر شدند.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت:  این خبر درحالی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که مسئولان وزارت آموزش و پرورش همچنان موضوع فروش سؤالات امتحان نهایی را تکذیب می‌کنند و پاسخ روشنی هم به اخبار مرتبط به فروش سؤالات امتحان نهایی نمی‌دهند. در هفته‌های اخیر موضوع «لو رفتن» سؤالات امتحانات نهایی دوره دبیرستان در خرداد ماه یکی از بحث‌های داغ محافل دانش‌آموزی و خانواده‌ بوده است.

برخی از دانش‌آموزان اعلام کردند سؤالات درس‌های عربی و زبان فارسی را با قیمت 100 هزار تومان خریده‌اند. آنها مدعی شده‌اند که یک ربع قبل از امتحان نمونه سؤالات این درس‌ها به دست همکلاسی‌هایشان رسیده است. برخی از دانش‌آموزان اظهار داشتند در ایام امتحانات برخی گروه‌های تلگرامی و اینستاگرامی 100 تا 180 هزار تومان دریافت می‌کردند و سؤالات را در اختیارشان قرار می‌دادند. در این شبکه‌ها به دانش‌آموزان اینگونه اطمینان داده می‌شد «طبق گزارشات رابط‌‌ها همه چیز روال عادی خود را طی می‌کند، جای هیچ‌گونه نگرانی از جانب شما دانش‌آموزان نیست.» اتفاقی که حالا سلامت برگزاری آزمون امتحان نهایی را زیر سؤال برده است و حالا خیلی از دانش‌آموزان نگران هستند که با فروش سؤالات امتحان نهایی از رقبای خود در کنکور عقب بمانند چرا که بر اساس قوانین جاری نمرات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان در کنکور سهمی معادل ۲۵ درصد دارد. موضوعی که البته مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» تأیید کرد و گفت: دانش‌آموزان نگرانی بحقی دارند اما باید اجازه داد تا همکاران ما در وزارتخانه موضوع را به طور جدی بررسی کنند و تا چند روز آینده در این باره اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.


وی درباره ابطال امتحانات نهایی که سؤالاتش به فروش رسیده است هم گفت: تصمیم‌گیری این موضوع مربوط به شورای عالی آموزش و پرورش نمی‌شود اگر سؤالات لو رفته باشد حتماً در این باره تصمیم‌گیری می‌شود. محمدحسین کفراشی رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش هم درباره فروش سؤالات امتحان نهایی به «ایران »گفت: اطلاعاتی که ما دراین باره جمع‌آوری کرده بودیم در اختیار پلیس فتا قرار داده شد و در نهایت پلیس بررسی خود را انجام و نتیجه را اعلام کرد.
وی افزود: در منطقه دو سؤالات یک درس نیم ساعت مانده به امتحان لو رفت که با مسئولان اجرایی این منطقه برخورد لازم انجام شد و آنها را به قوه قضائیه معرفی کردیم.
به گفته وی هر گونه تصمیم‌گیری درباره ابطال امتحانات مربوط به مسئولان برگزاری امتحانات نهایی است و آنها باید در این باره تصمیم‌گیری کنند.


 با تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده اما سؤالات لو رفت


داود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، نیز با بیان اینکه ارزشیابی با برگزاری امتحان در آموزش و پرورش یک اصل است، اظهار داشت: با توجه به تأثیرگذاری امتحانات نهایی در کنکور باید ارزیابی در چارچوب یک آزمون متمرکز صورت گیرد. در بررسی‌هایی که در کمیسیون انجام دادیم مشخص شد آموزش و پرورش در خصوص قرنطینه و طراحی سؤالات، تمهیدات لازم را برای حفظ امنیت امتحانات انجام داده است.وی در گفت‌و‌گو با فارس اضافه کرد: با توجه به گستردگی کشور و تعداد بالای حوزه‌های برگزاری امتحانات و با توجه به اینکه مرحله باز شدن سؤالات و پس از آن تکثیر در محل آزمون صورت می‌گیرد، امکان لو رفتن سؤالات به میزان کوتاهی پیش از امتحان وجود دارد؛ البته طبق بررسی‌های انجام شده در موارد معدودی این مسأله اتفاق افتاده است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس، ناراحتی اولیا را درباره لو رفتن سؤالات بجا توصیف کرد و بیان داشت: والدین معترض بودند و صورت‌جلسه‌های آنها در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و تذکرات لازم به مسئولان داده شد تا این اتفاق سال دیگر تکرار نشود. محل و تعداد حوزه‌هایی که در آن سؤالات لو رفته، مشخص است و افرادی هم در این زمینه بازداشت شدند و ریشه‌ها هم شناسایی شده است.
محمدی پررنگ شدن مسأله لو رفتن سؤالات را به دلیل گسترش فضای مجازی و پرداختن رسانه‌ها به این امر دانست و گفت: این مسأله واقعاً آنقدر که در رسانه‌ها به آن پرداخته شد، گسترده نبود.


نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه حذف کنکور سراسری همچنان در برنامه آموزشی کشور قرار دارد، تصریح کرد: حذف کنکور مسأله مهمی است و باید برای آن مطالعه صورت گیرد و زیرساخت‌های حذف ‌آن بتدریج در کشور ایجاد شود.


بررسی افشای سؤالات آزمون نهایی دانش‌آموزان ادامه دارد


در سوی دیگر جبار‌ کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از قطعی شدن لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی دوره متوسطه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ضریب معدل دانش‌آموزان در آزمون کنکور مؤثر است، لذا کمیسیون آموزش مجلس به‌عنوان کمیسیون تخصصی به موضوع لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی متوسطه ورود کرد.
 وی با بیان اینکه گزارش‌هایی درباره لو رفتن سؤالات امتحانات دوره متوسطه به کمیسیون آموزش مجلس ارسال شده، افزود: در جلسه اخیر کمیسیون آموزش موضوع لو رفتن سؤالات امتحانات دوره متوسطه با حضور مسئولان آموزش و پرورش، پلیس فتا و همچنین اولیای دانش‌آموزان بررسی شد. براساس گزارش پلیس فتا و گزارش‌هایی که به کمیسیون واصل شده و شهادت اولیای دانش‌آموزان مشخص شد که سؤالات امتحانات دوره متوسطه افشا شده است.کوچکی‌نژاد با تأکید بر اینکه تاکنون آمار دقیقی از اینکه لو رفتن سؤالات به‌صورت فراگیر بوده یا تنها در چند شهرستان یا یک استان جنوبی کشور بوده، وجود ندارد، گفت: قرار است در نخستین جلسه کمیسیون آموزش پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، موضوع فراگیر بودن یا اینکه در چه شهرستان‌ها و استان‌هایی سؤالات لو رفته با حضور مسئولان پلیس فتا و آموزش و پرورش بررسی می شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به گزارش پلیس فتا مبنی بر افشای سؤالات آزمون نهایی دانش‌آموزان گفت: بررسی این مسأله در مجلس ادامه دارد.


به گزارش خبر گزاری صدا و سیما؛ جبار کوچکی‌نژاد در ارتباط با خبر 21 شبکه یک سیما افزود: برای اتخاذ تصمیم درست نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد و اگر سؤالات در یک منطقه افشا شده باشد آزمون آن منطقه ابطال و دوباره برگزار خواهد شد اما اگر افشای سؤالات گسترده باشد باید تصمیم دیگری گرفته شود.
وی با بیان اینکه سؤالات آزمون نهایی نیم ساعت پیش از در اختیار قرار دادن دانش‌آموزان افشا شده است گفت: تاکنون افشای سؤالات در برخی مناطق جنوبی کشور و یکی از مناطق تهران قطعی شده است.
کوچکی‌نژاد اضافه کرد: در حال آماده کردن طرحی برای ادغام سازمان سنجش آموزش و پرورش با سازمان سنجش وزارت علوم و ایجاد مرکز سنجش ملی برای برگزاری آزمون‌های استخدامی، دانش‌آموزی و دانشگاهی کشور هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha