رییس پارک ملی کرخه با اشاره به وقوع 15 فقره حریق در جنگل‌ها بیشه‌زارهای این پارک از اواسط اردیبهشت تاکنون، از نابودی 210 هزار اصله درخت در این حوادث خبر داد.

210 هزار اصله از درختان پارک ملی کرخه در آتش سوخته است

سلامت نیوز:رییس پارک ملی کرخه با اشاره به وقوع 15 فقره حریق در جنگل‌ها بیشه‌زارهای این پارک از اواسط اردیبهشت تاکنون، از نابودی 210 هزار اصله درخت در این حوادث خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمد الوندی ، اظهار کرد:‌ در سال جاری از اواسط اردیبهشت و آغاز فصل برداشت گندم در خوزستان تا امروز، 15 فقره آتش‌سوزی در محدوده حفاظت شده پارک کرخه، جنگل‌ها و بیشه‌زارهای این منطقه رخ داده است. با توجه به تراکم پوشش گیاهی این منطقه، علاوه بر خسارات فراوانی که به پوشش گیاهی پارک ملی کرخه تحمیل شده، زندگی حیات وحش این منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: با وقوع این 15 فقره حریق حدود 210 هکتار از جنگل‌ها و بیشه‌زارهای پارک ملی کرخه دچار آتش‌سوزی شد و به طور میانگین به هر هکتار از این سطح، 10 تا 100 درصد آسیب و خسارت وارد شد. همچنین در مجموع در جریان این حوادث 210 هزار اصله درخت که عمدتا درخت گز و بنه بودند، نابود شدند.

رییس پارک ملی کرخه با اشاره به اهمیت اکولوژیک درختان گز و بده برای حیات وحش منطقه حفاظت شده کرخه، تصریح کرد: پوشش گیاهی پارک ملی کرخه به علت خاص بودن نوع این پوشش گیاهی، آخرین بازمانده جنگل‌های نیمه‌گرمیسری کشور محسوب می‌شود. همچنین در این منطقه شاهد تنوع پرندگان هستیم به طوری که بیش از 150 گونه پرنده در محدوده حفاظت شده پارک ملی کرخه زیست می‌کنند و در اثر وقوع آتش‌سوزی، حیات این پرندگان نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد.

الوندی ادامه داد: متاسفانه فصل فرادآوری این پرندگان دقیقا همزمان با فصل وقوع این آتش‌سوزی‌های سریالی است. به طور معمول خسارات وارده ناشی از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و بیشه‌زارها تنها برای آسیب وارده به پوشش گیاهی و درختان برآورد می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که حوادث آتش‌سوزی در پارک ملی کرخه موجب وارد شدن آسیب به پرندگان، خزندگان و برخی پستانداران مانند شغال، گربه جنگلی و گنجشک‌ها ‌شده است.

وی درباره عمده علل وقوع آتش‌سوزی در محدوده پارک ملی کرخه اظهار کرد:‌ علت وقوع 11 فقره از مجموع 15 فقره حریق نیمه دوم اردیبهشت ماه تاکنون در جنگل‌ها و بیشه‌زارهای این پارک، آتش زدن کاه و کلش مزارع توسط کشاورزان و سرایت حریق ناشی از آن به محدوده این منطقه بود. در این رابطه پارک ملی کرخه تاکنون 31 نفر را به دادگاه معرفی کرده و پرونده این افراد در حال پیگیری است. علاوه بر آن، اداره حفاظت محیط زیست شوش نیز جداگانه پیگیری‌های قضایی را برای برخورد با عوامل این حریق‌ها انجام می‌دهد.

رییس پارک ملی کرخه با بیان این‌که امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات اطفای حریق این پارک کافی نیست، افزود: این پارک تنها یک ماشین سنگین اطفای حریق با یک راننده در اختیار دارد، در صورتی که برای واکنش به موقع و جلوگیری از گسترش آتش در زمان وقوع این حوادث، حداقل باید دو ماشین اطفای حریق با چهار راننده در اختیار داشته باشیم. با این حال، همین امکانات و تجهیزات اطفای حریق پارک ملی کرخه نسبت به تجهیزات و ماشین‌آلات اداره منابع طبیعی شوش، قابل ملاحظه است زیرا این اداره عملا از هیچ تجهیزات و ماشین‌آلاتی برای اطفای حریق برخوردار نیست.

الوندی ادامه داد: در بیشتر موارد در زمان وقوع آتش‌سوزی در پارک ملی کرخه، یک نفر یا دو نفر نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی شوش در محل حادثه حاضر می‌شوند اما به علت نداشتن هیچ امکاناتی عملا کاری از دست آن‌ها ساخته نیست. از طرفی با توجه به اهمیت اکولوژیک و زیست بومی پارک ملی کرخه، وجود یک بالگرد آبپاش برای اطفای حریق ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه‌های آموزشی، تشکیل جلسات با سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و دادستانی به منظور جلوگیری از آتش ‌زدن کاه و کلش مزارع کشاورزان، گفت: با این وجود به علت این‌که اولویت نخست اشتغال در شهرستان شوش کشاورزی است و تعداد کشاورزان و مساحت اراضی بالا است، جلوگیری از آتش زدن مزارع توسط کشاورزان نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش بیشتری دارد و در کنار آن باید برخوردهای قضایی لازم با متخلفان انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha