یک متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه، نحوه تعیین تعرفه های پزشکی سال ۹۶، را علت اختلاف و کدورت میان پزشکان منتقد به تعرفه ها با دولت دانست.

کدورت میان پزشکان و دولت/ تعرفه ها دردسرساز شد

سلامت نیوز:یک متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه، نحوه تعیین تعرفه های پزشکی سال ۹۶، را علت اختلاف و کدورت میان پزشکان منتقد به تعرفه ها با دولت دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر دامون آزاد احیائی در یادداشتی نوشت: پس از چند ماه مجادله و درگیری ذهنی پزشکان کشور در نهایت بر اساس مصوبه هیات وزیران مورخ ٢٨ خرداد ٩٦ تعرفه برخی از خدمات شامل بیهوشی و درد، سونوگرافی، آنژیوگرافی عروق کرونر، اکوکاردیوگرافی غیر مادرزادی، آنژیوپلاستی عروق کرونر و شیمی درمانی کاهش یافت.

خبر کوتاه بود اما با معیشت هزاران پزشک ارتباط داشت. طی سال ها فعالیت در عرصه فرهنگی و رسانه و مطالعه اخبار مختلف ،در هیچ سالی و در هیچ صنفی کاهش تعرفه خدمات یک صنف نسبت به سال قبل را ندیده ام. در تعیین تعرفه های پزشکی سال ٩٤ در ویرایش دوم کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت اجحاف بر بیهوشی را شاهد بودم اما تغییرات امسال نوبر بهارانه است.

بهانه متولیان امر کمبود منابع مالی در طرح تحول سلامت است در حالی که در سبد هزینه های درمان سهم بیهوشی فقط ٣.٤ درصد میباشد که حتی با احتساب کاهش ٢٥ درصدی تعرفه بیهوشی، فارغ از بی عدالتی نسبت به متخصصان بیهوشی ، ٠.٧٥ درصد برای شرکت های بیمه ای صرفه جویی در بر دارد که مطمئنا رقم ناچیزی نسبت به سایر هزینه های خدمات سلامت خواهد بود.

سال های متمادی است که بزرگان و دلسوزان طب بر اجرای بدون دخل و تصرف در کتاب تعرفه کالیفرنیا اصرار دارند اما متاسفانه کارشناسان سلامت به هر صورتی که ممکن است آن را سلاخی نموده و به بهانه بومی سازی تعرفه ها آن کتاب را به خورد پزشکان و مردم می دهند. کلا به عدم قبول برنامه های موفق دنیا اهتمام می ورزیم و سعی میکنیم هر برنامه ای را بومی کنیم. عزیزان چرخ سال ها پیش به شکل گرد اختراع شده است لطفا آن را مجدد به صورت مستطیل اختراع نکنید، نمی چرخد.

در این میان دو بیانیه و نامه رسمی اصول اخلاقی و صداقت را کمرنگتر نمود. اولین بیانیه در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری صادر شد که کمیته سلامت ستاد مرکزی دکتر روحانی در نوبت دستور نبودن هیچگونه کاهش و یا افزایش تعرفه های پزشکی در هیات دولت را اعلام نمود و دومین مورد، نامه دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به رئیس سازمان نظام پزشکی مورخ ٧ اردیبهشت ٩٦ بود که بر استفاده از نظر کارشناسی نظام پزشکی و به تبع آن انجمن های تخصصی در تعیین تعرفه های ٩٦ تاکید شده بود که البته نتیجه دقیقا برعکس اتفاق افتاد و همان شد که در ابتدا ذکر آن رفت. متاسفانه صداقت و اخلاق ،حلقه گمشده حال حاضر جامعه ماست که خود داستان مفصلی دارد و در این مقال نمی گنجد.

برای نگارنده این سطور جالب است همکارانی همچون معاون درمان وزارت بهداشت که این چنین کاهش تعرفه را پیروزمندانه ارائه می دهند خود در شهرستان ها و مناطق محروم و دور از مرکز مشغول طبابت نیستند که تبعات سنگین تصمیمات خود را از نزدیک لمس کنند. به عنوان مثال یک متخصص بیهوشی طرح ضریب K که تنها درآمد وی از اتاق عمل است و در ماه تعداد کل اعمالی که برای آنها بیهوشی داده است به ۶۰ بیمار نمی رسد چقدر درآمد دارد که ٢٥ درصد آن را نیز هیات محترم دولت بجای افزایش، کاهش می دهد. همینطور یک رادیولوژیست تنها ابزار تشخیصی که در مناطق محروم دارد همان سونوگرافی است که از راه آن ارتزاق می کند حال ٢٥ درصد دریافتی وی را نیز کاهش می دهیم.

بدون شک چنین تصمیماتی که از هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت رفاه و بیمه ها نشات گرفته است، تبعات ناگواری برای طرح تحول سلامت و مردم که دریافت کنندگان خدمات درمانی هستند خواهد داشت. به نظر می رسد بیهوش نکردن بیماران غیر اورژانس که از جانب متخصصان بیهوشی در یک ضرب الاجل زمانی مشخص شده است فارغ از نتیجه آن هزینه های بسیاری برای مسئولان سلامت کشور ایجاد می کند.

از راهکارهای موثر و موجود فعلی که هزینه بسیار کمتری خواهد داشت و به قطع این سیکل معیوب منجر خواهد شد شنیدن سخنان نمایندگان انجمن های تخصصی توسط رئیس جمهور  و ارائه متمم اصلاحیه بر مصوبه دولت میباشد که شاید به رفع کدورت فعلی مابین پزشکان و دولت ختم گردد و صد البته همت دولت تدبیر و امید را می طلبد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha