گروهی از زنان زیر سایه نشسته‌اند و چای می‌نوشند. آنها مهندس‌ها و فعالان اجتماعی هستند که بالارفتن خانه‌هایی دایره‌ای‌شکل را تماشا می‌کنند؛

روستایی از بطری‌های پلاستیکی

سلامت نیوز:گروهی از زنان زیر سایه نشسته‌اند و چای می‌نوشند. آنها مهندس‌ها و فعالان اجتماعی هستند که بالارفتن خانه‌هایی دایره‌ای‌شکل را تماشا می‌کنند؛ خانه‌هایی که دیوارهای آنها به جای سنگ، آجر و چوب‌های معمول از بطری‌های پلاستیکی پرشده از شن ساخته می‌شود؛ ایده‌ای که از نظر این گروه می‌تواند هزاران نفر را در سرتاسر جهان از بی‌خانمان‌بودن نجات دهد.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: مهاجران، زاغه‌نشین‌ها و فقرا به‌ویژه در خاورمیانه حالا می‌توانند صاحب خانه‌هایی شکیل و زیبا شوند، ضمن اینکه معضل زباله‌های پلاستیکی هم حل می‌شود. یکی از کارگرها می‌گوید: «من در خانه‌ای متولد شدم که هیچ‌چیزش به هم نمی‌خورد. دیوارها با آجر و گل و شاخه‌های درخت و هر چیزی که دم دست بود بالا رفته بود و سقف هم تقریبا وجود نداشت. تابستان‌ها عین کوره می‌شد و زمستان‌ها شرشر باران مهمان خانه بود. بعدها به خاطر جنگ در نیجریه راهی کمپ شدیم. آنجا هم وضع چندان بهتر نبود.

در چادر زندگی می‌کردیم و سرما و گرمای بیرون همیشه داخل چادر بود. حالا این خانه را برای خودم و خانواده‌ام می‌سازم. فکر نمی‌کردم واقعا بشود با شن و بطری که همه‌جا پیدا می‌شود خانه ساخت.» شکل این خانه‌ها از خانه‌هایی که در منطقه هامادای الجزایر ساخته می‌شوند الگوبرداری شده است. دایره‌بودن و سقف هرمی آنها باعث می‌شوند که در تابستان و در زیر تابش آفتاب سوزان درون خانه خنک‌تر باقی بماند. همچنین مخلوط شن، ماسه و کاه‌هایی که درون بطری‌ها و دور تا دور خانه استفاده می‌شود مانند عایقی مناسب در برابر سرما و گرما عمل می‌کند. ضمن اینکه این خانه‌ها بسیار مقاوم هستند و در برابر بلایای طبیعی هم به خوبی پایداری می‌کنند.

با کمک سازمان ملل و آژانس مهاجرین سازمان ملل در سال 2016 عملیات ساخت 9 هزار خانه با بطری پلاستیکی آغاز شد و ساخت این خانه‌ها در سال جاری 60 درصد افزایش خواهد داشت. برای ساخت هر خانه تقریبا 6 هزار بطری لازم است و این تعداد می‌تواند بسیاری از بطری‌های خالی را که معضل زباله در جهان سوم را ایجاد کرده‌اند، تبدیل به سرپناهی برای مردم کند. پابلو مدیاویلا، عکاس گاردین از روستایی با این خانه‌ها در صحرای غربی الجزایر عکسبرداری کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha