یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 216876

ارش پدیده اى ناراحت کننده و یکى ازعلل شایع مراجعه به پزشکان مى باشد.خارش می تواند به صورت موضعى و یا در کل بدن ایجاد گردد.می تواند علامت یک بیمارى پوستى و یا یک بیمارى داخلى باشد.

دلایل خارش پوست چیست؟

سلامت نیوز:خارش یک حس ناخوشایند است که فرد را متمایل به خراشاندن بدن می‌کند. این حس، یکی از شایع ترین شکایاتی است که بیماران را مجبور می‌کند برای تخفیف یا درمان آن به متخصصین پوست و مو مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آفتاب یزد نوشت: گاه خارش چنان شدید است که فرد، قادر به خوابیدن نبوده و امکان زندگی عادی برای فرد وجود ندارد. شما هم مطمئناً حس خارش را زمان گزیده شدن توسط پشه تجربه کرده اید و یا شاید به دنبال مصرف دارویی خاص یا غذای پر ادویه، دچار خارش و کهیر شده باشید.با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد با دکتر پروانه ساکت، متخصص پوست و مو در اینباره به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید. 

وی درابتدا گفت : خارش پدیده اى ناراحت کننده و یکى ازعلل شایع مراجعه به پزشکان مى باشد.خارش می تواند به صورت موضعى و یا در کل بدن ایجاد گردد.می تواند علامت یک بیمارى پوستى و یا یک بیمارى داخلى باشد.
ساکت در ادامه بیان کرد : قبل ازهرچیزبهتر است به برخی موارد توجه کرد که برخی از آنها عبارتند از آیا شغل شما ایجاب مى کند که با مواد شیمیایى تماس داشته باشید، آیا ورزشى مانند شنا را دوست دارید که میتواند باعث خشکى و تحریک پوست شما شود،آیا مبتلا به بیماری‌ها‌یی هستید که ناچار به مصرف طولانى مدت داروها هستید،آیا آلرژى خاصى دارید و علایم حساسیت‌ها‌ى تنفسى و پوستى در شما وجود دارد، مرورى کوتاه بر عوامل ایجاد کننده خارش به دانسته‌ها‌ى شما در مورد این بیمارى آزار دهنده کمک خواهد کرد.
این متخصص پوست و مو در پاسخ به این سوال که چند نوع خارش داریم، اظهار کرد : دو نوع خارش داریم که عبارتند ازخارش حاد و خارش مزمن. خارش حاد زیر شش هفته و خارش مزمن بیشتر از این زمان نامیده مى شود.

وی در مورد دلایل خارش بیان کرد : علت‌ها‌ى خارش بسیار متعدد بوده و از خشکى پوست و حساسیت‌ها‌ى پوستى، کهیر تا اختلالات غدد داخلى و قند و مصرف داروها و بیماری‌ها‌ى روماتیسمى تا بیمارى بدخیم مى باشد که البته مورد آخرى از علل نادر خارش مى باشد. نکته اى که در مورد خارش باید به آن دقت شود تغییرات پوستى در محل خارش است که می تواند به علت بیماری‌ها‌ى التهابى پوست باشد.
دکتر ساکت در پاسخ به این سوال که "علت‌ها‌ى موضعى خارش چیست"، اظهار کرد : علت‌ها‌ى موضعى خارش متفاوت است که برخی از آنها عبارتند از خشکى پوست می تواند از بچگى وجود داشته و یا در افراد مسن به عنوان پدیده اى طبیعى وجود داشته باشد، حساسیت‌ها‌یی که به علت تماس با مواد تحریک کننده و یا موادى باشد که فرد نسبت به آن حساسیت دارد وحساسیت به داروهاى خوراکى می تواند به صورت خارش‌ها‌ى موضعى خود را نشان دهد وگزش حشرات بخصوص در نقاط باز بدن یکى از علل شایع خارش بخصوص در کودکان است و البته در تمام سنین دیده مى شود.
وی ادامه داد : بیماری‌ها‌ى عصبى و کهیر از علل دیگر خارش‌ها‌ى با منشا پوستى است ودر زمان حاملگى انواع خارش می تواند در تمام مراحل حاملگى دیده شود، شوره سر و بدن نیز یکى ازعلت‌ها‌ى شایع مراجعه بیماران به متخصصین پوست نیز خواهد بود. 
این متخصص پوست و مو با بیان اینکه برخی از خارش‌ها‌ به علت بیماری‌ها‌ى داخلى به وجود می‌آیند، به شرح آن پرداخت : برخی از بیماری‌ها‌ی داخلی که باعث ایجاد خارش در بدن می‌شوند، می‌تواند شامل بیماری‌ها‌ى کلیه و نارسایی کلیه، بیماری‌ها‌ى کبدى، بیمارى قند،کم‌کارى و پرکارى تیرویید،کم خونى، بیماری‌ها‌ى بدخیم خونى و یا تومورهاى داخلى می‌باشد.
ساکت ادامه داد : خارش می تواند علت مغزى داشته باشد کهاین امر در کسانى که دچار سکته مغزى و یا آسیب‌ها‌ى دیگر مغزى شده اند به صورت خارش‌ها‌ى مقاوم به درمان دیده می‌شود.

وی عنوان کرد : زمانى که علت مشخصى براى خارش نیافتیم باید دقت کرد که علایمى از اضطراب و افسردگى و وسواس وجود دارد یا خیر زیرا اضطراب و افسردگی می تواند خود را به صورت خارش نمایان کند.
این متخصص پوست و مو با بیان این نکته که در صورتى که خارش بدن داریم و علت واضحى براى آن نمى شناسیم بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه نماییم" اظهار کرد : متخصص با سوال کردن و معاینه پوست و کل بدن می تواند با تشخیص سریع و در صورت پیچیده بودن علت‌ها‌ى خارش با آزمایشات لازم به علت خارش پى ببرد.درمان خارش با توجه به علت اولیه و برداشت و یا درمان عامل تحریک کننده خارش است.
ساکت با بیان اینکه راه‌ها‌ی درمان برای انواع خارش متفاوت است، عنوان کرد : درمان‌ها‌ از مرطوب کننده‌ها‌ تا آنتى هیستامین‌ها‌ى مختلف و یا درمان‌ها‌ى تهاجمى تر بستگی به علل خارش، متفاوت است. در نهایت باید توجه کنید که آیا کودک خارش دارد و یا افراد میانسال و یا مسن خانواده دچار خارش هستند.مسایل شغلى و علاقمندى‌ها‌ و تفریحات فرد و رژیم غذایی و دارویی می تواند علل خارش را از هم متمایز ساخته و به شما در شناخت عامل خارش و استفاده از راه درمان مناسب کمک کند.
وی در پایان گفت : به یاد داشته باشید هواى گرم، عرق زیاد و خشکى فضایی که در آن زندگى مى کنید مى تواند در تشدید همه علت‌ها‌ى خارش دخالت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha