رئیس شورای دانشجویی هیئت مدیره نظام پرستاری ساوه و زرندیه گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال های اخیر به عنوان ام المطالبات جامعه پرستاری به شمار می رود و از سال ۸۶ تا کنون اجرایی نشده و در بایگانی وزارت بهداشت به سر می برد.

قانون تعرفه خدمات پرستاری در بایگانی وزارت بهداشت جا خوش کرده است

سلامت نیوز: رئیس شورای دانشجویی هیئت مدیره نظام پرستاری ساوه و زرندیه گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال های اخیر به عنوان ام المطالبات جامعه پرستاری به شمار می رود و از سال ۸۶ تا کنون اجرایی نشده و در بایگانی وزارت بهداشت به سر می برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری میلاد بلبلی گفت: شاید کمتر کسی تصور می کرد که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در تیر ماه سال ۸۶ در مجلس شورای اسلامی و با تلاش های فراوان نهادهای مختلف از جمله سازمان نظام پرستاری کشور به تصویب رسید، بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته باشد.

وی تصریح کرد: قانونی که در سال های اخیر به عنوان ام المطالبات جامعه ی خدوم پرستاری از آن یاد می شود جامعه ی پرستاری به آن چشم امید دوخته اند تا با اجرای آن بخش مهمی از دغدغه های شغلی و معیشتی آنان که در سال های اخیر نادیده گرفته شده ، برطرف شود. اما متاسفانه کارشکنی های متعدد از سوی مسئولین اجرایی باعث شد تا روز به روز بر یاس و نا امیدی پرستاران افزوده شود.

رئیس شورای دانشجویی هیئت مدیره نظام پرستاری ساوه و زرندیه  یادآور شد: مسئولین وزارت بهداشت با بی توجهی به درخواست های مکرر جامعه ی پرستاری و تاکیدات نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اجرای این قانون که در وهله ی نخست صلاح بیماران و در مرحله بعدی ارتقاء جایگاه شغلی و وضعیت معیشتی پرستاران را مد نظر دارد، سعی در به تاریخ سپرده شدن این طرح دارند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نبود منابع مالی را دلیل عدم اجرای این قانون می داند، اظهار داشت: وزارت بهداشت در حالی نبود منابع مالی را مانع اجرای این طرح اعلام می کند که چهار سال گذشته منابع هنگفتی در ردیف بودجه کشور به طرح تحول سلامت اختصاص داده شد و حال شاهدشکست این طرح هستیم.

عضو شورای صنفی دانشکده پرستاری و مامائی ساوه خاطر نشان کرد: با صرف بودجه ای چندین برابر کمتر از منابع طرح تحول سلامت، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شکل اجرایی به خود می گرفت و بخش قابل توجهی از پرداختی مردم کاهش می یافت. در حال حاضر بسیاری از خدمات دریافتی بیماران در بیمارستان ها توسط پرستاران صورت می پذیرد اما ضریب K  خدمات تخصصی پزشکان به آن تعلق می گیرد و درآمد حاصل از آن شامل حال پزشکان شده و هزینه های هنگفتی را برای بیماران رقم می زند. این وضعیت مصداق بارز بی عدالتی در پرداخت هاست که متاسفانه نظام سلامت ما را با چالش جدی روبرو کرده است.

وی افزود: این خدمات که توسط پرستاران به بیماران ارائه می شود، اگر ضریب K مشخص برای گروه  پرستاری به آنها تعلق گیرد، با کاهش هزینه پرداختی از جیب مردم مواجهه خواهیم شد و این مسئله بسیار برای بیماران حیاتی و حائز اهمیت است. از سوی دیگر این قانون به نوعی نجات بخش سازمان های بیمه ای کشور که زیر فشار سنگین هزینه های درمانی قرار دارند و بسیاری از آنها تا مرز ورشکستگی پیش رفته اند، خواهد بود. چرا که در صورت اجرای این قانون این بیمه ها با  هزینه های کمتری در قبال خدمات دریافتی بیماران مواجهه خواهند شد .باید توجه داشت هزینه ی خدمت رسانی یک پزشک متخصص بسیار بیشتر از هزینه ی همان خدمت توسط گروه پرستاری خواهد بود، بدیهی است در این صورت مبلغ دریافتی از مردم بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و یکی از سیاست های مهم نظام اسلامی که کمک به قشر مستضعف جامعه می باشد از این طریق دنبال خواهد شد.

بلبلی در پایان گفت: جامعه پرستاری امیدواراست در دولت جدید مسئولین وزارت بهداشت با در نظر گرفتن منافع بیماران و همچنین جلب نظر جامعه پرستاری و رفع دغدغه های فراوان آنان، نسبت به اجرای این قانون اقدام و انگیزه های خدمت رسانی جامعه پرستاری را از این طریق افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha