یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 216933

فوق تخصص آندرولوژی عنوان کرد: ختنه پسران در سنین نوزادی (کم‌تر از 2 سال) خطر تنگی مجرای ادراری در سنین بزرگسالی را پی دارد.

چه زمانی برای ختنه پسران مناسب است؟

سلامت نیوز:فوق تخصص آندرولوژی عنوان کرد: ختنه پسران در سنین نوزادی (کم‌تر از 2 سال) خطر تنگی مجرای ادراری در سنین بزرگسالی را پی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، فوق تخصص آندرولوژی با بیان اینکه ختنه نوزادان در سنین زیر 2 سال برای سلامتی آنها مضر است، گفت: به والدین توصیه می‌شود برای ختنه فرزندشان حتما پس از 2 سالگی به مرکز درمانی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه 90 درصد جراحی ختنه در کشور توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود، افزود: متاسفانه خانواده‌ها به ختنه فرزندشان توجه ندارند و برای انجام اصولی آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند که این امر باعث افزایش مراکز غیرتخصصی و غیربهداشتی شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه یادآور شد: ختنه نوزادان در سنین نوزادی موجب بروز اختلالات تنگی مجرای ادراری در سنین بزرگسالی می‌شود.

صفری‌نژاد در واکنش به عقیده برخی پزشکان مبنی براینکه پسران باید در سنین نوزادی ختنه شوند زیرا با افزایش سن و تحرکات کودکانه احتمال بروز عفونت افزایش می‌یابد، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما گایدلاینی(اصول راهنما) برای انجام ختنه اصولی، علمی و دقیق وجود ندارد و پزشکان به صورت سلیقه‌‌ای عمل می‌کنند این در حالی است که باید هر اقدام پزشکی دارای پشتوانه علمی باشد.

این متخصص اورولوژی بیان کرد: برای ختنه در سنین زیر 2 سال از حلقه استفاده می‌شود اما در سنین بالاتر کودک تحت عمل جراحی و بیهوشی ختنه می‌شود. متاسفانه برخی مراکز برای ختنه نوزادان (زیر 2 سال) بیمار را به کمک کمربند روی تخت می‌خوابانند و پرستاران دست و پاهای نوزاد را محکم می‌گیرند که این نوع ختنه سال‌هاست که منسوخ شده زیرا می‌تواند در خاطر نوزاد بماند و در بزرگسالی موجب بروز ترس و عوارض روحی شود.

وی افزود: والدین می‌توانند بعد از 2 سالگی برای ختنه فرزندشان مراجعه و تحت عمل جراحی و بیهوشی این عمل را انجام دهند این در حالیست که برخلاف باور عمومی بیهوشی و جراحی هیچ عوارضی برای فرزند آنها ندارد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha