رئیس انجمن علمی مامائی کشور گفت: وقتی در کشوری سطح سواد و سلامت افزایش پیدا می‌کند، امید به زندگی هم افزایش می‌یابد و خود به خود ما با پیری جمعیت مواجه می‌شویم.

آرامش و امید به آینده، 2 فاکتور مهم برای افزایش جمعیت

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی مامائی کشور گفت: وقتی در کشوری سطح سواد و سلامت افزایش پیدا می‌کند، امید به زندگی هم افزایش می‌یابد و خود به خود ما با پیری جمعیت مواجه می‌شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر ناهید خداکرمی کاهش نرخ باروری را به عوامل متعددی نسبت داد و در عین حال متذکر شد: تکیه بر سن ازدواج باعث استرس می شود و اصلا باروری به سن مرتبط نیست و تا هر زمانی که زنی قدرت باروری داشته باشد در وضعیت فعلی با پیشرفتی که حوزه پزشکی کرده منعی برای بچه‌دار شدن نیست.

رئیس انجمن علمی مامائی کشور با اشاره به اینکه حدود ۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این آمار با آمار جوامع دیگر تفاوتی ندارد. هر زوجی دلش می خواهد بچه دار شود و ما باید امکانات لازم را برای بچه دار شدن آنها فراهم کنیم ولی اینکه تمام تمرکز خود را بر این قسمت افزایش دهیم و فکر کنیم اگر این حل شود، رشد جمعیت ما افزایش پیدا می کند، به این شکل نیست.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه در درمان ناباروری مشکلی نداریم، افزود: روش‌های پیشرفته و حتی پروتکل‌های به روز دنیا در ایران اجرا می‌شود و از طرفی وزارت بهداشت برخی از مراکز دولتی را یا به صورت رایگان برای افراد نابارور در نظر گرفته و یا اینکه مراکز دولتی خدماتی ارائه می‌دهند از جمله بیمارستان شریعتی و طالقانی.

خداکرمی متذکر شد: مشکل ما بیشتر زوج‌هایی هستند که نابارور نیستند، ولی باروری را به تعویق می‌اندازند و یا اینکه دختر ها و پسرهایی هستند که ازدواج خودشان را به تعویق می اندازند.

در ادامه دکتر سیمین ظفردوست - فلوشیپ زنان و زایمان با ابراز اینکه روش های ناباروری به روز دنیا در ایران نیز وجود دارد، گفت: خوشبختانه روش‌های درمان ناباروری مثل IUI، IVF و میکرواینجکشن در ایران هم وجود دارد و تقریبا می‌توان گفت با همان کیفیت کشورهای دیگر است. داروها و متدهایی که ما داریم همان متدها هستند و در بیشتر مراکز همه این روش‌ها به روز می‌شوند و بر اساس بهترین روش‌های دنیا هستند.

وی در خصوص هزینه‌های ناباروی عنوان کرد: زوج‌های نابارور نباید نگرانی به خودشان راه دهند و مطمئن باشند هزینه درمان ناباروری در ایران خیلی کمتر از سایر کشورهای دیگر است و به طور میانگین هزینه‌ها بین دو تا هشت میلیون تومان است.

این فلوشیپ زنان و زایمان که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، به رابطه سن و باروری در زنان اشاره و اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، دیده شده که افزایش سن بدون تردید روی کاهش قدرت باروری و حتی افزایش میزان سقط یک خانم تاثیرگذار است، بخاطر همین توصیه‌ای که به خانم‌ها می‌شود این است که در کنار برنامه‌ریزی تحصیلی، شغلی یا مالی‌شان حتما به این موضوع توجه داشته باشند.

وی افزود: اوج باروری در خانم ها بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی دیده می‌شود و رفته رفته این قابلیت کاهش پیدا می‌کند، البته این کاهش در اوایل خیلی زیاد نیست. به عنوان مثال بین سن ۲۵ تا ۲۹ سال ما شاهد هشت درصد کاهش باروری هستیم ولی بین ۳۰ تا ۳۴ سال این میزان بین ۱۵ الی ۱۹ درصد کاهش پیدا می کند و جالب است که بین ۴۰ تا ۴۵ سال ما ۹۵ درصد کاهش در میزان باروری داریم و این یک علامت هشدار است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha