دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 217001

در دومین روز هفته جاری علاوه بر اینکه گرمای بی سابقه هوا در بسیاری از شهر‌های کشور ادامه یافت، شاهد شدت گرفتن توفان در مناطق شرقی کشور و به ویژه سیستان و بلوچستان بودیم.

تولید گرد و غبار با دستکاری طبیعت

سلامت نیوز:طبیعت همچنان با ایرانیان سر ناسازگاری دارد. از گرمای شدید گرفته تا توفان و گرد و غبار وضعیت زندگی در بسیاری از استان‌های کشور را مشکل کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: در دومین روز هفته جاری علاوه بر اینکه گرمای بی سابقه هوا در بسیاری از شهر‌های کشور ادامه یافت، شاهد شدت گرفتن توفان در مناطق شرقی کشور و به ویژه سیستان و بلوچستان بودیم. توفان این روز‌ها که ناشی از باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان است از ابتدای اردیبهشت تا کنون بیش از چهار‌هزار نفر را راهی بیمارستان کرده است. بر اساس اخباری که روز گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت توفان محور زابل – زاهدان را مسدود کرد. همزمان با انتشار این اخبار اعلام شد که آلودگی اعم از آلودگی ناشی از گرد و غبار و همچنین آلودگی مربوط به مونواکسید کربن در بسیاری از شهر‌های کشور اوج گرفته است. چند استان کشور در روز‌های اخیر درگیر گرد و غبار بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود گرد و غبار به زودی به پایتخت ایران برسد.

از روز گذشته محور زابل به زاهدان از ساعت 9 و 30 دقیقه دقیقه به علت وقوع طوفان شن و عدم دید کافی تا اطلاع بعدی مسدود شده است. بر اساس اعلام پلیس راهور ناجا، بازگشایی مجدد این محور اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین زمان پایان ساعت اداری در کلیه شهرستان‌های خوزستان، از امروز تا پایان هفته ساعت 13 اعلام شد. بنا به اعلام مدیریت بحران استانداری خوزستان و با توجه به پیش‌بینی وقوع دمای بالا و درخواست شرکت برق، زمان پایان ساعت اداری در کلیه شهرستان‌های استان تغییر کرد.

تصادف زنجیره‌ای در مسیر زابل - زاهدان

«تصادف زنجیره‌ای دیروز بر اثر طوفان شدید همراه با گرد و خاک در محدوده شیله تا تاسوکی مسیر زابل - زاهدان در شمال استان رخ داد، مسیر در حال حاضر باز و تردد در آن جریان دارد.» این اظهار نظر روز گذشته توسط فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان انجام شد. کشواد بهروزی افزود: در این حادثه اتفاق جانی رخ نداده است. ‌به گزارش ایسنا، او گفت: در این تصادف زنجیره‌ای پنج دستگاه خودرو به دلیل نبود دید کافی ناشی از گرد و خاک با هم برخورد کردند.

امدادرسانی به 4308 خانوار روستایی

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187‌هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از دو‌میلیون و 800‌هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می‌شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند. هر‌ساله وزش بادهای 120 روزه در سیستان از نیمه دوم خرداد آغاز می‌شود و با نوسان تا اواسط شهریور ادامه دارد. روز گذشته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای اردیبهشت امسال تاکنون به چهار‌هزار و 308 خانوار توفان زده ساکن 59 روستای سیستان در شمال استان امدادرسانی شده است.

به گفته غلامرضا اربابی سه‌هزار و 987 سبد غذایی در این مدت میان ساکنان روستاهای توفان زده شمال سیستان و بلوچستان توزیع شد. همزمان کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دید افقی در 24 ساعت گذشته در مناطق مختلف استان کاهش یافت و در زاهدان به 500 متر رسید. علی ملاشاهی اظهار کرد: با توجه به تداوم وزش بادهای شمالی در این مدت شعاع دید افقی در میرجاوه به 700 متر، زهک‌هزار متر، در نصرت آباد، سراوان، خاش و زابل دو‌هزار متر و در ایرانشهر به دو‌هزار و 500 متر رسید. او افزود: پیش‌بینی می‌شود وزش بادهای شمالی تا روز چهارشنبه با شدت زیاد همراه با گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان و با شدت کمتر در نواحی مرکزی و جنوبی استان تداوم داشته باشد. به گزارش ایرنا، او گفت: از شنبه تاکنون حداکثر سرعت باد در زابل به 80 کیلومتر بر ساعت و در زاهدان به 70 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

بهار 96 یک و نیم درجه گرم‌تر از میانگین بلندمدت

روز گذشته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با تشریح وضعیت بارش و دمای کشور طی ماه‌های گذشته از افزایش دمای یک و نیم درجه‌ای در بهار ۹۶ خبر داد. شاهرخ فاتح به ایسنا گفت: در بهار ۹۶ در همه استان‌ها بدون استثنا دما بالاتر از میانگین بلندمدت این فصل بوده است و به‌طور کلی بهار گرمی تجربه کردیم و میانگین دمای هوا 5/1 درجه سیلیسیوس گرم‌تر از میانگین بلندمدت این فصل سال بوده است.

افزایش دمای تهران در روزهای آینده

همزمان مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به افزایش غلظت ذرات معلق به دلیل وزش باد شدید و احتمال وقوع پدیده گرد و خاک از برقراری شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس طی امروز خبر داد. به گزارش ایسنا، حسین شهبازی گفت: بر اساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، شرایط کیفی هوای شهر تهران طی دیروز در محدوده مرزی بین شرایط سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس بود و انتظار می‌رود همراه با افزایش نسبی غلظت ذرات معلق به دلیل وزش باد شدید و احتمال وقوع پدیده گرد و غبار، وضعیت کیفی هوای بیشتر مناطق پایتخت در روز دوشنبه در آستانه شرایط نامطلوب برای گروه‌های حساس قرار بگیرد.

هوای همدان در وضعیت هشدار

کیفیت هوای همدان تنزل کرده طوری که چند روزی است این استان، میزبان ریزگردهاست. در ایام عید سعید فطر ساعاتی را در وضعیت هشدار به سر برد، اما پایدار نبود. از روز شنبه مجددا این استان هوای غبارآلود را تجربه کرد و حتی در ساعاتی از شب وضعیت خطرناک را پشت سر گذاشت، ولی دیروز اوضاع کمی بهبود یافت و به حالت هشدار رسید. گردوغبار باعث شده دید افقی کاهش یابد و همین مساله تردد وسائط نقلیه را با مشکل مواجه ساخته است. سازمان هواشناسی به تمام گروه‌های سنی هشدار داده تا از خروج غیرضروری از منزل خودداری کنند. روز گذشته مهدی خدابخشی، مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان به ایسنا گفت: وضعیت هوای استان همدان برای تمام گروه‌های سنی ناسالم (هشدار) است.

هوای اراک ناسالم است

شاخص کیفیت هوای اراک دیروز نیز از محدوده استاندارد خارج شد و وضعیت هوای این شهر از روز شنبه ناسالم بود. بر اساس اعلام مرکز پایش هوای اراک، شاخص کیفیت هوای این کلانشهر در روز شنبه 159 و کیفیت هوا ناسالم بوده است. آلاینده مسئول این آلودگی، ذرات کمتر از 5/2 میکرون هستند و میزان این آلاینده در ساعت هشت دیروز نیز 61 میکروگرم و بالاتر از حد استاندارد اعلام شد.

تولید گرد و غبار با دستکاری طبیعت

مدیر کل آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره وضعیت اخیر آب و هوا در کشور در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: بخش عظیمی از پدیده گرد و غبار ناشی از دستکاری انسان در طبیعت است. مادامی که ما حقابه تالاب را رعایت نکنیم، پوشش گیاهی را از دست بدهیم، توسعه بی رویه باشد و ظرفیت محیط‌زیستی را در نظر نگیریم، قطعا اثرات مخربی را خواهیم گذاشت. کیومرث کلانتری می‌افزاید: کشورهای غربی، جنوب غربی و شمال غربی ایران آب را از رودخانه و تالاب‌ها برمی دارند. بنابراین طبیعی است که تالاب‌های ما تبدیل به کانون تولید ریزگردها شوند. او اظهار می‌کند: از سوی دیگر، بخش عظیمی از گرد و غبار ناشی از تغییرات آب و هوایی است که اتفاق افتاده، بنابراین وقتی دما بالا برود رطوبت خاک کم می‌شود و این مساله تولید گرد و غبار می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha