در پی اعلام تعرفه‌های پزشکی سال 96 و انتقادهای مختلف از سوی گروه‌های مختلف پزشکی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر لزوم لحاظ قیمت تمام شده خدمات سلامت و همچنین تعیین تعرفه متناسب با نرخ تورم سالانه، گفت: تا زمانی که درمان را به صورت موضوعی اقتصادی در کشور نبینیم، کشاکش‌های 20 ساله میان بیمه‌ها و بیمارستان‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

کشاکش 20 ساله سلامت و تعرفه‌هایی که هنوز واقعی نشده‌اند

سلامت نیوز:در پی اعلام تعرفه‌های پزشکی سال 96 و انتقادهای مختلف از سوی گروه‌های مختلف پزشکی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر لزوم لحاظ قیمت تمام شده خدمات سلامت و همچنین تعیین تعرفه متناسب با نرخ تورم سالانه، گفت: تا زمانی که درمان را به صورت موضوعی اقتصادی در کشور نبینیم، کشاکش‌های 20 ساله میان بیمه‌ها و بیمارستان‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش سلتمت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علی جعفریان درباره موضوع تعرفه‌های سال96 که اخیرا اعتراض‌های گروه‌های مختلف پزشکی را در پی داشته است، گفت: ماهیت تعرفه در گروه‌های پزشکی با سایر اصناف متفاوت است؛ زیرا در پزشکی جزء حرفه‌ای تعرفه چیزی است که براساس معیارهای مختلف تنظیم می‌شود. به عنوان مثال یکی از این معیارها این است که باید قابلیت دریافت تعرفه وجود داشته باشد. بنابراین در خدمات سلامت نمی‌توان قیمتی را تعیین کرد که کسی نتواند آن را پرداخت کند.

وی افزود: بنابراین عوامل مختلفی چون منابع، هزینه تمام شده خدمات و... در تعیین تعرفه سلامت حائز اهمیت است و مجموعه این عوامل تعرفه را می‌سازد. حال قاعدتا تعرفه باید متناسب با تورم رشد پیدا کند در غیراینصورت هزینه‌ها سر به سر نمی‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رشد 5 درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال 96 گفت: عواملی اعم از محیط فیزیکی، منابع تامین تجهیزات موردنیاز نوسازی بیمارستان‌ها، نیروی انسانی و پرداختی پزشکان و...  تعرفه را می‌سازند براین اساس با تعرفه‌ای که در حال حاضر تعریف شده، اداره بیمارستان‌ها اقتصادی نیست؛ یعنی بیمارستان‌های جنرال بزرگ هزینه‌هایشان بسیار زیاد می‌شود و با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. براین اساس این مشکلات باعث می‌شود که نسبت هزینه کرد بیمارستان با منابعی که دریافت می‌کند منفی شده و بیمارستان از نظر اقتصادی کم بیاورد.

جعفریان با بیان اینکه تعرفه موجود در حوزه سلامت واقعی نیست،‌ گفت: چراکه ما تعرفه را براساس قیمت واقعی خدمات محاسبه نکردیم. هرچند که در بخش خصوصی برای تعیین تعرفه علاوه بر قیمت تمام شده خدمات باید سود و سرمایه را در نظر گرفت، اما در بخش دولتی این سرمایه را دولت داده و سود هم نمی‌خواهد اما سایر هزینه‌های بخش خصوصی و دولتی در حوزه سلامت شبیه به هم است. حالا تعرفه‌ای که اکنون مصوب شده بسیاری از هزینه‌ها را در بیمارستان‌های دولتی پوشش نمی‌دهد.

وی با اشاره به تغییرات جزء حرفه‌ای تعرفه گفت: اینکه ارزش نسبی جزء حرفه‌ای چقدر است، بحث دیگری است. به عنوان مثال ممکن است یک سال جزء حرفه‌ای تعرفه را در یک رشته کاهش داده و سال دیگر آن را افزایش دهند، بنابراین این موضوع محل بحث دیگری دارد و باید از طریق مکانیسم شورای عالی بیمه پیش  رفته و اصلاح شود. اما حرف اصلی این است که همه اجزای تعرفه در بسیاری از بیمارستان‌ها جوابگوی اقتصاد درمان نیست و بالانس مالی بیمارستان منفی می‌شود و معنی آن این است که بیمارستان‌ها نمی‌توانند سرویس مناسبی را ارائه کنند؛ چراکه در مواردی محدودیت دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هدف طرح تحول نظام سلامت این بود که مابه‌التفاوت میان پرداختی بیمه‌ها و فرانشیزی را که مردم می‌پردازند، پوشش دهد، گفت: در حال حاضر هم طرح تحول همین کار را انجام می‌دهد، اما بحث ما میزان سهمی است که بیمه‌ها باید برای خدمات سلامت پرداخت کنند. در حال حاضر شاهد هستیم که سازمان‌های بیمه‌گر علاوه بر اینکه مطالبات بیمارستان‌ها را دیر پرداخت می‌کنند، تعرفه‌هایی را هم که تعیین کرده‌اند اصلا کفایت بیمارستان‌ها را نمی‌کند.

جعفریان تاکید کرد: اگر در منابع طرح تحول نظام سلامت این فاصله را در نظر بگیرند، بیمارستان‌ها سرپا می‌مانند، اما در غیراینصورت با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. البته گفته شده این مساله در هزینه‌ها و منابع طرح تحول نظام سلامت دیده خواهد شد.

وی درباره احتمال اصلاح تعرفه‌های پزشکی 96 گفت: تعرفه‌ها با 4 ماه تاخیر و در تیرماه اعلام شدند و بعید می‌دانم که برای امسال اصلاح شوند، اما اگر قرار است تعرفه‌ها را اصلاح کنیم باید از همین الان زمینه‌های اصلاح آنها را برای سال 97 ایجاد و پیش‌بینی کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا با این تعرفه‌ها از بابت بروز مجدد دریافت‌های غیرقانونی نگرانی ندارید؟ گفت: اگر مطالبات بیمارستان‌ها به موقع پرداخت شود، از بابت دریافت‌های غیرقانونی نگرانی وجود ندارد زیرا پزشکان تعرفه را رعایت می‌کنند، اما اگر قرار باشد 9 تا 10 ماه عقب‌ماندگی در پرداخت مطالبات و کارانه‌ها وجود داشته باشد طبعا نمی‌توان از بروز برخی مشکلات جلوگیری کرد.

جعفریان با اشاره به تاخیرهای سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تهران 750 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد؛ یعنی نزدیک به 9 ماه پرداخت‌های ما انجام نشده و آخرین پرداخت بیمه برای شهریورماه سال گذشته بوده است، البته دانشگاه کارانه پرسنل را تا آبان‌ماه سال 95 و کارانه پزشکان را تا مهرماه 95 پرداخت کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در مجموع تا زمانی که درمان در کشور به عنوان موضوعی اقتصادی نگاه نشود، این مسائل هم حل نخواهد شد. در حال حاضر هر روز خدمت ارائه می‌کنیم اما بیمه می‌گوید هزینه آن را هر وقت که دلم بخواهد و هر مقدار که بخواهم پرداخت می‌کنم. بنابراین تا زمانی که درمان را به صورت اقتصادی نبینیم این کشاکش 20 ساله همچنان ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha