سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 217117

بدین وسیله گزارش كوتاه و به‌دنبال آن خواسته‌ایى از جانب متخصصان پاتولوژى خدمت آن مقام محترم ایفاد مى‌گردد، امید است مسموع واقع گردد.

نامه پاتولوژیست‌ها به دکتر روحانی

سلامت نیوز:در پی اعتراضات پاتولوژیست‌ها مبنی بر محکومیت دو نیم ساله منع تحصیل دانشجویان پاتولوژیست ، آنها برای حل این مشکل طی نامه‌ای به رئیس جمهور آن را رسانه‌ای کردند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آرمان نوشت: متن نامه پاتولوژیست‌ها به دکتر روحانی به این شرح است:

ریاست محترم جمهور

جناب آقاى دكتر روحانى

با سلام و احترام

بدین وسیله گزارش كوتاه و به‌دنبال آن خواسته‌ایى از جانب متخصصان پاتولوژى خدمت آن مقام محترم ایفاد مى‌گردد، امید است مسموع واقع گردد. تصدى فنى و مدیریت آزمایشگاه پزشكى از ابتدا در حوزه صلاحیت پزشكان و از تخصص‌هاى پزشكى محسوب مى‌شد. هیچ‌كس در ایران و جهان بر ارجح بودن این رویه خرده نگرفته است. در سال ١٣٦٧ به‌علت محدودیت نیروی متخصص در آن زمان و شرایط جنگ تحمیلی، قانونی در مجلس تصویب شد که وزارت بهداشت را مكلف كرد دوره تكمیلى براى فارغ التحصیلان رشته‌هاى مرتبط برگزار كند. هدف رفع نیاز كشور بود و پس از چندى ضرورت منفعت عامه از آن ساقط شده و وزارت بهداشت دوره را متوقف نمود. در اوایل امسال وزارت بهداشت با اجرای آیین نامه‌ای که با عجله و در پایان دولت یازدهم نوشته شد، از دكترى علوم پایه مانند دكتراى قارچ شناسى دعوت مى‌كند كه در صورت تمایل در دوره تكمیلى كوتاه مدتى كه چارچوب آموزشى و مدرسین آن نامشخص است شركت كرده و به‌سهولت پروانه تصدى آزمایشگاه را دریافت دارند.

این هنجارشكنى در عرصه آموزش پزشكى كه واضحا به دلایل مادى صورت مى‌گرفت موجب اعتراض فراگیر اعضای هیات علمی و مدیران گروه‌های آموزشی پاتولوژی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دانشجویان پاتولوژی، همکاران پزشک پاتولوژیست و همچنین گروه‌های پزشکی رشته‌های مختلف قرار گرفت. مسئولین رده‌هاى آموزشى وزارت بهداشت از توضیح علت و هدف چنین اقدامى عاجز ماندند.

متعاقبا سعی شد این اعتراضات به گوش وزیر بهداشت و معاونت آموزشی وزارتخانه و سایر فعالین در این رابطه برسد. در این زمان وزارت بهداشت ناگهان موضوع را صنفى كرده و خود را مجرى قانون و تابع حكم دیوان عدالت ادارى نشان مى‌دهد. بنابراین هنوز سوال اولیه بدون پاسخ برجا مى‌ماند كه چرا این دوره وجود دارد و مزیت آن بر روش استاندارد چیست؟ دانشجویان سرخورده و تحقیر شدهِ پاتولوژى كه هیچ دلدارى و دلگرمى از مسئولین نمى‌بینند در حالت بلاتكلیفى رها شده‌اند و احساس مى‌كنند كه اگر وزارت بهداشت افراد دیگرى را شایسته‌تر از ایشان مى‌داند، پس چه لزومى به تلاش‌ها و خدمات ایشان وجود دارد. در ضمن وقتى اعضای هیات بورد پاتولوژی كه طراحان سوال امتحانات هستند استعفا نمودند،

چه ركنى از آموزش مشروعیت دارد كه دانشجو متخلف از آن قلمداد شود؟ در این جو افسردگى و ملال، كمیته‌هاى انضباطى با دستور از بالا، شروع به امضاء احكام از پیش صادر‌شده براى تعلیق دانشجویان مى‌كنند. وزارت بهداشت در برخورد با دانشجویان نیز رفتار دوگانه نشان مى‌دهد. از یك سو آنها را متهم به توقف خدمات بیماران مى‌كند كه این ادعا غیر از كذب بودن با قوانین صنفى پزشكى هم مغایرت دارد. دانشجو نیروى آموزشى است و باید در كلاس و دوره‌هاى درسى حضور داشته باشد و از لحاظ صلاحیت پزشكى مستقل نبوده و بدون حضور اساتید اختیار تام بالینى ندارد.

تناقض رفتار وزارت بهداشت در عكس‌العمل بعدى نمود پیدا مى‌كند، بدین‌صورت كه براى زخم زدن به افراد بلاتكلیف رها شده، آنها را دانشجو قلمداد كرده و حکم تعلیق یکساله برای آنها صادر می‌کند! این اقدام علاوه بر ظالمانه بودن، نقض غرض آشكارى است چرا كه به مدت یکسال فردى را از حضور در بیمارستان منع مى‌كند. جناب دكتر روحانى، آیا جایز مى‌دانید كه یك فرد تحصیلكرده كشور وقتى از آینده شغلى و جایگاه خود در نظام آموزشى كه تغییرات بنیادین مى‌كند سوالى بپرسد، به‌جاى پاسخ علمى و استدلال منطقى، توبیخ شود؟ عدالت در كجاى این رویه و احكام رعایت شده است؟ با انتخاب مجدد دولت تدبیر و امید، نور امید در دلمان تابیده شد و دست یاری به سمت شما دراز کرده و انتظار مساعدت داریم و از آنجا که جامعه پاتولوژی جزو حامیان فرهیخته شما و دولتتان بوده‌، رفتار طراحى شده توسط افرادى خاص در وزارت بهداشت را در شأن دولت تدبیر و امید نمی‌دانیم و درخواست ورود حضرتعالى را به این قضیه داریم. امیدواریم فریاد تظلم‌خواهی دانشجویان بی‌گناه رشته پاتولوژی را شنیده و در رفع سایه ارعاب و تهدید و حل مشکلات پیش آمده، مدبرانه یاری رسان باشید.از حسن توجه و عنایت مثبت جنابعالی کمال تشکر را داریم.

* دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته تخصصی آسیب شناسی (پاتولوژى)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha