رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، تشدید اختلاف پرداختی پرستار و پزشک را موجب مهاجرت و تغییر شغل پرستاران دانست.

تشدید اختلاف پرداختی پرستار و پزشک و مهاجرت پرستاران

سلامت نیوز:رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، تشدید اختلاف پرداختی پرستار و پزشک را موجب مهاجرت و تغییر شغل پرستاران دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان نظام پرستاری، دکتر علی محمد آدابی در دیدار نمایندگان سازمان بهداشت جهانی که صبح سه شنبه در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، گفت: پرستاری ضامن سلامت جامعه است و همین طور که رهبر جمهوری اسلامی ایران فرموده اند، نقش پرستار معادل نقش پزشک ماهر است.

وی با اشاره به معرفی نماد سازمان نظام پرستاری (پرستار در کنار پزشک)، گفت: در این دوره از فعالیت سازمان نظام پرستاری توانسته ایم، برنامه استراتژیک سازمان را با کمک هیات مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور، تدوین و تهیه کنیم.

آدابی با تاکید بر اینکه در برنامه استراتژیک سازمان نظام پرستاری ارزش های حاکم بر پرستاری مشخص شده است، ادامه داد: در این برنامه، نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدهای پرستاری برآورد شده و بر همین اساس، برنامه عملیاتی سازمان تدوین شده است.

وی با اعلام اینکه برنامه عملیاتی برای اجرا به هیات مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور ابلاغ شده است، افزود: هیات مدیره های بر اساس این برنامه عملیاتی به صورت فصلی مورد ارزیابی قرار می گیرند و ۱۰ هیات مدیره برتر معرفی می شوند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با تاکید بر اینکه شاخص های برنامه عملیاتی سازمان مشخص است، اظهارداشت: مشکلاتی در راه اجرای برنامه ها وجود دارد که امیدواریم با جلب مشارکت دولت، بر این مشکلات فائق آییم.

وی در ادامه با عنوان این مطلب که انتظار داریم وزارت بهداشت بیشتر به سازمان نظام پرستاری توجه کند، افزود: درخواست ما از وزارت بهداشت این است که در خصوص مسائل پرستاری بدون مشورت سازمان اقدامی انجام نشود.

آدابی با اشاره به این موضوع که طی سالیان اخیر اقدامات خوبی در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت انجام شده است، ادامه داد: این اقدامات باعث تشدید فشار کاری پرستاران شده است، بطوریکه طی چند سال اخیر مواردی از فوت پرستاران به علت کار زیاد را داشته ایم.

وی با انتقاد از اینکه شرایط کاری پرستاران تناسبی با پرداختی آنها ندارد، افزود: متاسفانه اختلاف طبقاتی بین پرستار و پزشک زیاد شده است، بطوریکه فاصله پرداختی از ۳ تا ۴ برابر به ۱۰ تا ۴۰ برابر رسیده و این مسئله موجب رنجش پرستاران شده است.

آدابی، تبعات اختلاف طبقاتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مهاجرت به خارج از کشور برای کار، تغییر شغل پرستاری و خانه نشینی، از جمله عواقب تشدید اختلاف پرداختی پرستار و پزشک است.

وی، بکارگیری پرستاران در قالب شرکتی را یکی دیگر از گلایه های جامعه پرستاری دانست و افزود: متاسفانه وزارت بهداشت بدون نظر سازمان و نهادهای هویتی پرستاری، اقدام به تربیت کمک پرستار نموده است که جامعه پرستاری به شدت با چنین اقداماتی که منجر به تضعیف پرستاری می شود، مخالف هستند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور همچنین از روند تربیت پرستار غیر آکادمیک انتقاد کرد و گفت: پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری در تمام دنیا توسط سازمان های صنفی اعطا می شود، اما در ایران این کار از سوی دولت صورت گرفته که مورد تایید سازمان نظام پرستاری نیست.

وی در ادامه به برنامه های سازمان نظام پرستاری برای ارتقای جایگاه پرستاران اشاره کرد و افزود: تهیه بانک جامع اطلاعات پرستاران و فارغ التحصیلان پرستاری، برنامه جامع نشاط و تندرستی پرستاران، و همچنین برنامه های رفاهی، تفریحی و ورزشی، از دیگر برنامه های سازمان برای جامعه پرستاری است.

آدابی همچنین به تاسیس دانشگاه علمی کاربردی سازمان نظام پرستاری اشاره کرد و گفت: می خواهیم با راه اندازی این دانشگاه، برنامه های آموزشی را نظام مند کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha