نمایندگان مجلس با هشدار نسبت به خطر فرونشست زمین در تهران تأکید کردند که ترمیم آب های زیرزمینی و فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب باید در دستور کار قرار گیرد.

کمین حفره‌های مرگ در مسیر پایتخت‌نشینان

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس با هشدار نسبت به خطر فرونشست زمین در تهران تأکید کردند که ترمیم آب های زیرزمینی و فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،بحران فرونشست زمین از معضلاتی است که در سال های اخیر گریبانگیر پایتخت شده؛ بحرانی که برخی کارشناسان از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می کنند.

بر اساس اظهارات مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست پدیده فرونشست زمین در تهران 90 برابر حد بحران اتحادیه اروپا بوده و در اتحادیه اروپا برای نشست سالانه چهار میلیمتر خاک کمیته بحران تشکیل می دهند اما در جنوب تهران در دشت معین آباد ورامین سالانه 36 سانتیمتر پدیده فرونشست زمین رخ می دهد اما آب از آب تکان نمی خورد.

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی بر این باور است اگر فرونشست‌ها ریشه‌یابی شود، دلیل اصلی آن مصرف بالای آب‌های زیرزمینی است که باید با یک مدیریت جدی، از افزایش این مخاطره در کشور جلوگیری کنیم.

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب تهران نیز معتقد است در کل، حدود ١٢٠ کیلومتر خط راه‌آهن و ٢٥ کیلومتر از خطوط مترو، حدود ٢٠٠ کیلومتر اتوبان‌های بین‌شهری، حدود ٢٣٠٠ کیلومتر راه‌ها و معابر شهری و بین‌شهری اصلی و فرعی، ٢ انبار مواد نفتی و سوختی و ٤٤ جایگاه پمپ بنزین و ١٥ جایگاه پمپ گاز، ٧ ایستگاه گاز، ٣٠ کیلومتر طول لوله نفت و نیز بیش از ٧٠ کیلومتر خطوط فشار قوی و بیش از ٢٠٠ کیلومتر خطوط اصلی گاز در محدوده فرونشست تهران قرار دارد.

طبق نظر این مقام مسئول عمر شبکه آب تهران در برخی مناطق به بیش از ٣٠‌سال می‌رسد و حالا لوله‌های منسوخ و از رده خارج شده به خطری بالقوه در زیر زمین تهران تبدیل شده‌اند علاوه بر آن حفاری‌های غیراصولی مترو در شهر، موضوع دیگری است که گزارش مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نسبت به آن هشدار داده است.

بهارستان نشینان معتقدند باید مردم را از وضعیت بحرانی سفره های آب زیرزمینی آگاه کرد زیرا فرونشست زمین در پایتخت موضوعی فراگیر است که حفر چاه های عمیق در دشت ها و روستاهای مختلف، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و همچنین مصرف بالای آب خانوار در بروز آن نقش زیادی داشته و از سویی مصرف بالای آب در کشاورزی نیز مزید بر علت شده است.

طبق نظر برخی نمایندگان وزارت نیرو باید سیستم آبرسانی شبکه های خود را بازسازی و نوسازی و از هرز روی آب جلوگیری کند و همچنین برای جلوگیری از برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی باید با استفاده آب شیرین کن ها از ظرفیت آب خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر استفاده کرد تا مشکل تامین آب شرب رفع شود.

بهارستان نشینان با بیان اینکه میزان استفاده از آب های زیرزمینی در کشورهای اروپایی بین 7 تا 8 درصد است بر این باورند کاهش برداشت از سفره‌ها، صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی و اصلاح کشت و استفاده از روش‌های نوین در این بخش و همچنین کاهش مصارف خانگی آب از جمله راهکارهایی است که می تواند در کنترل پدیده فرونشست زمین موثر باشد.

 هر چند برخی نمایندگان بر این باورند به دلیل محاسبات دقیق مهندسی حفر تونل های مترو تاثیری در فرونشست پایتخت ندارد اما برخی دیگر معتقدند این پدیده در فرونشست زمین بی تاثیر نیست و باید تمامی ابعاد آن بررسی و از جنبه های مختلف آسیب شناسی شود.
حسین زاده: برداشت ۱۰ برابری آبهای زیرزمینی در ایران نسبت به کشورهای اروپایی / برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی عامل فرونشست پایتخت

عبدالکریم حسین زاده ، نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با یادآوری فرونشست زمین در تهران با بیان اینکه عوامل متعددی در این پدیده نقش دارد، گفت: موضوعات زیرساختی و توپوگرافی شهری، میزان تناسب بارگذاری به پهنه های شهری، میزان توان پذیری شهری و عملکرد و مقیاس عملکرد کاربری های شهری و میزان تناسب آن با ساختار زمین شناختی محدوده ها از جمله عواملی است که می توانند در فرونشست زمین تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای پیشگیری از فرونشست زمین در پایتخت باید شناخت دقیقی از لایه ها و پهنای زیرین شهر داشته باشیم، تصریح کرد: علاوه بر این باید بازخوانی مجدد توپوگرافی گذشته شهر مد نظر قرار گیرد تا بتوان به این موضوع برسیم که چه محدوده هایی به صورت تپه ای بوده و همچنین محدوه هایی که به صورت سینوسی انجام شده میزان زیرساخت های فراهم شده برای آن به چه میزان دقیق بوده است.

ظرفیت شناسی محدوده ها و پهنه های متعدد شهری راهکار پیشگیری از فرونشست زمین

وی با یادآوری اینکه ظرفیت شناسی محدوده ها و پهنه های متعدد شهری از جمله راهکارهای پیشگیرانه فرونشست زمین است، افزود: مطالعه بازتولید مجدد نقشه های موضوعی شهری نیز در پیشگیری از فرونشست بی تاثیر نیست زیرا این نقشه های موضوعی شهری به تناسب میان مقیاس و عملکرد و نوع کاربری ها با ظرفیت های شهری و تراکم های جمعیتی کمک می کند و همچنین باعث می شود پهنه های خطر اصلاح شده و حتی میزان دوری یا نزدیکی این پهناها به خطوط گسل زلزله و تاثیرگذاری این خطوط گسل زلزله به طور احتمالی روی این پهناها و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری و مدیریت بحران انجام شود.

برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی به طور قطع می تواند عاملی موثر در فرونشست زمین پایتخت باشد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی به طور قطع می تواند عاملی موثر در فرونشست زمین پایتخت باشد، تصریح کرد: پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی در لایه های بالایی به طور قطع توان و ظرفیت استحکام و استقامت زمین را پایین آورده و در بروز این پدیده بی تاثیر نیست.

وزارت نیرو باید به موضوع استفاده از آب های زیرزمینی ورودی جدی داشته باشد

حسین زاده با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید به موضوع استفاده از آب های زیرزمینی ورودی جدی داشته باشد، ادامه داد: برای پیشگیری از فرونشست زمین در تهران سطح بهره وری و استفاده از آب های سطحی باید افزایش و استفاده از آب های زیرسطحی کاهش یابد.

میزان استفاده از آب های زیرزمینی در کشورهای اروپایی  8 درصد و در ایران 80 درصد

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم، با یادآوری اینکه میزان استفاده از آب های زیرزمینی در کشورهای اروپایی بین 7 الی 8 درصد است، گفت: در حالی که در ایران 70 الی 80 درصد بوده و همچنین درصد پرت آب کشاورزی بالاتر از 90درصد است در حالی که تمامی این عوامل در فرونشست زمین تاثیر دارد.

نبود برنامه ریزی مدیریت جامع آب و عدم اجرای آن در آینده ای نزدیک کشور را دچار بحران هایی حادتر از فرونشست زمین می کند

نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با انتقاد نبود برنامه ریزی مدیریت جامع آب و عدم اجرای آن در آینده ای نزدیک کشور را دچار بحران هایی حادتر از فرونشست زمین می کند، تصریح کرد: بیابان زایی، کاهش ارزش زمین های کشاورزی از کلاس یک به کلاس 3 و چهار و فاقد ارزش شدن آنها، کاهش بهره تولیدات کشاورزی و دیگر عوامل از نشانه های عدم مدیریت جامع آب است.

برای مدیریت جامع آب باید از سوی وزارت نیرو و وزارت کشور برنامه ریزی اساسی و جامع صورت گیرد

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم،، با تاکید بر اینکه برای مدیریت جامع آب باید از سوی وزارت نیرو و وزارت کشور برنامه ریزی اساسی و جامع صورت گیرد، ادامه داد: مدیریت جامع آب یک مدیریت جامع میان بخشی دستگاه های مختلف را می طلبد که باید با هم برنامه ریزی دقیقی را داشته باشند.

نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هنگامی که طرح های جامع در شهرداری ها تهیه و همچنین تراکم های شهری مناطق مختلف و ظرفیت پذیری یک منطقه تعریف و تقسیم می شود باید پیش بینی میزان بهره وری و استفاده این مناطق از آب های زیرزمینی مدنظر قرار گیرد.

حضرتی: فاجعه فرونشست زمین در پایتخت نگران کننده است/ تخلیه کامل آب های زیرزمینی مهمترین علت بروز پدیده

الیاس حضرتی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه فرونشست زمین در پایتخت موضوعی فراگیر است که حفر چاه های عمیق در دشت ها و روستاهای مختلف، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و همچنین مصرف بالای آب خانوار در بروز آن نقش زیادی داشته است، گفت: از سویی مصرف بالای آب در کشاورزی نیز مزید بر علت شده است.
الیاس حضرتی

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: وزارت نیرو باید سیستم آبرسانی شبکه های خود را بازسازی و نوسازی و از هرز روی آب جلوگیری کند؛ البته برای جلوگیری از برداشت بی رویه از  آب های زیرزمینی باید با استفاده آب شیرین کن ها از ظرفیت آب خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر استفاده کرد تا مشکل تامین آب شرب رفع شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: از سویی می توان از تکنولوژی باران های مصنوعی و باروری ابرها همانند کشورهای دنیا بهره برد.

حضرتی با انتقاد از اینکه استفاده بی رویه و غیرمجاز از آب های زیرزمینی منجر به تخلیه کامل این منابع آبی و تشدید پدیده فرونشست در پایتخت شده است، تصریح کرد: فاجعه فرونشست زمین در دشت تهران نگران کننده بوده و استفاده غیرمجاز از آب های زیرزمینی باعث شده با بروز لرزش و فشار در زمین و همچنین ساختمان سازی حفره های بزرگ ایجاد و فرورفتگی عمیق را به دنبال داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه حفر تونل های مترو تاثیری در فرونشست زمین پایتخت ندارد، گفت: در این رابطه در فضای محدودی شکاف ایجاد شده و برای کنترل فشار اطراف از پوشش قوی استفاده می شود بنابراین به دلیل محاسبات دقیق مهندسی این موضوع نمی تواند تاثیر زیادی در فرونشست زمین تهران داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه فرونشست زمین در تهران خطرات جانی و اقتصادی زیادی را برای شهروندان به همراه داشته و باید مدیریت شود، تصریح کرد: این مساله چندین سال است با شکل های مختلف در تهران اتفاق افتاده و نگرانی هایی را برای مردم به وجود آورده است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با تاکید بر اینکه با ترمیم آب های زیرزمینی و فرهنگ سازی می توان گامی جدی در جهت کنترل پدیده فرونشست زمین برداشت، ادامه داد: در نوع کشت باید تجدید نظر و گامی جدی در استفاده از آب دریاها برداشت، طی پروسه 20 ساله با فرهنگ سازی از سوی مطبوعات، رسانه ها و آموزش و پرورش برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و همچنین مصرف بالای آب در کشور مدیریت می شود زیرا دولت و حکومت به تنهایی قادر به کنترل این موضوع نیستند؛ البته سازمان های مردم نهاد نیز باید در این رابطه مشارکت سازنده و موثری داشته باشند.

ذوالقدر:ابعاد مختلف مساله فرونشست زمین آسیب شناسی شود/حفاری های مترو در فرونشست بی تاثیر نیست

سیده فاطمه ذوالقدر، عضو مجمع نمایندگان استان تهران هم، نسبت به  فرونشست زمین در پایتخت هشدار داد و گفت: مجمع نمایندگان در رابطه با این موضوع به شهرداری و وزارت کشور تذکر داده و خواستار رسیدگی شدیم اما تاکنون پاسخ روشنی به ما داده نشده است.
فاطمه ذوالقدر

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه های مسئول باید علل فرونشست زمین در تهران را بررسی و پیگیری کنند، افزود: با توجه به تکرار فرونشست زمین در نقاط مختلف پایتخت کار کارشناسی برای بررسی علل این پدیده و ارایه راهکارهای پیشگیرانه امری بسیار ضروری است.

ذوالقدر برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی، حفر چاه های غیرمجاز را از جمله عوامل اصلی در فرونشست زمین در پایتخت دانست و ادامه داد: میزان برداشت از سفره‌های زیرزمینی باید متناسب با میزان تغذیه آنها باشد و چنانچه برداشت بیش از این باشد موجبات افت سطح آب‌های زیرزمینی و شدت این پدیده را فراهم می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری آسیب‌ها و خسارات نشات گرفته از فرونشست زمین، گفت: تخریب اراضی کشاورزی، سازه هایی مانند ساختمان‌ ها، پل ها و  زیرساخت ها، شکست یا بیرون زدگی لوله جدار چاه‌ها از جمله خساراتی است که فرونشست زمین به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه باید مردم را از وضعیت بحرانی سفره‌های آب زیرزمینی آگاه کرد، افزود: کاهش برداشت از سفره‌ها، صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی و اصلاح کشت و استفاده از روش‌های نوین در این بخش و همچنین کاهش مصارف خانگی آب از جمله راهکارهایی است که می تواند در کنترل پدیده فرونشست زمین موثر واقع شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه حفاری های مترو در فرونشست زمین بی تاثیر نیست، گفت: مساله فرونشست دارای ابعاد مختلفی است و باید تمامی ابعاد آن بررسی و از جنبه های مختلف آسیب شناسی شود از این رو ضروری است امکان فرونشست زمین پس از حفاری های مترو ارزیابی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران بر ضرورت ورود جدی وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و شهرداری به موضوع فرونشست زمین در تهران تاکید کرد و گفت: تمامی دستگاه هایی که به نوعی با این پدیده درگیر هستند باید با همفکری  و همگرایی این پدیده را بررسی و آسیب شناسی و راهکارهای پیشگیرانه را اتخاذ کنند زیرا جان و مال شهروندان در معرض خطر قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha