صبح دیروز بازدید هوایی از هورالعظیم و بخش‌های مختلف هوالعظیم انجام دادیم و شاهد احیای بخش‌های بسیاری از تالاب و ورود آب به بعضی از بخش‌های مرزی با عراق بودیم که می‌تواند مؤثر باشد.

در تلاش برای حل مشکل گردوغبار هستیم

سلامت نیوز: نمایندگان کشورهای حاضر در کنفراس بین‌المللی گردوغبار صبح دیروز از استان خوزستان بازدید کردند. در این بازدید،

به پزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: معصومه ابتکار که صبح سه‌شنبه وارد خوزستان شد، پس از بازدید هوایی از تالاب هورالعظیم در خوزستان گفت: در ادامه همایش بین‌المللی مقابله با گردوغبار که دیروز در تهران گشایش یافت به خوزستان آمدیم و برنامه روز دوم این اجلاس، بازدید از خوزستان و کاشان است که به‌همراه دکتر اریک سولهایم، رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل؛ گری لوییس، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و بسیاری از شرکت‌کنندگان در اجلاس بازدید از کانون‌های ریزگرد و مناطق مختلف خوزستان داریم.

او در ادامه گفت: صبح دیروز بازدید هوایی از هورالعظیم و بخش‌های مختلف هوالعظیم انجام دادیم و شاهد احیای بخش‌های بسیاری از تالاب و ورود آب به بعضی از بخش‌های مرزی با عراق بودیم که می‌تواند مؤثر باشد. وی ادامه داد: بخش‌های مهمی از کانون‌های گردوغبار این منطقه زیر آب رفته و شرایط بهتری را به‌وجود آورده است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در ادامه بازدیدی از مراحل کاشت نهال، پخش سیلاب و تثبیت خاک که در خوزستان در حال اجراست را داریم. وی با اشاره به گرم‌شدن کره زمین و تغییرات محیط‌زیستی بر اقلیم خوزستان گفت: این مسئله نیاز به مطالعات بلندمدت دارد تا ابعاد مختلف اقلیم، تغییر اقلیم و آثار آن را ببینیم ولی به‌هرحال خوزستان شرایط سختی را به‌خاطر گرما، طوفان‌های گردوغبار، کاهش بارندگی و تجربه خشکسالی‌های پی‌درپی را دارد که این اتفاقات، آسیب‌ها و مخاطرات بسیای را به‌وجود می‌آورد. ابتکار همچنین گفت: مهم‌ترین مسئله اکنون این است که برنامه سازگاری با مشکلات محیط‌زیستی برای این استان داشته باشیم و منابع آبی را در عرصه سرزمین درست مدیریت کنیم.

او با بیان اینکه دیروز بیانیه وزرا در اجلاس صادر شد، گفت: این بیانیه درزمینه همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه، همکاری‌های فنی، مشارکت و همکاری سازمان ملل دراین‌زمینه که همراهی خوبی نیز تاکنون داشته‌اند، است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: امیدوارم سازمان ملل همکاری‌هایش را بتواند ادامه دهد و کشورها را برای پیشبرد برنامه‌های مقابله با گردوغبار در کنار هم کمک و هدایت کند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهوری صبح سه‌شنبه به‌همراه معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و برخی شرکت‌کنندگان در همایش بین‌المللی گردو غبار وارد اهواز شد. در این سفر حدود 30 نفر از مهمانان اجلاس، معصومه ابتکار را همراهی می‌کنند. یک هیأت هفت نفره از سازمان ملل به سرپرستی اریک سولهایم، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و گری لوییس، نمایند مقیم ملل در ایران جزء مهمانان هستند. همزمان رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل با بیان اینکه خوزستان امیدوار باشد سازمان ملل می‌تواند به حل معضل گرد وغبار کمک کند، گفت: ما تمرکز زیادی برای حل این مشکل داریم. اریک سولهایم روز سه‌شنبه پس از بازدید هوایی از تالاب هورالعظیم در جمع خبرنگاران اهواز گفت: با همکاری ایران و دیگر کشورها ازجمله ترکیه، تلاشمان بر این است تا بر مشکلات کانون‌های گردو غبار به‌ویژه کانون‌های داخلی در ایران تمرکز کنیم و به یک برنامه جامع برسیم. وی افزود: امروز با همکاری دولت ایران به خوزستان آمده‌ایم و امیدواریم در این سفر بتوانیم برنامه‌ای جامع برای حل مشکلات گردوغبار در خوزستان تهیه کنیم. رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل ادامه داد: از طوفان گردوغبار بهمن پارسال در خوزستان، ایمیل‌ها و پیام‌های زیادی از طریق شبکه‌های اجتماعی از سوی مردم ایران دریافت کردم. 


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهوری صبح سه‌شنبه به‌همراه معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و نیز برخی مهمانان شرکت‌کننده در همایش بین‌المللی گردوغبار که از دیروز در تهران گشایش یافت، با سفر به خوزستان از کانون‌های گردوغبار و نیز عملیات نهالکاری و اقدامات مهار این پدیده دیدن کردند. همچنین نماینده مقیم سازمان ملل در ایران با اشاره به تأثیر کمک‌های بین‌المللی در احیای دریاچه ارومیه گفت: در ارومیه تجربه خوبی داشتیم و اکنون تمرکز ما روی خوزستان و سیستان‌وبلوچستان است. گری لوییس که در حاشیه برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار همراه با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به خوزستان سفر کرده، در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: در ادامه کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار به استان خوزستان سفر کرده‌ایم؛ 40 کشور کنار هم جمع شده‌اند تا مشکل را بررسی کنیم. ما به جمع‌بندی‌هایی در‌این‌زمینه رسیدیم و به این استان آمدیم تا از نزدیک بازدیدی داشته باشیم و پس از بازگشت به تهران، کار در‌این‌زمینه را به اتمام برسانیم. وی بیان کرد: ما به خوزستان آمده‌ایم تا راه‌های فنی را برای مشکل گردوغبار این استان پیدا کنیم. این راه‌حل‌ها، بسیار با کشورهای منطقه و کمک‌های بین‌المللی و جهانی، مرتبط است. نماینده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: تمرکز ما روی منطقه شادگان، هامون و سایر مناطق بحرانی است. این مناطق به آب و پشتیبانی آبی و کمک‌های بین‌المللی برای حل مشکل نیاز دارند.


او در پاسخ به اینکه تجربه خوبی از کمک‌های بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه وجود دارد و آیا می‌توان به این کمک‌ها برای استان خوزستان امیدوار بود، عنوان کرد: بله در ارومیه تجربه خوبی داشتیم و اکنون تمرکز ما روی خوزستان و سیستان‌وبلوچستان است. اظهارات این مسئولان بین‌المللی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار بود که همزمان با این رویداد، نمایندگان هشت کشور از شنزارهای تثبیت‌شده «ام الدبس» بازدید کردند که شامل ۳۸ نفر از شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار به نمایندگی از هشت کشور ازجمله آمریکا، چین، اکوادور، ترکیه و... بودند. این شنزارها در چند سال اخیر توسط اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان با جنگلکاری تثبیت شده‌اند. این هیأت در ادامه سفر دیروز خود به خوزستان، از تالاب هورالعظیم نیز بازدید کرد. کنفرانس بین‌المللی سازمان ملل با موضوع مقابله با گردوغبار از ۱۲ تا ۱۴ تیر سال جاری به میزبانی تهران برگزار شد و دیروز در حاشیه دومین روز این اجلاس، هیأتی هفت نفره از سازمان ملل به سرپرستی اریک سولهایم، معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد و نمایندگانی از چندین کشور از کانون‌های ریزگرد کشور در استان‌های خوزستان و اصفهان بازدید کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha