در سال تحصیلی 2011 - 2010 تعداد دانشجویان ایرانی امریكا 5هزار و 626 نفر بود كه این عدد در سال گذشته بیش از دو برابر شده است. این موضوع در كنار خروج بیش از 60 درصدی دانش‌آموزان نخبه ایرانی یك ركورد پس از انقلاب به شمار می‌آید

مهاجرت نخبگان ایرانی به دانش‌آموزان تیزهوش هم رسید

سلامت نیوز:«بسیاری از دانش‌آموزان تیز‌هوش در كشور نمی‌مانند؛ باید چرایی‌های این مهاجرت‌ها آسیب‌شناسی شود. فردی به بنده می‌گفت خیلی از دانش‌آموزان تیز‌هوش در سن دانش‌آموزی كشور را ترك می‌كنند.»

به گزارش سلامت نیوز،جوان نوشت: این را معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفته است كه نشان می‌دهد فرار مغزها نه‌تنها نتیجه معكوس طی سال‌های اخیر نداشته بلكه خروج از كشور از سطح دانشجویی و میان جوانان به دانش‌آموزان هم رسیده است؛ روندی كه ایران را به سمت كشوری كم‌هوش و عاری از نخبه هدایت می‌كند و با ادامه این روند تا چند سال آینده به طور كلی ژن باهوشی در ایران از بین خواهد رفت.

 

 

مهاجرت دانش‌آموزان تیزهوش به خارج از كشور كه چندی پیش آغاز شده، نه‌تنها كاهش نیافته بلكه با توجه به بی‌آینده بودن میلیون‌ها فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها ابعاد تازه‌ای نیز پیدا كرده است. 
 ترك كشور توسط دانش‌آموزان تیزهوش در دوران دانش‌آموزی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در حالی به ترك كشور توسط دانش‌آموزان تیزهوش در دوران دانش‌آموزی اشاره كرده است كه آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد 62‌ درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادی ایران به كشورهایی نظیر امریكا و كانادا مهاجرت كرده‌اند. 

 
از مجموع 225 دانش‌آموز ایرانی كه طی سال‌های 1372 تا 1386 در 53 المپیاد جهانی شركت كردند بیش از140 نفر معادل 2/62 درصد آنها هم اكنون در یكی دانشگاه‌های مطرح دنیا در امریكا و كانادا تحصیل می‌كنند.
هرچند كه آمار دقیق‌تری در این زمینه ارائه نشده است اما به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، بسیاری از دانش‌آموزان تیزهوشی كه غربال شده و به مدارس استعدادهای درخشان می‌روند كشور را ترك می‌كنند و اگر آماری در این رابطه بگیریم، وضعیت هیچ كشوری مانند ما نیست و از یك كلاس ممكن است 12 تا 13 نفر كشور را ترك كنند.
 

 افت انگیزه و امید نسبت به آینده تحصیلات عالیه و یافتن شغلی متناسب با استعدادهای نخبگانی، رقابت‌های نابرابر، مدرك‌گرایی صرف، ساختار معیوب آموزش عالی در كشور، تنزل برتری دانشگاه‌های كشور، بی‌توجهی به طرح‌های علمی و پژوهشی و موارد بسیار دیگری كه خروج نخبگان را هم به دنبال داشته است، موجب شده كه این آمار از زبان مسئولان بیان شود. آماری كه بی‌شك با ورود جدی به آن خروجی قابل‌توجه‌تری به دنبال خواهد داشت. 

 
دلایل خروج تیزهوشان از كشور

سرنوشتی كه موجب خروج دانش‌آموزان تیزهوش شده است، شباهت نزدیكی به خروج نخبگان برتر دانشگاهی نیز دارد و این در حالی است كه مسئولان كشور اعم از رئیس بنیاد ملی نخبگان، وزیر بهداشت یا وزیر علوم مدعی روند معكوس مهاجرت نخبگان هستند. 

القای حفظ نخبگان موجود در كنار تلاش برای بازگرداندن نخبگانی كه از كشور رفته‌اند از سوی مسئولان در حالی است كه نه‌تنها نمی‌توان چنین آماری را در این زمینه باور كرد بلكه خروجی بی‌شمار تیزهوشان دانش‌آموزی هم دلیل عمده دیگری بر رد این القائات خواهد بود.
 
انستیتو بین‌المللی آموزش امریكا نهادی رسمی است كه سالانه تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در این كشور را اعلام می‌كند؛ این انستیتو در آخرین بیانیه‌اش اعلام كرد در سال تحصیلی 2016 - 2015 تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در امریكا به 12 هزار و 256 دانشجو رسیده كه پس از انقلاب اسلامی یك ركورد محسوب می‌شود. در سال تحصیلی 2011 - 2010 تعداد دانشجویان ایرانی امریكا 5هزار و 626 نفر بود كه این عدد در سال گذشته بیش از دو برابر شد. این افزایش باعث شد تا رتبه جمهوری اسلامی ایران در ارسال دانشجو به امریكا در سال 2016 به رتبه یازدهم كشورهای جهان برسد.
 

با وجود انتشار آمارهای مختلف از مهاجرت نخبگان و دانش‌آموزان تیزهوش، تاكنون هیچ راهكار مؤثری در این مورد از سوی دستگاه‌های ذیربط ارائه نشده است. 
روندی كه در خلأ چاره‌اندیشی دقیق و برنامه‌ریزی مدون بر پایه سیاستگذاری‌های صحیح نهادهای مربوطه، كم‌هوشی مفرط را برای آینده ایران به دنبال خواهد داشت، چراكه به گفته كارشناسان اجتماعی مهاجرت نخبگان و تیزهوشان تنها مهاجرت مغز‌ها نیست، مهم‌تر از مغز، ژن باهوشان است كه همراه با باهوشان از كشور خارج می‌شود. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha