رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: غربی‌ها در زمانی که همه کالاها و خدمات را به ایران تحریم کرده بودند، طرح افزایش فروش و تولید سیگار را در ایران دنبال می کردند.

غربی‌ها همه چیز را به جز دخانیات تحریم کردند

سلامت نیوز: رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: غربی‌ها در زمانی که همه کالاها و خدمات را به ایران تحریم کرده بودند، طرح افزایش فروش و تولید سیگار را در ایران دنبال می کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، محمدرضا مسجدی روز چهارشنبه در همایش هفته ملی مبارزه با استعمال دخانیات در وزارت بهداشت افزود: افزایش تولید و مصرف دخانیات در ایران یکی از استراتژی های اساسی آمریکا برای ضربه زدن به ایران است به طوری که حتی در مناظره ای انتخابات ریاست جمهوری دو دوره گذشته آمریکا نامزد انتخابات به صراحت اعلام کرد که تنها راه ضربه زدن به ایران دو کار است یکی نابود کردن بنیان خانواده و دیگری بیمار کردن مردم از طریق افزایش استعمال دخانیات.


وی گفت: 12 سال و در چهار دولت طول کشید تا بتوانیم قوانین مناسب برای مبارزه با دخانیات را در کشور تصویب و اجرایی و طرح پیشگیری از استعمال دخانیات را پایلوت کنیم، این طرح هم اکنون با همکاری مسئولان ورامین در این شهر شروع شده است و امیدوارم به کل کشور گسترش پیدا کند.
دبیر کل انجمن جهانی بیماری های ریوی افزود: مسئولان اعلام کرده‌اند که حدود دو میلیون و 800 هزار نفر در ایران معتاد هستند، این آمار وحشتناکی است و معلوم نیست چند میلیون نفر و چند خانواده در کشور درگیر اعتیاد هستند و همه می دانیم که سیگار و دخانیات دروازه ورود به اعتیاد است.
وی گفت: غربی‌ها برای نفوذ به کشور دو استراتژی اصلی دارند یکی ضربه زدن به بنیان خانواده و دیگری بیمار کردن مردم از طریق افزایش مصرف دخانیات و متاسفانه تلاش‌های آنها بی‌ثمر نبوده و میزان مصرف مواد دخانی در بین دختران، پسران در حال افزایش است.
مسجدی افزود: برای روشن شدن قضیه، من اسم دو شرکت مهم تولید سیگار را در کشور اعلام می کنم یکی شرکت آمریکایی انگلیسی BAT که در اشتهارد کارخانه تولید سیگار راه‌اندازی کرد و دیگری کارخانه شرکت GIT ژاین که فقط این دو شرکت به تنهایی سالانه هشت هزار میلیارد تومان از این فعالیت خود در ایران سود می‌برند.


وی گفت: زمانی اعلام کردند که در دوران تحریم ژاپنی‌ها می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و کارخانه تاسیس کنند تا اشتغال ایجاد شود، ما خوشحال شدیم و تصور می‌کردیم اکنون کارخانه تولید تویوتا در ایران تاسیس می‌شود اما بعد دیدیم که کارخانه تولید سیگار را به ایران آوردند.
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: مسئولان و به خصوص نمایندگان مجلس کجا هستند که جلوی این کارها در کشور بگیرند، چرا مالیات سیگار که به میزان 10درصد از خرده فروشی بود ناگهان در برنامه ششم تغییر کرد و کاهش یافت. مافیای سیگار به بهانه 10 درصد مالیات،قیمت سیگار را گران کرد و سیگار چهار هزار تومانی را 4800 تومان کرد اما بعد مالیات 10 درصدی را هم خذف کردند و به سود بیشتر تولید کنندگان سیگار کمک کردند.
وی گفت: اگر مالیات سیگار روند رشد منطقی خود را مانند کشورهای موفق در زمینه مبارزه با دخانیات داشت، سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان سرمایه وارد نظام سلامت می‌شد که می توانست برای بهبود خدمات بهداشتی و درمانی هزینه شود و حتما مصرف سیگار و سایر مواد دخانی در کشور کاهش می یافت.


مسجدی افزود: در شهر اشتهارد وعده دادند که با ایجاد کارخانه دخانیات سه هزار شغل ایجاد می شود ولی در عمل فقط 210 شغل ایجاد شد، با این روند نمی‌توانیم با این بلای خانمانسوز مبارزه کنیم.
وی گفت: سیگاری‌ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان خرج سیگار می کنند و مصرف این ماده خطرناک در بین دختران و پسران رو به افزایش است، در سفری که به مشهد داشتیم دیدیم که از جلوی فرودگاه در پارک‌ها و فضای سبز دختران و پسران زیادی دور هم جمع شده‌اند و تقریبا در جلوی همه این گردهمایی ها قلیان وجود داشت.
مسجدی افزود: قوانین خوبی برای مبارزه با دخانیات در کشور داریم اما عمل به قوانین ضعیف است و راه درازی برای کنترل دخانیات و کاهش عوارض آن در کشور در پیش داریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha