وزیر بهداشت ضمن اشاره به مخالفت برخی گروه‌ها با افزایش مالیات بر دخانیات به بهانه رشد قاچاق در کشور، تاکید کرد: چگونه ممکن است همه جای دنیا افزایش مالیات بر دخانیات باعث کاهش مصرف شود و در ایران برعکس عمل کند؛ این یعنی یک جای کار ایراد دارد.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت ضمن اشاره به مخالفت برخی گروه‌ها با افزایش مالیات بر دخانیات به بهانه رشد قاچاق در کشور، تاکید کرد: چگونه ممکن است همه جای دنیا افزایش مالیات بر دخانیات باعث کاهش مصرف شود و در ایران برعکس عمل کند؛ این یعنی یک جای کار ایراد دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم هفته ملی مبارزه با دخانیات که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه بدون تعهد سیاسی برای رفع مشکلات به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم، اظهار کرد: این تعهد باید برای همه مشکلات مثل از بین بردن فقر، بیکاری، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی باشد؛ یعنی دولت، مجلس، قوه قضاییه، روحانیت و دستگاه‌های تبلیغی مانند صداوسیما در این زمینه فعالیت کنند. سال‌هاست که ستادهای مختلفی تشکیل شده است، اما چون عزمی وجود ندارد به نتیجه نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: برای کنترل مصرف دخانیات در چهار سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام شده است، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت نه تنها در این چهار سال بلکه در هیچ دولتی این حرف‌ها را قبول ندارد و به دنبال توسعه این صنعت است چون در آن پول وجود دارد. هر چه ما می‌بافیم آنها پنبه می‌کنند.

وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: در طول چهار سال گذشته تلاش کردیم تا در زمینه دخانیات تغییراتی ایجاد کنیم و اگر مجلس هوشمندی به خرج ندهد، به عقب باز می‌گردیم. مردم در مورد دخانیات و اعتیاد مشکل دارند. طبق آمارهایی که در زمینه اعتیاد جوانان اعلام شده است در مجموع با حساب خانواده آنها حدود 10 میلیون نفر درگیر این معضل هستند. همان کسانی که می‌گویند چرا هزینه درمان زیاد است، مردم را بیمار می‌کنند. شما چرا هوا را آلوده می‌کنید؟ یا جلوی مصرف سیگار را نمی‌گیرید؟ ما هم وقتی می‌خواهیم جلوی آن را بگیریم می‌گویند با سیگار و قلیان مردم چکار دارید.

هاشمی تاکید کرد: سالیانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه سیگار می‌شود که می‌گویند برای به دست آوردن آرامشی کاذب است. موارد دیگری فراهم کنید که نشاط بیشتری برای مردم داشته باشد، پول‌شان هدر نرود و زیان نبینند.

وی با اشاره به اظهارنظر برخی گروه‌ها مبنی بر اینکه افزایش مالیات بر دخانیات باعث افزایش قاچاق آن می‌شود، افزود: برخی می‌گویند اگر اجازه ندهید مردم سیگار و قلیان بکشند و جلوی آن را بگیریم آنها به سمت شیشه و موادمخدر دیگری می‌روند، اما این دروغ است. همانطور که می‌گویند افزایش مالیات بر دخانیات، افزایش قاچاق آن را در پی دارد. اگر اینطور باشد دیگر هیچ تضمینی نباید بگیریم. چطور ممکن است در همه جای دنیا افزایش مالیات بر دخانیات باعث کاهش مصرف آن شود اما در ایران برعکس عمل کند، این یعنی یک جای کار ایراد دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بهداشت و درمان، فرهنگ، اقتصاد، مبارزه با اعتیاد و موارد دیگر درست نمی‌شود، مگر اینکه همه مسئولان متعهد شوند که مشکل داریم. اگر این تعهد سیاسی در کشور شکل بگیرد، مشکلات مردم نیز سامان پیدا می‌کند.

هاشمی با اشاره به آمار سیگاری بودن 11 درصد از مردم ایران، بیان کرد: ما آمار درباره آسیب‌های اجتماعی داریم، اما دقیق نیست و بخشی از آن کتمان می‌شود. امیدوارم برای رفع این مشکلات همه به میدان آیند. ممکن است مردم خودشان یا فرزندشان آلوده نباشند، اما با توجه به تکنولوژی که به زندگی همه ما وارد شده است، تضمینی وجود ندارد که نسل‌های آینده ما آلوده نشوند.

وی ادامه داد: ثابت شده است که اعتیاد با سیگار شروع می‌شود، اما در هیات دولت، مجلس و سایر دستگاه‌ها بسیاری از افراد هستند که این موضوع را قبول ندارند و نتیجه آن این می‌شود که ما با معلول آن یعنی بیماران روبرو می‌شویم. چقدر باید هزینه دارو، تخت بیمارستان و تربیت متخصص شود؟ چرا پولی که می‌تواند هزینه پیشرفت کشور شود باید هزینه درمان شود؟ بخشی از این اتفاق ناشی از تصمیمات غلطی است که در کشور گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha