رئیس سازمان فضایی کشور گفت: با ایجاد مرکز پایش ماهواره‌ای زمین در مرکز ماهدشت، گرد وغبار وآتش سوزی به وسیله فناوری های سنجش از راه دور به صورت روزانه پایش می شود و در سایت این سازمان قرار می گیرد.

پایش روزانه گرد و غبار و آتش سوزی با تجهیزات ماهواره ای

سلامت نیوز: رئیس سازمان فضایی کشور گفت: با ایجاد مرکز پایش ماهواره‌ای زمین در مرکز ماهدشت، گرد وغبار وآتش سوزی به وسیله فناوری های سنجش از راه دور به صورت روزانه پایش می شود و در سایت این سازمان قرار می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، محسن بهرامی روزچهارشنبه درمراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین این سازمان با سازمان مدیریت بحران کشور گفت: فناوری فضایی می‌تواند در چرخه مدیریت بحران کمک‌کننده باشد و از گذشته این امر را در دستور کار داشته است.
وی افزود:‌ یکی از اهداف این تفاهمنامه تعامل با سازمان مدیریت بحران در شرایط بحرانی است بطوریکه تصاویر مخاطرات طبیعی همچون خشکسالی، آتش‌سوزی مراتع، سیل، سونامی، فرونشست، آلودگی‌های نفتی، آلودگی‌های زیست‌محیطی، زلزله، زمین‌لغزش، طوفان گرد وغبار و ریزگرد از طریق ماهواره تهیه ، پردازش و به سازمان مدیریت بحران کشور تحویل داده می شود.


بهرامی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به طراحی وساخت ماهواره ‌های عملیاتی سنجش ازراه دور گفت: ویژگی‌های فنی ماهواره‌هایی که هم‌اکنون برنامه‌های ساخت وخرید آن را داریم، به گونه‌ای است که در زمینه مدیریت بحران بسیار کاربرد دارد؛ مثلا قدرت تفکیک مکانی، باندهای طیفی و توان ماهواره درانجام مانور در مدار به منظور مشاهده مناطق حادثه دیده از جمله ویژگی‌های این ماهواره‌هاست.
بهرامی مشاهده موقعیت طوفان‌های گرد وغبار که از امروز در جنوب شرق کشور وجود دارد از طریق سایت این سازمان را مصداق این موضوع عنوان کرد.
این مقام مسئول پهنه‌بندی سیل و پایش زلزله و برآورد میزان جابه‌جایی پوسته زمین در زمان وقوع زلزله را از دیگر کاربردهای سنجش از دور این ماهواره ها برشمرد.


بهرامی گفت: سازمان فضایی ایران درتعامل با سازمان‌های دیگر قادر است درزمان وقوع حوادث غیرمترقبه در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصاویر ماهواره‌ای را دریافت و پردازش کند؛ به طور مثال در زمان وقوع سیل در اواخر فروردین‌ماه سال گذشته در استان خوزستان تصاویر ماهواره‌ای را از سازمان‌های فضایی مختلف دریافت کرد و مورد پردازش قرار داد که اطلاعات آن از طریق سایت قابل دسترسی است.


وی فعالیت سازمان به عنوان دفتر حامی منطقه‌ای برنامه UN-SPIDER را از جمله فعالیت های این سازمان عنوان کرد و گفت: سازمان فضایی ایران از خردادماه سال 88 به عنوان یکی از دفاتر حامی منطقه این برنامه از سوی سازمان ملل انتخاب شد تا از این طریق خدمات خود را به دیگر کشورها ارائه کند.
وی افزود: در سال 85، مجمع عمومی سازمان ملل متحد برنامه استفاده از فناوری فضایی در مدیریت بلایا و واکنش سریع خود تحت عنوان UN-SPIDER را به عنوان یکی از ماموریت‌های دفتر امور فضایی ماوراء جو سازمان UN-OOSA تصویب کرد.


بهرامی تدوین کتابچه‌ درزمینه خشکسالی و مدیریت آن با استفاده از فناوری فضایی، تدوین متدولوژی پایش خطرپذیری خشکسالی با استفاده ازفناوری فضایی و برگزاری کارگاه بین‌المللی استفاده از فناوری فضایی در پایش خشکسالی و گرد و غبار را از جمله اقدامات ایران برشمرد.
 تفاهمنامه همکاری سازمان فضایی ایران و سازمان مدریت بحران کشور امروز در محل سازمان فضایی ایران به امضا رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha