همیشه حرف از مضرات سیگار به میان می‌آید، اما وضعیت به‌گونه‌ای است که این ماده دخانی به‌راحتی و به قیمت پایین در دسترس مصرف‌کنندگان است، چراکه در اینجا حمایت از صنایع مدنظر است بدون اینکه سلامت شهروندان مورد توجه باشد.

سود ۴۰۰‌درصدی مافیای سیگار/مرگ سالانه 65‌هزار ایرانی به دلیل سیگار

سلامت نیوز:همایش هفته ملی مبارزه با دخانیات که روز گذشته با حضور وزیر بهداشت برگزار شد به محلی برای انتقاد مسئولان حوزه سلامت از مسئولان حوزه بازرگانی تبدیل شد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: در این همایش مالیات دخانیات مورد بحث قرار گرفت و وزیر بهداشت با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه عنوان کرد که هرچه ما می‌بافیم، وزارت صنعت پنبه می‌کند. معاون وزیر بهداشت نیز از مافیایی سخن گفت که سود ۴۰۰‌درصدی از واردات و قاچاق سیگار به کشور می‌برد. نزدیک به یک‌میلیارد نفر در جهان دخانیات مصرف می‌کنند که ۸۰‌درصد آنها در کشورهای با درآمد متوسط و پایین ساکن هستند. آمار دقیقی از میزان مصرف سیگار در ایران وجود ندارد، اما نهاد‌های بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند ایران در چند دهه آینده به یکی از کانون‌های مصرف دخانیات تبدیل می‌شود.

همیشه حرف از مضرات سیگار به میان می‌آید، اما وضعیت به‌گونه‌ای است که این ماده دخانی به‌راحتی و به قیمت پایین در دسترس مصرف‌کنندگان است، چراکه در اینجا حمایت از صنایع مدنظر است بدون اینکه سلامت شهروندان مورد توجه باشد. روز گذشته وزیر بهداشت با اشاره به مخالفت برخی گروه‌ها با افزایش مالیات بر دخانیات به بهانه رشد قاچاق در کشور گفت که چگونه ممکن است همه جای دنیا افزایش مالیات بر دخانیات باعث کاهش مصرف شود و در ایران برعکس عمل کند؛ این یعنی یک جای کار ایراد دارد. حسن هاشمی برای کنترل مصرف دخانیات در چهار سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام شده است، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت نه‌تنها در این چهار سال بلکه در هیچ ‌دولتی این حرف‌ها را قبول ندارد و به دنبال توسعه این صنعت است، چون در آن پول وجود دارد. هرچه ما می‌بافیم آنها پنبه می‌کنند. او گفت: سالانه 10‌هزار‌میلیارد تومان هزینه سیگار می‌شود که می‌گویند برای به دست آوردن آرامشی کاذب است. موارد دیگری فراهم کنید که نشاط بیشتری برای مردم داشته باشد، پولشان هدر نرود و زیان نبینند. همزمان معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: مافیای تولید، واردات و قاچاق سیگار در ایران سود 400‌درصدی دارد و مجلس باید با اصلاح قوانین و به‌ویژه اصلاح مالیات دخانیات این معضل خانمانسوز را کنترل کند. به گفته علی‌اکبر سیاری، تولید یک بسته سیگار در کارخانه سیگار در کشور 400تومان تمام می‌شود، اما قیمت همین بسته سیگار در بازار دو‌هزار تومان است. تولید و عرضه هیچ‌ کالا و خدماتی در کشور چنین سودی ندارد.

مرگ سالانه 65‌هزار ایرانی به دلیل سیگار

روز گذشته سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به مرگ سالانه 55 تا ۶۵‌هزار نفر در ایران به دلیل استعمال سیگار، گفت: سیگار قابل پیشگیری‌ترین عامل مرگ است. به گزارش ایسنا، شهرام رفیعی‌فر در همایش ملی هفته بدون دخانیات با تاکید بر اینکه صنعت دخانیات بزرگ‌ترین ضربه را به زنان و کودکان وارد می‌کند، افزود: از هر ۱۰نفر کارگری که در مزارع توتون فعالیت می‌کنند هفت نفر زن هستند.

همه‌چیز تحریم است جز دخانیات

«غربی‌ها در زمانی که همه کالاها و خدمات را به ایران تحریم کرده بودند، طرح افزایش فروش و تولید سیگار را در ایران دنبال می‌کردند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات انجام شد. محمدرضا مسجدی گفت: غربی‌ها برای نفوذ به کشور دو استراتژی اصلی دارند، یکی ضربه زدن به بنیان خانواده و دیگری بیمار کردن مردم از طریق افزایش مصرف دخانیات. البته تلاش‌های آنها بی‌ثمر نبوده و میزان مصرف مواد دخانی در بین دختران و پسران در حال افزایش است. او افزود: برای روشن شدن قضیه، من اسم دو شرکت مهم تولید سیگار را در کشور اعلام می‌کنم، یکی شرکت آمریکایی انگلیسی BAT که در اشتهارد کارخانه تولید سیگار راه‌اندازی کرد و دیگری کارخانه شرکت GIT ژاپن که فقط این دو شرکت به‌تنهایی سالانه هشت‌هزار‌میلیارد تومان از این فعالیت خود در ایران سود می‌برند. او گفت: زمانی اعلام کردند که در دوران تحریم ژاپنی‌ها می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و کارخانه تاسیس کنند تا اشتغال ایجاد شود، ما خوشحال شدیم و تصور می‌کردیم اکنون کارخانه تولید تویوتا در ایران تاسیس می‌شود، اما بعد دیدیم که کارخانه تولید سیگار را به ایران آوردند. به گزارش ایرنا، رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: مسئولان و به‌ویژه نمایندگان مجلس کجا هستند که جلوی این کارها را در کشور بگیرند، چرا مالیات سیگار که به میزان 10‌درصد از خرده‌فروشی بود ناگهان در برنامه ششم تغییر کرد و کاهش یافت. مافیای سیگار به بهانه 10‌درصد مالیات، قیمت سیگار را گران کرد و سیگار چهار‌هزارتومانی را 4800تومان کرد، اما بعد مالیات 10‌درصدی را هم حذف کردند و به سود بیشتر تولید‌کنندگان سیگار کمک کردند.

ستم به جوانان با قیمت پایین سیگار

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره مالیات دخانیات در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: قیمت فوق‌العاده پایین مواد در کشور ما ستمی به نسل نوجوان است. سیامک مره‌صدق می‌افزاید: قیمت بالای دخانیات در کاهش مصرف دخانیات تاثیرگذار است. اکنون در تمامی کشورهایی که نظام سلامت مدون دارند مالیات‌هایی چندین برابر قیمت دخانیات وضع شده و تمام درآمد حاصل از آن الزاما صرف بهداشت می‌شود. او اظهار می‌کند: از نظر علمی ثابت شده که مصرف یک پاکت سیگار چندین برابر قیمت سیگار به سیستم سلامت هزینه تحمیل می‌کند.

مره‌صدق بیان می‌کند: مصرف دخانیات صرفا در مورد بیماری‌های تنفسی و قلبی نیست. بیشتر سرطان‌ها، بیماری‌های کلیوی و کبدی، تومورهای مغزی و سرطان سینه‌ها در بانوان با مصرف دخانیات افزایش چند 10 برابری پیدا می‌کند. این عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: ما بارها در مجلس سعی کرده‌ایم که با وضع مالیات برای دخانیات این حالت را به وجود آوریم که تمایل برای رفتن به سمت دخانیات کاهش یابد. او تاکید می‌کند: همچنین با وضع مالیات بخش کوچکی از ضرری که مصرف دخانیات به سیستم سلامت کشور وارد می‌کند، جبران می‌شود.

مره‌صدق اضافه می‌کند: مالیات بر مواد آلوده‌کننده و مضر برای سلامت در تمام سیستم‌های درمانی وجود دارد و فقط هم منحصر به دخانیات نیست. او ادامه می‌دهد: سوخت‌های فسیلی، سموم شیمیایی، مواد شیمیایی دفع آفات و... باید مشمول مالیات‌های سلامت باشند، اما در این رابطه کارکرد معقولی نداشته‌ایم.

این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس می‌گوید: نباید با حمایت از صنایع سلامت جوانانمان را به حراج گذاشته و هزینه‌های زیادی را در دهه‌های آینده به سیستم سلامت کشور وارد کنیم به این بهانه که با ممنوع شدن مصرف قلیان عده‌ای شغلشان را از دست می‌دهند. با این روند تنها به تعداد بیماران سرطانی و تنفسی طی سال‌های آینده اضافه می‌شود.

مره‌صدق می‌افزاید: باید بدانیم که دخانیات دریچه ورود به مواد مخدر و همه مفاسد و مضرات اجتماعی است و اگر بتوانیم دخانیات را کنترل کنیم آسیب‌های اجتماعی راحت‌تر کنترل خواهند شد. این عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان می‌کند: بنده در این گلایه با وزیر بهداشت همراه هستم و حتی به نظر من مواردی که وزیر بهداشت به عنوان نیاز برای ایجاد مالیات بر مواد مضر بر سلامت مطرح کرده‌اند، بسیار کم است. او توضیح می‌دهد: باید نوشابه، پفک، سوسیس، کالباس و سوخت‌های فسیلی مشمول فرایند مالیات بر سلامت شوند. همچنین نباید سیگار به‌راحتی و با قیمت پایین در دسترس قرار گیرد. بنابراین با وضع مالیات بر دخانیات می‌توان این معضل را کنترل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha