یک متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه؛ معتقد است که بیهوشی رشته ای حیاتی است و یک اشتباه از جانب متخصصین این رشته پزشکی، می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

اشتباه در بیهوشی با مرگ بیمار همراه است

سلامت نیوز:یک متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه؛ معتقد است که بیهوشی رشته ای حیاتی است و یک اشتباه از جانب متخصصین این رشته پزشکی، می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر دامون آزاد احیائی در واکنش به توضیحات معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص نحوه اجرای کتاب تعرفه گذاری کالیفرنیا، پاسخی ارائه داده است.

۱. بومی سازی کتاب تعرفه پزشکی کالیفرنیا CPT را امری مرسوم و معمول در تمام دنیا دانسته اید اما توجه شما را به این نکته جلب میکنم که تغییراتی که در جهت بومی سازی کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت انجام شده است بالاخص در سال های ٩٤ و ٩٦ مانند این است که تیشه بر ریشه رشته بیهوشی زده است.

۲. ذکر کرده اید که تصمیمات در خصوص تعرفه ها و کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور اتخاذ می شود و وزیر بهداشت و معاونین وی نیز همواره خود را صاحب یک رای از ۹ رای شورای عالی بیمه می دانند. عزیزان درست است یک رای دارید اما باید همین یک رای از جانب متولیان سلامت کشور دفاع موثری از تمام گروه های پزشکی داشته باشد نه آنکه در مورد برخی رشته ها منفعل عمل نماییم و بگوییم فقط یک رای داریم و در مورد بعضی دیگر که با منافع خودمان تلاقی دارد آنقدر فعال باشیم که دست به ضرب و جرح کتاب ارزش نسبی بزنیم.

ما متخصصین بیهوشی و مراقبت های ویژه کاملا با کاهش تعرفه هر رشته ای مخالفیم و شعارمان عدالت بین رشته ای است یعنی بیهوشی و رادیولوژی و شیمی درمانی را از بقیه رشته ها جدا نکنید و در حق هیچ رشته ای اجحاف نکنید. آیا حرف بدی می زنیم؟

٣. فرموده اید و البته به باور برخی دوستان تهدید زیرپوستی کرده اید که هرگونه اختلال در نظام ارائه خدمات درمانی کشور از سوی هر یک از ارائه دهندگان خدمات بر خلاف قوانین کشور است و همگی موظف هستیم نیاز مردم را پاسخگو باشیم. بنده و همکارانم همانطور که از نام با مسمای رشته بیهوشی و مراقبت های ویژه برمی آید نجات جان بیماران را مقدم بر هر موضوع دیگری می دانیم و مطمئنا هیچگونه کوتاهی نخواهیم داشت ولی شما به عنوان متولی نظام سلامت کشور برای بیهوشی چه کرده اید؟ بزرگواران ؛پاسخگویی درست و حسابی به نیاز مردم احتیاج به آرامش خاطر دارد نه اینکه هر سال متخصصین بیهوشی نگرانی دارند که وزارت بهداشت و بیمه ها چه تصمیم خلق الساعه ای برای آنها می گیرند. همکاران عزیز تصمیمهای شما می تواند ایجاد بی نظمی کند. ایجاد عدم امنیت شغلی  کند. تمرکز بر خدمت به مردم را از ما می گیرد. بیهوشی رشته ای حیاتی است و یک اشتباه و تاکید میکنم فقط یک اشتباه از جانب ما می تواند منجر به مرگ بیمار شود. وزارت نشینان؛ با سلامت مردم بازی نکنید.

در طول سالیان سال آنقدر نسبت به رشته ما در برنامه های سلامت بی عدالتی صورت گرفته است که جوانان متخصص بیهوشی نمی دانند پیگیری کدام یک از حقوق ضایع شده خود را در اولویت قرار دهند.

۴. اندر مزایای طرح تحول سلامت نگاشته اید . بنده هم در اینکه طرح تحول سلامت برای مردم عزیزمان خوب است و هزینه های کمرشکن درمان را بسیار کم کرده است شکی ندارم و از دولت متشکرم اما نقایصی هم دارد از جمله آنکه کمبود بودجه خود را از دریافتی پزشکان و پرسنل زحمتکش برداشت می کند. باید منافع هر سه ضلع مثلث درمان شامل بیمار، پزشک و پرسنل را توامان در نظر گرفت تا طرح تحول سلامت زمین نخورد. آری طرح تحول سلامت خوب است اما پزشکان جوان را بیشتر دریابید.

کلام کوتاه می کنم و باز هم اصرار دارم تنها راه برون رفت از معضل کاهش تعرفه ها که متاسفانه باعث ناراحتی هزاران پزشک و خانواده های آنها شده است را دیدار حضوری متخصصین بیهوشی با رئیس جمهور می دانم تا حق ضایع شده به ایشان از طریق اصلاح مصوبه دولت بازگردد و از این تریبون از دکتر روحانی تقاضا دارم زمینه دیدار را مهیا کند.

در پایان، امیدوارم وزارت رفاه و شورای عالی بیمه نیز در زمینه کاهش تعرفه ها اهل پاسخ و اقدام عملی جهت برطرف کردن این تصمیم اشتباه باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha