استفاده مستمر و كافی از شیر و فرآورده های آن علاوه بر تامین عمده نیازهای سلولی بدن، افزایش قد، تنظیم فشار خون، ارتقای هوش و قدرت یادگیری، سلامت لثه و دندان و استحكام استخوان، افزایش قدرت بینایی، افزایش توان كاری، طول عمر و پیشگیری از كار افتادگی و ..... را موجب می شود.

شیر برای مبتلایان به دیابت ضرر دارد؟

سلامت نیوز:استفاده مستمر و كافی از شیر و فرآورده های آن علاوه بر تامین عمده نیازهای سلولی بدن، افزایش قد، تنظیم فشار خون، ارتقای هوش و قدرت یادگیری، سلامت لثه و دندان و استحكام استخوان، افزایش قدرت بینایی، افزایش توان كاری، طول عمر و پیشگیری از كار افتادگی و ..... را موجب می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایفدانا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان این خبر گفت: مصرف مستمر و كافی شیر و فرآورده های لبنی نقش بسیار مهمی در كاهش بیماری هایی مانند پوكی استخوان، بیماری های لثه و دندان، سنگ كلیه، فشار خون، دیابت، نقرس، سرطان روده، سرطان سینه، عوارض ناشی از قاعدگی، چاقی و .... به دنبال خواهد داشت. استفاده مستمر و كافی از شیر و فرآورده های آن علاوه بر تامین عمده نیازهای سلولی بدن، افزایش قد، تنظیم فشار خون، ارتقای هوش و قدرت یادگیری، سلامت لثه و دندان و استحكام استخوان، افزایش قدرت بینایی، افزایش توان كاری، طول عمر و پیشگیری از كار افتادگی و ..... را موجب می شود.

دكتر صفورا محبی بیان داشت: تحقیقات علمی نشانگر آن است كه فرآورده های شیر در رژیم غذایی می تواند كالری بدن را كنترل و موجب كاهش ذخیره چربی شوند. كلسیم موجود در شیر، سوخت و ساز سلول های چربی را افزایش می دهد و مانع ذخیره چربی در بدن به ویژه در اطراف شكم و كمر می شود. كلسیم موجود در شیر علاوه بر تسریع در سوخت و ساز بدن از تبدیل كربوهیدرات ها به چربی جلوگیری می كند كه نتیجه آن جلوگیری از چاقی و تسریع در كاهش وزن است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قند شیر دیر هضم است و برای بیماران مبتلا به دیابت مضر نیست و ضمن تامین نیازهای بدن به عنوان وعده غذایی یا میان وعده هیچگونه ضرری برای مبتلایان به دیابت ندارد. بعضی مطالعات از تاثیر قند شیر بر افزایش ترشح انسولین در بدن دلالت دارد.

دكتر محبی در پایان از تاثیرگذاری شیر و فرآورده های آن در بیماری نقرس  و بهبود عوارض قاعدگی گفت و افزود: نقرس شایعترین نوع التهاب مفاصل  بدن به ویژه در میان مردان بالای 40 سال است. افراد مبتلا به این بیماری نباید از غذاهای حاوی پروتئین مانند گوشت و حبوبات استفاده كنند. فرآورده های شیر حاوی مقدار زیادی پروتئین نمی باشند به همین دلیل مصرف شیر موجب كاهش اسید اوریك خون در افراد سالم می شود و امكان ابتلا به بیماری نقرس را كاهش می دهد. این نظریه طی آزمایش های كلینیكی به اثبات رسیده است. در مورد اثر مصرف شیر در بهبود عوارض قاعدگی زنان باید گفت فرآورده های شیر سرشار از كلسیم، موثرترین رژیم غذایی برای كاهش عوارض و علائم فیزیكی و حسی عوارض قاعدگی زنان است. زنان در دوران قبل از قاعدگی دچار ناهنجاری های متابولیسم كلسیم به دلیل كمبود آن در بدن می شوند كه این عارضه در اثر افزایش ترشح استروژن طی سیكل قاعدگی بوجود می آید. بانوانی كه با مصرف شیر و مكمل غذایی حدود 1000 تا 1300 میلی گرم كلسیم دریافت می كنند بهبود قابل توجهی در رفتار، احساس درد و سایر عوارض ناشی از قاعدگی را شاهد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha