اگر با مافوق یا همکار خود مشکل یا اختلاف‌نظر دارید، لازم نیست همه همکاران از اختلاف شما مطلع شوند. اگر با موضوع خاصی در محل کار مشکل دارید، مدام درباره آن موضوع گله و شکایت نکنید.

اگر می خواهید در محل کار از چشم نیفتید!

سلامت نیوز-* فرزانه شهریاردوست: بسیاری از ما در ماه‌های اول شروع به کار، احترام و اعتبار بسیاری نزد سایر همکاران داشته‌ایم، اما به تدریج احساس کرده‌ایم در نظر آن‌ها به اندازه روزهای اول محترم و معتبر نیستیم! برای یک فرد شاغل که مایل است وجهه مطلوبی در محیط کار داشته‌باشد، همه چیز در انجام دادن درست و به‌موقع وظایف شغلی خلاصه نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت: انجام‌دادن برخی اشتباهات و بروز بعضی رفتارها که ممکن است در نگاه خود شخص بسیار معمولی باشد، ممکن است به تدریج از اعتبار شما در محیط کارتان بکاهد و به عبارتی از چشم همکاران‌تان بیفتید! در ادامه به راهکارهایی برای این که در محل کار منفور و منزوی نشده و اعتبار و احترام شخصی‌تان حفظ شود، اشاره می‌کنیم:

زیاد غرغر نکنید!
 
اگر با مافوق یا همکار خود مشکل یا اختلاف‌نظر دارید، لازم نیست همه همکاران از اختلاف شما مطلع شوند. اگر با موضوع خاصی در محل کار مشکل دارید، مدام درباره آن موضوع گله و شکایت نکنید. راه حل رفع مشکلات شما در پراکندن مشکل و به گوش دیگران رساندن نیست، برعکس این موضوع سبب می‌شود به تدریج از دیدگاه سایر همکاران و حتی مدیرتان شما به عنوان فردی به نظر برسید که مدام از شرایط موجود ناله می‌کند.

شوراندن همکاران رقیب علیه یکدیگر، ممنوع!

یکی از موقعیت‌های دشوار برای یک فرد شاغل، زمانی است که بین دو گروه از همکارانی که با یکدیگر مشکل جدی دارند، گیر می‌کند. واکنش شما در چنین موقعیت‌هایی چیست؟ سعی می کنید با هر دو طرف صحبت کنید و به هر یک از دو گروه چیزهایی بگویید که دوست دارند بشنوند؟! یا شنونده می‌شوید و زمانی که هر کدام از دو گروه، پشت سر گروه دیگر بدگویی می‌کنند، سر تکان داده و صحبت‌های‌شان را تایید می‌کنید؟! این کار شاید در کوتاه‌مدت نظر مساعد هر دو گروه از همکاران‌تان را نسبت به شما به همراه داشته‌باشد، اما به زودی آن‌ها متوجه خواهند شد که اظهارنظرهای شما واقعی نبوده و حتی ممکن است واکنش شما را یک تایید دروغین تلقی کنند. بهتر است زمانی که در مخمصه بین دو گروه از همکاران رقیب به دام می‌افتید، مکالماتی برای روشن شدن حقیقت داشته‌باشید؛ برای مثال می‌توانید از آن‌ه
ا بپرسید: فکر می‌کنید قدم بعدی باید چه باشد؟ چه تصمیمی باید گرفته شود؟ برای بهبود وضعیت و رفع مشکل چه کمکی می‌توانم بکنم؟

به اصول خود پایبند باشید

در هنگام مصاحبه شغلی یا در بدو ورود به شغل جدید، شما اصول و باورهایی از خود به نمایش گذاشته یا اعلام کرده‌اید. سعی کنید در طول زمان به آن ارزش‌ها و باورها وفادار بمانید؛ چراکه اگر رفتارهای شما در محیط کار با اصول و ارزش‌هایی که قبلا اظهار داشته‌اید، در تضاد باشد، اعتبار شما در نزد دیگران کاسته خواهد شد.

خبرچینی ممنوع!

بخش زیادی از روز ما در محیط کار سپری می‌شود، بنابراین طبیعی است که در طول ساعات کاری و حتی پس از آن، حرف و سخن‌های بسیاری از افراد مختلف بشنویم. بهتر است در چنین شرایطی رازداری را فراموش نکنید، هنگام شنیدن این موضوعات دیدگاه‌های شخصی را دخیل نکنید و از قضاوت و پیشداوری اجتناب کنید.

به چیزی که نیستید، تظاهر نکنید!

بعضی از شاغلان مبتدی در بدو شروع یک شغل جدید برای کسب جایگاه بهتر یا ایجاد تصور مثبت نزد دیگران، سعی می‌کنند توانایی‌های خود را بالاتر از آن چیزی که در واقعیت است، نشان دهند! ادعای بلد بودن مهارت‌هایی که در واقع بلد نیستند، داشتن تجاربی که در حقیقت نداشته‌اند و داشتن توانمندی‌هایی که هنوز کسب نکرده‌اند، نمونه‌هایی از این تظاهر است. این امر سبب می‌شود در نگاه دیگر همکاران، فردی حرفه‌ای به نظر نرسیده و رفتار شما را به حساب ناپختگی و مبتدی بودن بگذارند؛ بنابراین بهتر است نقش و جایگاه خود را در نظر بگیرید و در همان پست عمل کنید و ادعای بالاتری نداشته‌باشید. اطمینان داشته‌باشید به مرور زمان و با کمک گرفتن از افراد باتجربه، می‌توانید پیشرفت کرده و به جایگاه بالاتری دست یابید.

 

*روان‌شناس بالینی، دانش‌آموخته دانشگاه علامه طباطبایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha