جراح و متخصص زنان گفت: خطر ناباروری در مردان و زنانی که قلیان مصرف می‌کنند، به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

افزایش خطر ناباروری برای افرادی که قلیان مصرف می‌کنند

سلامت نیوز:جراح و متخصص زنان گفت: خطر ناباروری در مردان و زنانی که قلیان مصرف می‌کنند، به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،الهام السادات هاشمیان نایینی با تاکید بر اینکه ضرر مصرف قلیان 10برابر سیگار است گفت: عوارض مصرف دود قلیان در ناباروری مردان و زنان تأثیر قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه در دود حاصل از نیکوتین بیش از 300 نوع ماده سمی وجود دارد گفت: عوارض سوء مصرف سیگار روی باروری به اثبات رسیده است و باتوجه به اینکه مصرف قلیان در حدود 10برابر بیشتر از سیگار باعث وارد شدن دود مضر به ریه‌ها می شود، مضرات و خطرات استعمال قلیان نیز نسبت به مصرف سیگار بسیار گسترده‌تر است.

هاشمیان نایینی گفت: مصرف تنباکو در باروری و عملکرد جنسی مردان  و زنان اثر مخرب داشته و حتی فرد غیرسیگاری که در معرض دود اطرافیان خود قرار گیرد نیز از خطرات آن در امان نخواهد بود.

وی یادآور شد: بر خلاف باور عموم مردم که تصور می کنند دود قلیان عوارض کمتری دارد، ضررها و خطرات دود قلیان بسیار بالاتر از مصرف سیگار است. مصرف تنباکو از یکسو به قدرت باروری مردان آسیب وارد کرده و از سویی دیگر بر عملکرد جنسی مردان اثر مخرب و سوء دارد. دودسیگار و تنباکو سبب بروز نشت وریدی در دستگاه تناسلی مردان می‌شود که باعث ایجاد بدترین نوع اختلال در مجاری تناسلی خواهد شد.

وی اضافه کرد: اشخاصی که مقدار زیادی دود تنباکو و قلیان استفاده می‌کنند دچار شکستگی در کروموزم‌های اسپرم می‌شوند که باعث ایجاد نوعی ناباروری می شود و حتی در صورتیکه با روش‌های لقاح مصنوعی، مرد صاحب فرزند شود بازهم این اختلالات به فرزندانش انتقال می‌یابد.

هاشمیان نایینی در پایان تصریح کرد: تصحیح و تغییر وضعیت زندگی و همچنین کاهش وزن در افزایش شانس باروری بسیار مهم است. لذا مردان چاقی که دچار اختلال ناباروری هستند، باید وزن خود را کاهش دهند. همچنین هرچه سریع‌تر مصرف سیگار و قلیان را قطع کرده و چربی محلول در خون خود (LDL-HDL) را کنترل  کنند. همچنین تحرک و فعالیت کافی و ورزش و پیاده‌روی را به زندگی خود اضافه کنند تا مشکلات و اختلالات آنان حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha