ساخت و ساز در منطقه ۱۹ تهران بعد از گذشت ۱۰ روز بر خلاف گفته‌های محمد حقانی، عضو شورای شهر مبنی بر دستور توقف این ساخت و سازها ادامه دارد و حتی یک پروژه نزدیک به بهره برداری است!

حذف فضای سبز منطقه ۱۹به طمع ساخت مغازه‌های مبل فروشی

سلامت نیوز: ساخت و ساز در منطقه ۱۹ تهران بعد از گذشت ۱۰ روز بر خلاف گفته‌های محمد حقانی، عضو شورای شهر مبنی بر دستور توقف این ساخت و سازها ادامه دارد و حتی یک پروژه نزدیک به بهره برداری است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، اهالی محله منطقه ۱۹ تهران آلبومی از فرآیند ساخت و ساز در دو زمین بین دو پهنه فضای سبز در گوشی هوشمند خود دارند که با ورق زدن آن مراحل تکمیل سازه‌هایی را که حقانی پروانه صادر شده برای آن را خلاف قانون دانسته بود نشان می‌دهد. تقریبا ۱۰ روز پیش بود که خبرگزاری ایلنا گزارشی از اعتراضات مردمی این منطقه به خاطر ساخت و ساز در زمین‌های اوقافی منطقه ۱۹ منتشر کرد. اعتراضی که به قول شهرداری برای رسیدگی به آن و توقف عملیات ساخت و ساز ختم شد. حالا اما اهالی محل می‌گویند که نه تنها جلوی ساخت و ساز‌ها گرفته نشده بلکه یکی از ساختمان‌هایی که با تابلوی باشگاه ورزشی شروع به کار کرده تکمیل شده و به نظر می‌رسد ترکیبی شبیه به ساختمان‌های تجاری محل را دارد که به فروش مبلمان اختصاص دارند.

اهالی منطقه ۱۹ تهران با زمین‌های بزرگ فضای سبز منطقه خاطره دارند. بیشتر پسران این منطقه کودکی خود را با بازی در این زمین‌ها گذرانده‌اند. محسن یکی از اهالی منطقه می‌گوید: «روزگاری ۷ تا ۸ زمین بزرگ استاندارد برای بازی فوتبال در این منطقه وجود داشت اما امروز فقط یک زمین باقی مانده است و سایر زمین‌های فضای سبز منطقه نیز یک به یک به مرکز تجاری تبدیل می‌شوند.»

ساختمان‌هایی نامانوس با چهره محله که نفس اهالی این محله را تنگ کرده‌اند، تا آنجا که حتی دست به تجمع و اعتراض برابر پروژه‌های نیمه کاره زدند اما نتیجه‌ای ندیدند.

منطقه 19تهران، کارگرنشین است، تاریخچه پیوستنش به تهران به 40 سال پیش باز می‌گردد، قبل از آنکه اتوبان‌ها چند پاره‌اش کنند، بافت محله روستایی بود و پر از زمین کشاورزی. حالا اما دیگر نه از بافت روستایی خبری هست و نه از زمین‌های کشاورزی. حتی اندک فضای سبزی برای تراکم بالای جمعیت این منطقه باقی نمانده است. پای بساز و بفروش‌ها بعد از زمین‌های شمال تهران به جنوب غربی شهر باز شده و زمین‌های مجاور بازار مبل (یافتاباد) به خاطر کاربری تجاری آن مورد توجه واقع شده است.

به گفته اهالی محل ساخت و سازها تقریبا از دو سال پیش آغاز شده و دست ا‌ندازی‌ها به سایر زمین‌های منطقه تا نزدیک به یک ماه پیش ادامه داشته است.

محله نعمت‌آباد از شرق به اتوبان شهید کاظمی، از شمال به اتوبان سعیدی و از جنوب به خیابان اصلی شکوفه محدود می‌شود. از قرار معلوم، چند هفته پیش در تقاطع خیابان خزان با خیابان شکوفه غربی، نبش خیابان اصلی و در کنار تنها زمین بازی محله، عده‌ای دور زمین را حصار کشیده و شروع به ساخت‌وساز می‌کنند. ساخت‌وسازی که ارتباط خیابان خزان با شکوفه غربی را قطع کرده و به نقل از ساکنان با مختل کردن رفت و آمد، مسیر ارتباطی محل با خیابان اصلی را بسته است. زمین مذکور در حریم خیابان اصلی قرار دارد و از نظر قانونی ساخت‌و‌ساز در آن مجاز نیست اما فراتر از قانون رفتم در تهران اتفاق عجبی به نظر نمی‌رسد. با این حال ساخت و ساز که برای بار دوم در این منطقه صورت گرفته اعتراضات مردم محل را بر می‌انگیزد و قبل از خاکبرداری 300 نفر کنار زمین تجمع می‌کنند تا جلوی ساخت‌و‌ساز را بگیرند، اما کلانتری محل مردم را متفرق می‌کند و تجمع کنار زمین هم کاری از پیش نمی‌برد.

ظاهرا این ماجرا به شورای شهر نیز می‌رسد؛ محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران که در جریان شکایت مردم است، درباره مستنداتی از وقوع این تخلف در اختیار است، به ایلنا گفته است: «هیچ چیز مستندتر از صحبت‌های مردم نیست و آنچه در این پرونده جای تامل و تفحص دارد، بحث کاربری زمین است.»

او در این باره گفته: «از قرار زمین مزبور اوقافی است و در اختیار شهرداری قرار دارد و این تکه‌ای ‌که اجازه ساخت تجاری در آن داده شده، براساس آنچه در طرح تفصیلی آمده بین دو زمین با پهنه فضای سبز قرار دارد. در حال حاضر آنچه جای بررسی دارد، کاربری زمین است. سازنده ادعا می‌کند کاربری زمین تجاری است، اما زمین بین دو پهنه فضای سبز قرار دارد و احتمال دارد در طرح تفصیلی دست برده باشند.»

البته حقانی تاکید کرده که مطابق طرح تفصیلی این زمین به عنوان معبر عمومی تلقی نشده و فضای سبزاست. او در این گفت‌وگو از قول شهرداری منطقه برای رسیدگی به این موضوع خبر داده و تاکید کرده که «ساخت‌و ساز در این مکان متوقف شده و در هر صورت پروانه صادر شده خلاف است و شورای شهر از طریق دستگاه‌های قضایی در حال پیگیری این موضوع است.»

اما حالا بعد از گذشت تقریبا ۱۰ روز از این صحبت‌ها اهالی محل در گفت‌و‌گو با «خبرآنلاین» از از تکمیل ساخت و سازها در این منطقه خبر داده‌اند.

او درباره آغاز ساخت و سازها در این منطقه می‌گوید: «۲ سال پیش ابتدا این زمین را که یک زمین کشاورزی بود و به پارک تبدیل شده بود به پارکینگ بدل کردند. البته فکر نکنید که دیوار کشی کردند. فقط کف این زمین را آسفالت کردند و مردم خودروهای خود را در آن پارک می‌کردند. بعد دور این پارکنیگ را حفاظ کشیدند و تابلویی زدند که روی آن نوشته شده بود که این مکان قرار است مجتمع ورزشی شود. دقیقا این ساختمان شبیه به ساختمان‌های کناری است که آنجا را تبدیل به مبل فروشی کردند.»

او ادامه می‌دهد: «حالا یک سال از آن زمان گذشته و تابلو را برداشته‌اند. کار ساخت و ساز ساختمان به پایان رسیده و چند ماه دیگه هم در آن مبل خواهند ریخت تا این مکان هم تبدیل به یک مرکز فروش مبل شود.»

به گفته محسن، در فاصله اندکی از این زمین که حالا ساخت و ساز در آن به اتمام رسیده، زمین دیگری وجود دارد که روزگاری پارکنیگ بود و مردم در آنجا خودروهای خود را پارک می‌کردند. او درباره وضعیت کنونی این زمین می‌گوید: «همین سه هفته پیش اهالی محل در کنار این زمین تجمع کردند و تجمعشان خبری شد. مالک می‌خواست در ستون کار گذاشته آهن کار بگذارد که مردم ستون را از جا کندند. درگیری بین مردم و مالک ایجاد شد و کار به وساطت شورا نیروی انتظامی کشید. مالک چون جواز داشت حفاظ کشید و مامور نیروی انتظامی ۲ روز برای ایجاد امنیت در آن مکان کشیک داد. اما الان مالک ستون زده و بخش‌هایی از ساختمان را مغازه‌ کرده است. ۷ تا ۸ مغازه تجاری در این مکان در آورده که بالای چند میلیارد می‌ارزد.»

او درباره اوقافی بودن زمین‌های این منطقه می‌گوید: «کل زمین‌های این محل حتی خانه‌های مردم اوقافی است اما قرار نیست که هر کسی، هر زمینی را که جزو فضای سبز است مال خود کنند و به مردم بفروشند و آن فرد زمین را با حمایت خود آنها تبدیل به مجتمع تجاری کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha