معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت آخرین وضعیت توسعه فضاهای درمانی کشور در دولت یازدهم را تشریح کرد.

آخرین وضعیت توسعه فضاهای درمانی در کشور/افزایش 15برابری پروژه‌های نظام درمانی

سلامت نیوز:معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت آخرین وضعیت توسعه فضاهای درمانی کشور در دولت یازدهم را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر صدرالسادات در همایش عمران سلامت که صبح امروز در سالن اجلاس سران و با حضور مقامات کشوری و مسوولان وزارت بهداشت برگزار شد، بیان کرد: یکی از اهداف ما رساندن سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر یک نفر از ۱.۶ به ۲.۳ است؛ حتی اگر این هدف نیز محقق شود همچنان نسبت به کشورهای دیگر هنوز فاصله داریم. ما در حوزه بهداشت به منظور افزایش سرانه فضای بهداشتی باید سرانه فعلی را که ۴۴ متر مربع است به ۷۵ متر مربع به ازای هر یک نفر برسانیم. در حوزه آموزش نیز سرانه را باید از ۱۰ متر مربع به ۲۱.۸ متر مربع برای هر دانشجو ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: در ابتدای سال ۹۲، ۹۶ هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی موجود بود که از این تعداد بیش از ۵۵ هزار تخت فرسوده بود و باید جایگزین می‌شد. در مجموع باید برای رسیدن به اهداف خود ۳۶۷ هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی داشته باشیم. برای رسیدن به سرانه مطلوب در حوزه تخت‌های بیمارستانی چند فاز طراحی شده که یکی از آنها پروژه ۲۱ هزار تخت بیمارستانی است که توانستیم حتی بیش از آن یعنی حدود ۲۵ هزار تخت را محقق کنیم. به این ترتیب یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع به فضای بیمارستان‌ها اضافه کرده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به توسعه و تکمیل ۳۸ هزار تخت بیمارستانی ناتمام طی چهار سال گذشته، افزود: در سال‌های اخیر ۳۵ پروژه بزرگ درمانی تکمیل شد و در مجموع تخت‌های بیمارستانی را ۲۵ درصد افزایش دادیم. همچنین بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت روزانه در این پروژه‌های درمانی مشغول به کار بودند. منابع مورد استفاده ما نیز از محل اعتبارات ماده ۳۷ تخصیص داده شده است که تصمیمی استراتژیک از طرف مجلس بود. خیرین نیز منابع قابل توجهی از این پروژه‌ها را تامین کردند.

صدرالسادات همچنین بهره‌برداری ۲۲ بیمارستان با ظرفیت بیش از ۲ هزار تخت، بهره‌برداری از ۴۵ بیمارستان با ظرفیت هر کدام ۱۰۰ تا ۲۰۰ تخت، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، افزایش سرانه تخت بیمارستانی در استان‌ها و ایجاد نظام کنترلی در آنها را بخش دیگری از برنامه وزارت بهداشت برای توسعه فضاهای درمانی معرفی کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاخص تخت‌های بیمارستانی از ۱.۶ به ۱.۹ رسیده است. در سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۲ به طور متوسط سالیانه ۲ هزار و ۲۸ تخت راه‌اندازی می‌شد، اما در طرح تحول نظام سلامت این رقم به ۶ هزار و ۶۶۰ تخت افزایش پیدا کرد. با ادامه روند قبلی باید امروز صاحب حدود ۱۰۰ هزار تخت می‌شدیم؛ در حالی که اکنون حدود ۱۲۱ هزار تخت بیمارستانی داریم. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این حوزه افتاد این بود که همه استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این طرح درگیر بودند و به تخت‌های بیمارستانی مناطق تحت پوشش آنها افزوده شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، اضافه شدن 4000 تخت تا پایان شهریورماه سال جاری را جزو اهداف این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های طرح تحول این بود که توانستیم موضوع سلامت را تبدیل به اولویت مردم و دستگاه‌های دیگر کنیم. وزارت راه و شهرسازی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مجمع خیرین سلامت، بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، شرکت ملی نفت و بانک‌های خصوصی و دولتی در گسترش فضاهای درمانی با ما مشارکت کردند.

وی احداث بلوک‌های زایمانی، کلینیک‌های ویژه، توسعه و بهسازی اورژانس‌های بیمارستانی، مراکز غربالگری و تشخیص سرطان، بخش‌های مراقبت ویژه و ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها را جزوی از اهداف محقق شده وزارت بهداشت در حوزه توسعه بخش‌های درمانی معرفی کرد.

صدرالسادات ضمن اشاره به راه‌اندازی بلوک‌های زایمانی و کلینیک‌های ویژه در همه استان‌های کشور ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت بیش از ۹۸ هزار مترمربع از بلوک‌های زایمانی احداث و بهسازی شد. همچنین ۳۹۶ هزار مترمربع کلینیک ویژه نیز در تمام استان‌ها احداث و به بهره‌برداری رسید. بهسازی و ایجاد اورژانس‌های بیمارستانی نیز یکی دیگر از اهداف ما در این طرح بود که موفق شدیم آن را به سرانجام برسانیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت به رونق هتلینگ بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: در طرح تحول ۵۷۰ بیمارستان فعال با متراژی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع بازسازی شد. همچنین تکمیل و توسعه شبکه بهداشت و بازسازی واحدهای فرسوده مدنظر قرار داده شد. در مجموع از سال ۹۲ تا ۹۵، ۳ هزار و ۴۰۰ خانه بهداشت، ۳۶۵ مرکز جامعه سلامت و ۷۵۰ پایگاه سلامت به شبکه بهداشت پیوستند.

وی افزود: به طور متوسط تا پیش از دولت یازدهم ۱۰۰ پروژه درمانی در سال انجام می‌شد که در این دولت این عدد ۱۵ برابر افزایش یافت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha