رییس سازمان حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در زمان بارگیری اقلام بارگیری داروهای ایران به تشریح جزییات فعالیت این سازمان برای حج امسال پرداخت.

60 تن اقلام دارویی به عربستان ارسال می‌شود

سلامت نیوز:رییس سازمان حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در زمان بارگیری اقلام بارگیری داروهای ایران به تشریح جزییات فعالیت این سازمان برای حج امسال پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر سیدعلی مرعشی امروز پس از بارگیری اقلام پزشکی ارسالی به عربستان، اظهار کرد: بعد از اینکه اعزام حجاج به عربستان قطعی شد، بخش‌های مختلف از جمله بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت هلال‌احمر، برنامه‌ریزی فشرده‌ای را انجام  دادند.

وی افزود: با توجه به اینکه دیرتر از گذشته اعزام زائران به حج مسجل شد، به همین دلیل ما چندین ماه زمان را از دست دادیم و مجبور بودیم فشرده‌تر کار کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: در حال حاضر خرید داروها انجام شده است و برای این کار مصارف دارویی سال‌های قبل را در نظر داشتیم و با توجه به اینکه امسال افزایش 22 هزار نفری زائران را داشتیم، این ظرفیت را نیز در نظر گرفتیم. همچنین تیم‌های پزشکی هم آماده شدند تا در اختیار مدیران کاروان‌ها قرار بگیرند. امسال نزدیک به 600 کاروان داریم و مجموعا 360 پزشک در محل‌های اسکان سرویس داده می‌شوند و به ازای هر دو – سه کاروان یک پزشک کارهای پزشکی را انجام می‌دهد.

مرعشی در مورد جزییات اعزام زائران عنوان کرد: تا به امروز تقریبا پرونده پزشکی 70 هزار پزشک ثبت و تعیین صلاحیت شد. ما بیش از 2200 زائر بالای 80 سال در حج امسال داریم که باید از آنها مراقبت‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.

400 هزار زائر در معاینات پزشکی برای اعزام به حج تایید نشدند

وی در مورد افرادی که صلاحیت آنها برای اعزام به حج تایید نشد، گفت: حدود 400 زائر در معاینات از نظر جسمی رد صلاحیت شدند که البته آنها حق اعتراض دارند، همچنین پرونده بیش از 40 هزار زائر در کمیسیون‌ها در حال بررسی است.

رییس سازمان حج و زیارت در مورد نحوه ارسال داروها به عربستان نیز گفت: داروها پس از بارگیری به فرودگاه امام می‌رود و با توجه به اینکه هنوز پرواز مستقیم به عربستان نداریم،‌ داروها به دوبی منتقل می‌شود و پس از آن به صورت غیرمستقیم به فرودگاه جده می‌رود.

مرعشی اضافه کرد: روز سه‌شنبه کارشناسان ما نیز به مدینه اعزام می‌شوند تا هم داروها را ترخیص کنند و هم اقدام به باز کردن بیمارستان هلال و بررسی وضعیت دستگاه‌ها کنند.

وی در مورد جزییات محموله‌ای که امروز بارگیری شد، گفت: در محموله امروز که از نظر وزنی 60 تن است، بیش از 350 قلم دارو و تجهیزات مصرفی، دو دستگاه اتوکلاو، دو دستگاه دی‌آر و دستگاه‌های دیگری مانند شوک الکترونیکی و... ارسال خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه محموله دیگری از ایران به عربستان فرستاده نخواهد شد، تصریح کرد: ما فقط یک مجوز برای ارسال دارو و یک زمان مشخص داریم. در حال حاضر در آن زمان هستیم و همچنین بنا داریم بخشی از داروها مانند سرم‌ها را در عربستان خریداری کنیم. البته در محموله ارسالی نیز سرم موجود است ولی با توجه به وزن بار و اینکه هزینه ارسال بار با خرید اقلامی مانند سرم در عربستان برابری می‌کند، بخشی از اقلام را در عربستان خریداری می‌کنیم.

مرعشی در پاسخ به اینکه دو سال قبل داروهای ایران توسط مسوولان سعودی برگشت خورده بود و اینکه چه تدبیری برای جلوگیری از این اقدام وجود دارد، گفت: آن موضوع به این علت بود که دولت سعودی یک ماه را مشخص کرده بود که داروها ارسال شود و آن را ابلاغ کرده بود ولی نامه آن پس از ارسال داروها، از طرف وزارت خارجه به دست ما رسید به همین دلیل مجبور شدیم داروها را برگشت بزنیم.

وی در مورد اینکه مجموعا کادر درمانی ایران چند نفر است، گفت: مجموعا 570 نفر شامل پزشکان، پرستاران، تکنیسین‌ها، پزشکان آزمایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی، مسوولان انبار دارویی و همینطور متخصصان رشته‌های جراحی، داخلی، عفونی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، چشم پزشکی، گوش، حلق و بینی در کادر درمانی حضور دارند.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سوال که امکان عمل جراحی توسط جراحان در عربستان وجود دارد یا خیر؟ گفت: خیر، از سال 76 به بعد سازمان هلال احمر در عربستان اتاق عمل ندارد زیرا سعودی‌ها به هیچ کشوری این مجوز را نمی‌دهند و برای عمل جراحی آنها باید از طریق روند خود عربستان انجام شود، ولی از حج دوره قبل این اجازه داده شده است که  بیمارستان‌های ما به عنوان یکی از بیمارستان‌های تخصصی مورد قبول عربستان واقع شود تا بیماران مستقیما از طریق این مراکز به مراکز پزشکی عربستان اعزام شوند.

مرعشی اضافه کرد: خوشبختانه تعاملات خوبی میان ما و مسوولان پزشکی عربستان وجود دارد و در زمینه درمان هماهنگی مناسبی داریم.

وی با اشاره به عملکرد مناسب جمعیت هلال‌احمر ایران نسبت به جمعیت کشورهای دیگر گفت: تقریبا در هر دوره جمعیت هلال‌احمر ما مقام اول را کسب می‌کند و هلال احمر کشورهای دیگر مانند ترکیه، اندونزی، مصر و... در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. همین مساله باعث شده است که تعاملات خوبی میان دو طرف برقرار شود.

رییس سازمان حج و زیارت در مورد بیماری‌های شایع حج گفت: هر ساله، جدای از اینکه حج در فصل گرما یا سرما برگزار شود، بیماری‌های تنفسی رتبه اول را کسب می‌کند زیرا به دلیل تجمعات انبوه امکان واگیردار شدن این نوع بیماری‌ها زیاد است. همچنین یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌ها مشکلات عضلانی است و چون اغلب زائران به پیاده‌روی‌های طولانی عادت ندارند، دچار این مشکل می‌شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha