عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از خشکی بیش از ۵۰ درصد تالاب های کشور، گفت: حفظ و احیای تالاب ها نیازمند رفع و مدیریت مشکلات حوضه آبریز است.

نابودی بیش از ۵۰ درصد از تالاب‌های کشور

سلامت نیوز:عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از خشکی بیش از ۵۰ درصد تالاب های کشور، گفت: حفظ و احیای تالاب ها نیازمند رفع و مدیریت مشکلات حوضه آبریز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،علی اکبری، با بیان اینکه بهبود وضعیت تالاب های کشور با رفع و مدیریت مشکلات حوزه آبریز محقق می شود، تصریح کرد: معضل تنش آبی کشور از زمانی آغاز شد که تغییراتی در ساختار آب منطقه ای ایجاد و این امر به شهرستان ها و استان ها واگذار شد یعنی در واقع مدیریت یکپارچه تبدیل به مدیریت های محلی با سازوکارهای مختلف شد که شاهد هیچ گونه تعادلی در میزان برداشت و ورودی آب تالاب ها نبودیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه بهره برداری از تالاب ها، حفر چاه ها و برداشت های غیرمجاز افزایش یافته است بنابراین اگر به دنبال احیای تالاب ها هستیم باید به حوضه آبریز آنها نگاهی یکپارچه و مدیریت واحد داشت.

بیش از 50 درصد تالاب ها خشک بوده و وضعیت دیگر تالاب ها نیز بحرانی است

وی با انتقاد از اینکه وضعیت تالاب های کشور بحرانی است، تصریح کرد: بیش از 50 درصد تالاب ها خشک بوده و وضعیت دیگر تالاب ها نیز بحرانی است که دست اندازی به طبیعت و تغییر کاربری را می توان مهمترین علت خشکی تالاب ها دانست؛ هر چند تاکنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه که بزرگترین دریاچه کشور است هزینه شده است اما متاسفانه تاکنون بهبودی مناسب در این دریاچه حاصل نشده است.

نقش جوامع محلی در احیای تالاب های کشور بسیار موثر است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، نقش جوامع محلی را در احیای تالاب های کشور بسیار موثر دانست و گفت: اختیارات لازم باید به جوامع محلی داده شده و بخشی از مسئولیت احیای تالاب ها به آنها واگذار شود؛ از آنجایی که دولت توان و ابزار لازم را برای احیا و بهبود وضعیت تالاب ها ندارد بنابراین بهتر است از توان تشکل های مردمی و بومی استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha