دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 218295

پس از مراجعه بیمار، ابتدا مشخصات بیمار چک می شود و بعد در پذیرش آزمایشگاه ثبت می گردد. سپس شرایط لازم برای انجام آزمایشات درخواست شده برای بیمار، برای بیمار توضیح داده می شود (مانند ناشتا بودن یا شرایط دیگر) و در صورتی که شرایط لازم وجود داشت، نمونه گیری از بیمار صورت میگیرد.

آرمایشگاه بالینی چیست؟

سلامت نیوز:حتما تا به حال واژه آزمایشگاه را به شیوه های مختلفی در قالب آزمایشگاه تشخیص طبی، آزمایشگاه پاتوبیولوژی، آزمایشگاه ژنتیک و آزمایشگاه پاتولوژی شنیده اید.

 به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: افراد با اینکه احتمالا بسیار زیاد با این آزمایشگاهها در ارتباط بوده اند ولی فرق آنها را معمولا نمی دانند. در این قسمت درباره آزمایشگاه بالینی (کلینیکال پاتولوژی) با دکتر حسین تاجدار، متخصص پاتولوژی به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید :


**
آقای دکتر تاجدار در ابتدا برایمان بگویید، آزمایشگاه بالینی (کلینیکال پاتولوژی) چیست؟
آزمایشگاه فوق الذکر، آزمایشگاهی است که پس از مراجعه بیمار، بر اساس دستور پزشک معالج، آزمایشاتی را بر روی خون، ادرار، مدفوع، و مایعات دیگری که از بدن انسان قابل استخراج است انجام می دهد و نتیجه را گزارش می کند.


**
روال کار این کار این آزمایشگاه چیست؟
پس از مراجعه بیمار، ابتدا مشخصات بیمار چک می شود و بعد در پذیرش آزمایشگاه ثبت می گردد. سپس شرایط لازم برای انجام آزمایشات درخواست شده برای بیمار، برای بیمار توضیح داده می شود (مانند ناشتا بودن یا شرایط دیگر) و در صورتی که شرایط لازم وجود داشت، نمونه گیری از بیمار صورت میگیرد.


**
شرایط بیمار بر چه اساس کنترل می گردد؟
شرایط بیمار بر اساس دستور العمل های بین المللی برای هر آزمایش، بررسی می گردد و مسئول فنی آزمایشگاه آن را کنترل می کند.


**
پس از نمونه گیری چه کارهایی انجام می شود؟
هر یک از آزمایشات درخواست شده، براساس دستورالعمل های استاندارد انجام آزمایش، انجام می گیرد که برای انجام هر یک، از دستگاه های مختلف و مواد شیمیایی متفاوتی استفاده می گردد.


**
آیا در سیر انجام آزمایش، کیفیت انجام کار، کنترل می گردد؟
از ابتدای پذیرش بیمار در آزمایشگاه تا انتهای تولید جواب و تحویل به بیمار، تمام مراحل طبق اصول بین المللی تضمین کیفیت کنترل می گردند.


**
مسئول فنی آزمایشگاه کیست و چه مسئولیت هایی دارد؟
مسئول فنی آزمایشگاه در ایران و نیز همه کشورهای پیشرفته جهان، یک پزشک متخصص پاتولوژی است (کسی که در رشته پزشکی 
فارغ التحصیل شده و سپس در رشته پاتولوژی فارغ التحصیل شده است)، که با آشنایی کامل با انواع بیماری ها و نیز بررسی سوابق بیمار ، پاسخ نهایی آزمایش را تایید می کند.تمامی مراحل تضمین کیفیت و نیز انجام صحیح کلیه مراحل نمونه گیری و انجام آزمایشات و تولید جواب، و نیز کنترل کیفیت کار دستگاه ها بر عهده مسئول فنی پاتولوژیست است.


**
آیا مسئول فنی پاتولوژیست با پزشک معالج بیمار در ارتباط است؟
بله، پزشکان معالج بعضا برای مشورت در مورد اینکه چه آزمایشی را برای چه بیماری درخواست دهند و نیز تفسیر پاسخ آزمایشات و تشریح شرایط بالینی بیمار، با پاتولوژیست (مسئول فنی) در ارتباط هستند. پاتولوژیست نیز جهت اطمینان از صحت پاسخ بیمار و نیز اطلاع از بالین بیمار با پزشک معالج در تماس مستقیم قرار دارد.


**
آیا بیمار می تواند از پاتولوژیست در خواست تفسیر آزمایشات را بکند؟
پاتولوژیست امکان تفسیر کامل آزمایش بیمار را دارد و می تواند به بیمار در مورد نتیجه راهنمایی کند، ولی بعد از آن بیمار باید حتما پاسخ آزمایش را برای پیگیری درمان به پزشک معالج نشان دهد، تا روند درمان تکمیل گردد.


**
پس جمله "تفسیر آزمایش به عهده پزشک معالج است" که برروی پاکت جواب آزمایش نوشته می شود برای چیست؟
در گذشته که به علت کمبود پاتولوژیست، گروه های دیگری از رشته های دیگر، از سر اجبار عهده دار مسئولیت فنی آزمایشگاه بودند، به علت عدم آشنایی با بیماری ها و شرایط آن، از تفسیر آزمایش عاجز بودند و این جمله را به شدت مورد تاکید قرار دادند ولی اکنون این جمله برای تشویق بیمار برای مراجعه قطعی به پزشک معالج نوشته می شود تا بیمار از خوددرمانی بپرهیزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha