نیمه تیر بود که مدیرکل شیلات استان بوشهر از اجرای طرح دریابست در استان بوشهر خبر داد.

اجرای طرح توقف صید، صیادان بوشهری را بیکار کرده است

سلامت نیوز:تابستان فصل صید ماهی است. ماهیگیری در زیر آفتاب سوزان تابستان شاید دشوارتر به نظر برسد اما وقتی صیادان با هزار امید به دریا می‌زنند صیدی پربارتر تنها خواسته‌شان از دریا‌ست. ماهیگیران می‌گویند دریا در تابستان سخاوتمند‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: حالا بیش از یک هفته از طرح دریابست برای صیادان بوشهری می‌گذرد؛ طرحی که بر‌اساس آن دریاروی شناورها و قایق‌های صیادی و فعالیت صیادان در دریا و صید انواع آبزیان به مدت یک ماه در خلیج‌فارس محدوده این استان ممنوع شده است. اگرچه مسئولان در زمان اجرای این طرح گفته بودند رضایت صیادان را به دست آورده‌اند اما به نظر می‌رسد آنها از اجرای این طرح در این موقع از سال راضی نیستند. آنها می‌گویند: از زمان آغاز این طرح با توقف قایق‌ها در اسکله، به اجبار دست از کار کشیدیم و از رزق و روزی‌ای که به زحمت از دریا به‌دست می‌آوردیم تا مدتی بی‌نصیب شده‌ایم. 


طرحی که صیادان را بیکار کرد


نیمه تیر بود که مدیرکل شیلات استان بوشهر از اجرای طرح دریابست در استان بوشهر خبر داد. عباس زنده‌بودی در 16 تیر گفته بود: دریا از امروز به روی صیادان بسته می‌شود تا این بستن گشایشی باشد برای کسب روزی بیشتر از دریا. بستن دریا اما تاکنون نه‌تنها گشایشی برای صیادان نداشته بلکه آنها از اجرای این تصمیم در یکی از پرصید‌ترین فصل‌های سال زیان‌های زیادی می‌بینند. یکی از صیادان در بندر گناوه می‌گوید: با اجرای طرح دریابست مخالف نیستیم، مفید و ضروری است اما در این فصل از سال که آبزیان رشد و تکامل یافتند نباید عملیاتی می‌شد. متولیان امر که اکنون این طرح را اعمال کرده‌اند باید فکری هم برای تأمین مخارج زندگی صیادان که هیچ راه درآمدی ندارند در مدت اجرای طرح می‌کردند اما از این مسئله غافل ماندند. پرداخت حق بیمه و در اختیار قراردادن تسهیلات راهکاری است که در طول اجرای این طرح باید مدنظر مسئولان قرار می‌گرفت.

به گفته یکی دیگر از صیادان، آنها در مدت اجرای دریابست دچار خسارت‌های زیادی از جمله معیشت و ازبین‌رفتن ادوات صیادی می‌شوند. فتح‌الله شادزی که 50 سال به شغل صیادی مشغول است به ایرنا می‌گوید: هم‌اینک صدها گرگور صیادان در حوزه صیدگاهی ریخته شده که اگر به‌موقع به آنان سر نزنیم هم ماهی‌های نگهداری‌شده در آن تلف می‌شوند و هم گرگورهایمان خراب می‌شود. اگر یک روز به هر دلیلی نتوانم به دریا بروم در تأمین مایحتاج خانواده خود شرمنده می‌شوم و الان هم که طرح دریابست اجرا شده فشار زیادی را متحمل می‌شوم. مشکلی که بسیاری از صیادان بوشهری در زمان اجرای طرح دریابست با آن مواجه هستند تأمین مخارج زندگی است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد موقع عملیاتی‌شدن این طرح چاره‌ای برای آن از سوی مسئولان اندیشیده نشده است. شادزی می‌گوید: شغل اول و آخرم صیادی است و شغلی به غیر ‌از آن ندارم و در مدت طرح دریابست صیادان تنها به اسکله سر می‌زنند و غبطه می‌خوریم که نعمتی که خدا در سفره زندگی‌مان پهن کرده نمی‌توانیم از آن استفاده ببریم. با توجه به اینکه در هر قایق به‌طور متوسط چهار نفر کار می‌کنند که از این طریق نان 20 خانوار از آن تأمین می‌شود اکنون پس از چند روز از اجرای طرح دریابست خانوارهای زیادی از این قشر در تنگنا و فشار مالی قرار گرفته‌اند. 


اجرای طرح زیان‌ده است


عضو علی‌البدل هیأت‌مدیره تعاونی صیادان گناوه هم با صیادان هم‌عقیده است. او می‌گوید: متولیان امر باید صیادان را توجیه کنند که اجرای این طرح در این فصل چه سود و منفعتی برای این قشر و حفظ آبزیان دریایی دارد. محمد جانفزا ادامه می‌دهد: براساس تجارب به دست‌آمده هم‌اینک تمامی آبزیان رشد و تکامل یافته‌اند و وقت صید آنان است و نباید این طرح اجرایی و زمان آن در اواخر سال عملیاتی می‌شد. مسئولان امر به جای اینکه چنین طرحی را اجرا کنند باید جلوی شناورهایی را بگیرند که به صورت صید ترال (کف‌روب) زیستگاه آبزیان دریایی را در استان بوشهر به‌ویژه گناوه نابود کردند.

او به مشکلات دیگری که صیادان گناوه‌ای با آن روبه‌رو هستند، اشاره می‌کند و معتقد است مسئولان پیش از اجرای طرحی مانند دریابست ابتدا باید این مشکلات را مرتفع کنند: شناورهای کف‌روب صیدگاه‌های این شهرستان را تخریب کرده‌اند و صیادان ناچارند برای صید ماهی مسافت 90 مایلی را با سختی و مرارت در امواج خروشان خلیج‌فارس طی کنند. پیمودن مسافت طولانی برای صیادان خطرات جانی و مالی زیادی به‌دنبال داشته و حتی چندین‌بار گشتی‌های دریایی عربستان تعدادی از صیادان منطقه را دستگیر کرده و به آن کشور انتقال دادند. جانفزا گفت: صیادان منطقه بارها نسبت به انجام روش صید ترال که دریا را به تاراج و صخره‌های مرجانی را از بین بردند، گله‌مندی و شکایات خود را به مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است. از مسئولان ذی‌ربط بارها خواسته‌ایم که برای تأیید اظهار صیادان در مورد اقدام صیادانی که به صید ترال مشغول هستند، آنان را به مناطقی که این صید را انجام می‌دهند با هزینه خودمان عزیمت کنیم. او با اشاره به اینکه اجرای این طرح در این مقطع هیچ سودی برای صیادان ندارد، گفت: هم‌اینک ماهی شیر در صیدگاه‌ها به وفور یافت می‌شود که با اجرای دریابست از منطقه خارج و صیادان کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس با صیدکردن این ماهی منفعت زیادی نصیبشان خواهد شد. 


دریابست کارشناسی‌شده نیست


عبدالله بویراتی، مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه می‌گوید: دریابست در اصل طرحی خوب بوده اما کارشناسی‌شده نیست و دارای معایب و مشکلاتی است که باید متولیان امر مجدد درباره آن چاره‌اندیشی و بازنگری کنند. عوض‌شدن زمان اجرای طرح، چاره‌اندیشی و تمهیدات لازم از جمله اعطای تسهیلات برای صیادانی که در طول اجرای این طرح بیکار می‌شوند و ذخیره‌سازی آبزیان برای عرضه در بازار در طول مدت تعطیلی از راهکارهایی بوده که نادیده گرفته شده است. صیادان این منطقه شغلی جز صیادی ندارند و در طول مدت تعطیلی دریا به علت نداشتن سرمایه و شغل دیگری چگونه می‌توانند هزینه‌های عائله خود را تأمین کنند.

 
موافقان اندک


طرح دریابست که اجرای آن تعداد زیادی از صیدان بوشهری را بیکار کرده و به گفته کارشناسان سیل عظیمی از ماهی‌های خلیج‌فارس را روانه تورهای ماهیگیری کشورهای عربی می‌کند از ابتدا موافقان زیادی نداشته است. با این موافقت، مدیران ارشد باعث تصویب و اجرای این طرح شده‌اند. مهدی ابراهیمی، رئیس اداره شیلات گناوه به‌عنوان یکی از موافقان طرح به ایرنا می‌گوید: طرح دریابست، طرحی براساس مطالعات و تحقیقات بوده که کارهای کارشناسی‌شده روی آن انجام و قبل از فصل صید میگو اجرا شده است. قبل از اجرای این طرح که در تمام دنیا مطرح و در کشورهای دارای ساحل حتی در مقیاس زمانی بیشتر اجرا می‌شود، کمیته مدیریت صید استان با تشکیل جلسه‌ای که صیادان نمونه و مدیرعاملان تعاونی‌های صیادان بنادر حضور داشتند، تشکیل شده و همه از آن استقبال کردند. صیادان این منطقه نیز باید با تمکین به این طرح که به اجماع نظر صیادان استان رسیده آن را بپذیرند. 
او می‌گوید: در پایان اجرای این طرح قرار است با بازدیدهای میدانی از بنادر و اسکله‌های صیادی استان توسط شیلات مرکز، بررسی‌های آماری و اخذ نظر از جامعه صیادی در رابطه با آن انجام شود. برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی برای صیادان در ارتباط با طرح دریابست با دعوت از مدیرکل شیلات و مسئولان ذی‌ربط از برنامه‌های این اداره است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha