در قرن گذشته سیاره‌ای منطبق‌پذیر داشتیم که مقابل مسائل اقلیمی ایستاد، اکنون به پایان دوره رسیده‌ایم.

فقط ۳سال فرصت باقی است تا تغییراقلیم زمین را نابود نکند

سلامت نیوز: در قرن گذشته سیاره‌ای منطبق‌پذیر داشتیم که مقابل مسائل اقلیمی ایستاد، اکنون به پایان دوره رسیده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، بر اساس تحقیقی که به تازگی در مجله نیچر منتشر شده سیاست‌مداران و دانشمندان 3 سال حیاتی برای نجات زمین پیش‌رو دارند.

برخی از کارشناسان هشدار دادند که مقابله با تغییراقلیم هنوز ممکن است ولی برای انجام این‌کار دولت‌ها، فعالان اقتصادی و صنعتی ، شهروندان و دانشمندان باید در 3 سال پیش‌رو عملکرد بی‌نظیری داشته باشند.

در چند ماه اخیر هشدارها در رابطه با تغییراقلیم افزایش یافته است و حتی کار به جایی رسیده که سیاست‌مداران به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از توافق‌ اقلیمی پاریس واکنش‌های تندی نشان دادند. اما امسال در بسیاری از مناطق رکورد گرمترین هوا شکسته شد و همینطور سال‌های 2014، 2015 و 2016 گرمترین سال‌های تاریخ شدند.

اما خوشبختانه با وجود اینکه دمای هوا افزایش یافته، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در 3 سال گذاشته تقریبا ثابت مانده است، براساس تحقیقی که این هفته در مجله نیچر منتشر شد، چنین اتفاقی این امید را می‌دهد که شاید بتوان جلوی پیامد‌های بیش‌تر و بالاتر تغییراقلیم مثل خشکسالی، سیل، افزایش امواج گرمایی، افزایش ارتفاع آب دریا و ... را گرفت.

فقط تا ۲۰۲۰ فرصت داریم!

نویسنده‌های این تحقیق که کریستینا فیگوئرز، رئیس سابق مسائل اقلیمی سازمان ملل هم در میان آنها است، می‌گویند که 3 سال آینده برای مقابله با تغییراقلیم حیاتی است. آنها در این تحقیق خود محاسبه کرده‌اند که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2020 کاهش پیدا کند، دیگر این پدیده غیرقابل بازگشت نمی‌شود.

فیگوئرز، دبیر اجرایی کنوانسیون تغییراقلیم سازمان ملل که توسط او توافقنامه اقلیمی پاریس منتشر شد در این رابطه گفت: ما الان در راهرویی هستیم که در آن می‌توانیم انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را در راستای اهداف توسعه پایدار و ریشه کن کردن فقر تا سال 2020 کاهش دهیم. عبور از این مهم به اقدامی بی‌نظیر در داخل ایالت متحد، همه‌ کشورهای دیگر و بخش خصوصی نیاز دارد. فرصتی که 3 در سال بعد به ما داده‌ شده، در تاریخ منحصر به فرد است.

شلنهوبر، یکی دیگر از نویسنده‌های این تحقیق هم در این رابطه گفت: این کاملا مشخص است؛ حال کره زمین در این سال‌ها خوب نمی‌شود، اما می‌تواند با سهل‌انگاری تا سال 2020 به شکل مرگباری زخمی شود.

دانشمندان مدتی است هشدار می‌دهند که سرعت گرم شدن جهانی به شکلی افزایش پیدا می‌کند که شاید دیگر نتوان جلوی پیامدهای آن را گرفت. در توافق‌نامه اقلیمی پاریس کشورها تعهد داده‌اند که با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مانع این شوند که دمای کره زمین بیش از 1.5 درجه دیگر افزایش پیدا کند، اما تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد که این اتفاق تقریبا غیرممکن می‌شود.

برخی حتی شک دارند که جهان در رسیدن به هدف راحت‌تر این توافق‌نامه که افزایش 2 درجه‌ای دما است موفق شوند.

روند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای رو به کاهش است

نویسندگان تحقیق منتشر شده در مجله نیچر، در تحقیق خود به این مسئله اشاره کرده‌اند روند انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد از افزایش روبه کاهش می‌رود؛ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یافته است، استفاده از زغال سنگ در برخی مناطق مثل چین و هند کاهش یافته است. بر عکس اعلامیه دولت ترامپ، بقیه کشورها و ایالت‌های آمریکا به سمت برنامه‌هایی می‌روند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

آنها همچنین از سیاست‌مداران و تاجران خواستند تا بدون آمریکا به سمت اهداف خود در توافق‌نامه پاریس بروند، در این رابطه در این تحقیق نوشته شده است: مانند قبل از توافق‌ پاریس، باید به یاد بیاوریم که غیرممکن یک واقعیت نیست، یک نگرش است.

همچنین آنها 6 هدف برای سال 2020 قرار دادند که در نشست «جی20» در آلمان مطرح شد؛ افزایش 30 درصدی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در استفاده از برق و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050؛ بر این اساس قرار است تا آن سال 15 درصد خودروهایی که فروخته می‌شود برقی باشد و کشاورزی و صنایع هم به سمت استفاده از انرژی‌های سبز بروند.

پروفسور گیل وایتمن یکی از این محققان این تحقیق در این رابطه گفت: نشانه‌های تازه نوآوری و اقتصاد دل‌گرم کننده است، علم تغییراقلیم به شکل غیرقابل انکاری برای ما مهم است، اما مسائل اقتصادی، فنی و اجتماعی هم به شکل برابری به ما نشان می‌دهد که می‌توانیم به شکل مشترکی به این چالش نگاه کنیم.

در حالی که در دو دهه گذشته گازهای گلخانه وارد جو شده‌اند، اما پیامدهای این مسئله به طور تدریجی در سال‌های آینده دیده می‌شود و دانشمندان از این موضوع می‌ترسند که سرعت تغییر در آینده به شدت افزایش پیدا کند. جوهان راکستولم یک دانشمند از سوئد در این رابطه گفت: در طول 100 سال گذشته ما شکرگزار یک سیاره منطبق‌پذیر بودیم که توانست جلوی مسائل اقلیمی را بگید،  اما الان به پایان این دوره رسیده‌ایم و باید به سرعت انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم، تا بتوانیم مانع پیامد‌های غیرقابل کنترل آن بر جهان مدرن خود باشیم.


منبع: گاردین/ 17 جولای 2017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha