چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

خرداد امسال بود که مدیرعامل توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان در پی قطعی‌های مداوم برق در دمای بالای 50 درجه در جنوب استان گفته بود که قطع برق ناشی از کمبود تولید در این استان وجود ندارد و قطعی برق پراکنده روزهای اخیر ناشی از حوادث شبکه بوده است.

برق هست اما به دست مردم نمی‌رسد

سلامت نیوز:«خاموشی‌های برق در کشور طی 6 سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.»

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: این آمار امیدوار‌کننده‌ای است که دو روز پیش معاون هماهنگی شرکت مادر‌تخصصی به خبرنگاران داد؛ آماری که نشان می‌دهد ایرانی‌ها در سال‌های گذشته کمتر قطعی برق و خاموشی را تجربه کرده‌اند. باوجوداین آمارهای دیگری نشان می‌دهد که وضعیت در سال‌های اخیر و اکنون برای تمامی مناطق کشور یکسان نبوده است.

به‌عنوان مثال سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های شاخص خاموشی‌ در سال به‌ویژه در فصل‌های گرم محسوب می‌شود. خرداد امسال بود که گرمای بی‌سابقه هوا با خاموشی‌های مکرر و طولانی‌مدت در سیستان و بلوچستان به‌ویژه در جنوب این استان همراه بود.

پژوهش‌های انجام‌شده دراین‌باره نشان می‌دهد قطعی برق در سیستان و بلوچستان به‌دلیل کمبود ظرفیت در سیستم قدرت و ضعف در تاب‌آوری سیستم قدرت در سرویس‌دهی به مشترکان در شرایط غیرعادی بوده است. 


خاموشی داریم اما کمبود برق نه


خرداد امسال بود که مدیرعامل توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان در پی قطعی‌های مداوم برق در دمای بالای 50 درجه در جنوب استان گفته بود که قطع برق ناشی از کمبود تولید در این استان وجود ندارد و قطعی برق پراکنده روزهای اخیر ناشی از حوادث شبکه بوده است. غلامعلی رخشانی‌مهر گفته بود: با وجود گرمای بی‌سابقه در استان سیستان و بلوچستان و متعاقب برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام‌شده قبلی برای اصلاح و بازسازی شبکه‌ها و تعمیرات پیشگیرانه، در سطح استان هیچ‌گونه خاموشی (قطع برق) ناشی از کمبود تولید اعمال نشده، مگر در مواردی که ناشی از اتفاقات حادث‌شده در شبکه خاموشی ناخواسته‌ای رخ داده است.

او درباره افت ولتاژ در برخی از روستاهای استان هم توضیح داده بود در برخی از روستاها به‌دلیل توسعه گسترده شبکه‌های توزیع در اوج مصرف روزانه و صرفا در روزهای گرم تابستان افت ولتاژ گزارش شده است. بررسی‌های پژوهش مطالعات انرژی، صنعت و معدن درباره بررسی وضعیت خاموشی برق در استان سیستان و بلوچستان هم برخی از گفته‌های رخشانی‌مهر را درباره نداشتن کمبود در تولید برق تأیید می‌کند. این پژوهش نشان می‌دهد خاموشی‌های اخیر این استان عموما به‌دلیل ازدیاد بار بر شبکه ناشی از موج گرما، افت ولتاژ در سطح شبکه توزیع و بروز خطای ناشی از وزش باد شدید در این استان بوده است. 


تأثیر شرایط آب و هوایی بر قطعی برق


پژوهش اخیر نشان می‌دهد شرایط آب و هوایی علاوه بر اینکه موجب تغییر شرایط زندگی می‌شود، روی عملکرد سیستم تأمین برق و احتمال رخداد حادثه اثری مستقیم دارد. یکی از علل اهمیت دما برای صنعت برق، افزایش مصرف انرژی الکتریکی به سبب ورود بار سرمایشی به شبکه است. برآوردهای کشوری نشان می‌دهد که تغییرات دما بین 14 تا 24 درجه سانتی‌گراد بر بار شبکه اثری نداشته و در تابستان در دمای بین 25 تا 40 درجه سانتی‌گراد میزان افزایش بار به ازای هر یک درجه افزایش دما متوسط معادل 450 مگاوات و در دمای بالاتر از 40 درجه علت اختلاف موجود میان دمای ثبت‌شده از سوی سازمان هواشناسی استان سیستان و بلوچستان و دمای اعلام‌شده از سوی مسئولان در نابرابری شرایط اندازه‌گیری است.

اختلال در سرویس‌دهی به مشترکان برق استان سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر ناشی از کمبود توان تولیدی نبوده است زیرا اولا تمام نیروگاه‌های استان شامل نیروگاه‌های کنارک، ایرانشهر، زاهدان و بمپور با آمادگی کامل درحال تولید بوده‌اند؛ ثانیا در صورت نیاز، کمبود توان از طریق خط 400 کیلوولت بیرجند- زاهدان و 230 کیلوولت بمپور- کهنوج‌قابل تأمین بوده است. تأمین نیاز مصرف این استان در زمان اوج بار در اواخر تیر 1395 تأییدی بر این مدعا بوده زیرا دمای برخی از شهرهای استان در زمان مذکور تقریبا مشابه وضعیت دمایی به هنگام بروز خاموشی اخیر بوده است. 


مشکلات فنی و غیرفنی در شبکه توزیع برق


این پژوهش با صراحت نشان داده که خاموشی‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان ناشی از عوامل فنی و غیرفنی موجود در شبکه توزیع بوده است. یکی از تفاوت‌های اصلی شرایط آب و هوایی استان در زمان حداکثر نیاز مصرف سال 1395 و زمان خاموشی اخیر، شدت وزش باد استان است. در ماه‌های گذشته سرعت وزش باد در این استان بین 70 تا 90 کیلومتر در ساعت بوده و گاه به بیش از 90 کیلومتر در ساعت رسیده است. بروز خرابی در خطوط هوایی شبکه توزیع به شدت متأثر از سرعت وزش باد است. وزش باد شدید در استان منجر به برخورد درختان با شبکه برق فشار متوسط و ضعیف شده است.

همچنین گرمای ناشی از پرباری خطوط و بالطبع افزایش دما و طول هادی در کنار گرمای ناشی از تابش مستقیم نور آفتاب از یک سو و شدت وزش باد شدید از سوی دیگر، منجر به بروز اتصال کوتاه و همچنین پارگی سیم‌ها شده است. در چنین شرایطی، سیستم‌های حفاظتی به منظور جلوگیری از آسیب‌رساندن به تجهیزات استان فعال شده و اختلال و خاموشی در این استان را پدید آورده؛ بنابراین، عامل فنی قطع برق در استان بروز حوادث ناشی از وزش باد و اتصالی در سیم‌های شبکه توزیع بوده است. افزایش بار سرمایشی، به دلیل افزایش بی‌سابقه دما در این استان، در روزهای اخیر ازدیاد بار روی شبکه توزیع و افت ولتاژ در این استان را سبب شده است. 


شبکه فرسوده با تعرفه‌های بالا


پیش از این امینی‌فرد، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس به «وقایع‌اتفاقیه» گفته بود: شبکه توزیع برق در بلوچستان فرسوده است و هر بار موج جدیدی از گرما این ضعف را بیشتر عیان می‌کند. ما بر ‌اساس داده‌های هواشناسی در جلسه‌های اخیر تلاش کردیم مسئولان را مجاب کنیم که تعرفه‌های برق در بلوچستان می‌تواند تا 9 ماه هم افزایش پیدا کند. تاکنون موافقتی در‌این‌زمینه نشده اما ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم. امینی‌فرد در ادامه می‌گوید که قطعی برق و تعرفه‌های سنگین فقط مشکل مردم بلوچستان نیست بلکه آنها در فصول گرم سال از قطعی و کمبود آب هم رنج می‌برند. موضوع این است که زیرساخت‌های صنعت آب و برق در جنوب استان ضعیف است. ‌هزار و ۳۰۰ روستا در بخش جنوبی استان شبکه آب‌رسانی ندارند و با تانکر به مردم آب‌رسانی می‌شود که پول تانکرها هم در روزهای اخیر پرداخت نشده و این موضوع مشکل‌ساز شده است.

درباره برق هم شرایط به همین شکل است. با وجود اینکه بخش اعظم برق استان در ایرانشهر تولید می‌شود ولی خود همین شهرستان به‌دلیل مشکلات زیرساختی با مشکل برق‌رسانی و قطع برق روبه‌رو است. در بقیه روستاها هم این‌طور نیست که تمام ساعات شبانه‌روز آب وجود داشته باشد بلکه ساعات خاصی در شبا‌نه‌روز آب وارد شبکه می‌شود. او می‌گوید: 6 ماه پیش به وزیر نیرو درباره شرایط حاد بلوچستان در فصل گرما تذکراتی داده شده اما جدی گرفته نشده و حالا مشکل حاد‌تر از همیشه است. او مشکل اصلی را در تعرفه‌های برق و زیرساخت‌ها می‌داند و تصریح می‌کند: مشکل تأمین برق در استان حاد نیست، دو نیروگاه بزرگ در ایرانشهر وجود دارد و ۶۰۰ مگاوات برق در این شهر تولید می‌شود. مشکل اصلی زیرساخت‌های برقی و تعرفه‌های برق است. در خوزستان، بوشهر، هرمزگان و حتی چابهار و کنارک، تعرفه‌ها تا ۹ ماه‌ سال با تخفیف درجه یک محاسبه می‌شود ولی در ایرانشهر فقط سه ماه درجه یک و سه ماه هم تخفیف درجه دو وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha