چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 218547

سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین NGO در کشور می تواند در تنظیم روابط ارکان نظام سلامت نقش کلیدی و تعیین کننده ای ایفا کند و این در حالیست که بین موقعیت فعلی این سازمان تا چشم اندازهای مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

چرا نظام پزشکی از جایگاه اصلی خود دور مانده است؟

سلامت نیوز-*دکتر محمدهادی یارایی:سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین NGO در کشور می تواند در تنظیم روابط ارکان نظام سلامت نقش کلیدی و تعیین کننده ای ایفا کند و این در حالیست که بین موقعیت فعلی این سازمان تا چشم اندازهای مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز عضویت حدود 200 هزار از نخبگان کشور در این سازمان پتانسیل فکری و علمی و اجتماعی زیادی به آن بخشیده و می تواند نقش این سازمان را تا حد یک پشتوانه بزرگ برای حاکمیت ارتقا بخشد.

اما در سالهای اخیر نه تنها سازمان از این چشم اندازهای متعالی دور مانده بلکه بنا به دلایل مختلف به چنان موقعیت نازلی گرفتار شده که رییس جمهور دهم به خود این اجازه ناروا را می دهد که از امضای حکم رییس منتخب این سازمان به بهانه های واهی خودداری نماید!

اگر بخواهیم به ریشه یابی این فاجعه بپردازیم به دلایل بیرونی و درونی می توان اشاره کرد؛

اقتدارگرایی رییس جمهور دهم از جمله عوامل بیرونی است اما ریشه اصلی این معضل در مسایل داخلی سازمان است که میتوان مهمترین عوامل درونی را اینگونه توصیف کرد: 

1- عدم مشارکت عمومی جامعه پزشکی در انتخابات سازمان

2- رها سازی منتخبان توسط بدنه جامعه پزشکی به مدت چهار سال و قطع هر گونه ارتباط سازنده و مستمر

3-آلوده شدن ارکان سازمان به مسایل حزبی و جناحی4- ورود افراد چند شغله به ارکان سازمان

5- ورود نمایندگان شرکتهای بیمه Insurancemansبه هیات مدیره سازمان به عنوان مهلک ترین سم ممکن!

6- فاصله گرفتن سازمان از بدنه عمومی جامعه به عنوان پایین آورنده مشروعیت و مقبولیت سازمان در تصمیمات اجتماعی

7- عدم دستیابی به نقطه بهینه و متعادل سازمان در ایفای نقشهای بعضا متضاد (مثل حمایت از پزشک از یک سو و حمایت از بیمار از سوی دیگر)

8- انفعال گرایی سازمان در برابر اقتدار گرایی دولت

9-عدم بروز حتی یک رفتار مدنی در برابر اقتدار گرایی دولت مثل تجمع، اعتصاب ، تحصن و ...

به نظر می رسد برای رسیدن به جایگاه اصلی سازمان یک پیش شرط و مقدمه اساسی وجود دارد و آن عبارت است از همراه سازی بدنه جامعه پزشکی با ارکان تصمیم ساز سازمان.

با توجه به آغاز عصر انفجار اطلاعات و ظهور جامعه شبکه ای در دهه اخیر این کار بسیار آسان شده و دستیابی به آن غیر ممکن نیست! همین حضور فعال همکاران در شبکه های مختلف مجازی و نیز رای گیری الکترونیک از بارقه های مشارکت شبکه ای است که برای اولین بار در انتخابات نظام پزشکی متجلی گشته است.

* دندانپزشک و دانشجوی دکترای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha