رئیس نظام پرستاری اصفهان گفت: در بیانیه اصفهان قرار نبود متولی آموزش پرستاران بیمارستان باشد. شهر تهران کمبود پرستار دارد اما چرا از ظرفیت پرستاران بیکار استفاده نمی‌شود معلوم نیست.

تربیت پرستار در بیمارستان اشتباه است/پرستاران باانگیزه در بهترین کشورهای دنیا جذب می‌شوند

سلامت نیوز:رئیس نظام پرستاری اصفهان گفت: در بیانیه اصفهان قرار نبود متولی آموزش پرستاران بیمارستان باشد. شهر تهران کمبود پرستار دارد اما چرا از ظرفیت پرستاران بیکار استفاده نمی‌شود معلوم نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سادات امیرباقر مداح مادر پرستاری ایران در نشست نقد و بررسی «برنامه جدید وزارت بهداشت جهت افزایش جذب دانشجوی پرستاری» که با حضور «مسئولین نهادهای صنفی و علمی جامعه پرستاری و نمایندگانی از معاونت پرستاری و معاونت آموزشی وزارت بهداشت» برگزار شد، گفت: پرستاری اکنون صاحب 14 رشته تخصصی است و به جای چند نهاد صنفی دارای چند نهاد علمی پژوهشی است و همه اینها با خون دل به دست آمده است.

وی گفت: نظام پرستاری گفتمانش نامطلوب و ضدمسئولین است به همین دلیل حرف آنها مورد پذیرش واقع نمی‌شود.

مداح افزود: اما کسانی که این جایگاه پرستاری را حفظ نمی‌کنند و جامعه پرستاری را متزلزل می‌نمایند را نمی‌بخشم. ما با منطق و دلیل و استناد علمی در طول زمان مشکلاتمان را حل کردیم. گروه‌هایی از پرستاری در اصفهان نشستند و بیانیه‌ای را تنظیم کردند.

 در ادامه این نشست دالوندی عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری، گفت: هم اکنون پرستاران باانگیزه در بهترین کشورهای دنیا جذب می‌شوند، این موضوع نشان می‌دهد که در بحث آموزش پرستاری ضعفی نداشتیم اما چرا اکنون بحث کمبود پرستار مطرح شده است؟. آیا پایگاه اطلاعاتی موثق وجود دارد که کمبود پرستار را نشان دهد و بتوانیم به آن استناد کنیم؟.

در ادامه پیروی نماینده نهادهای مردم‌نهاد پرستاری، گفت: ما باید افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی پرستاری را و همچنین برنامه کاری منظمی برای پرستاران در نظر بگیریم تا بدانیم که چگونه از پرستاران موجود استفاده کنیم. باید از ظرفیت پرستاران موجود استفاده کرد به جای اینکه فکر کنیم که چگونه پرستاران فارغ‌التحصیل را افزایش دهیم.

در ادامه احمد نجاتیان مدیر کل سلامت وزارت بهداشت، گفت: چرا به جامعه دانشجوی پرستاری هیجان منتقل می‌کنیم بسیاری از دانشجویان در اصل نمی‌دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. واژه پرستار بیمارستانی از کجا خلق شد. کمبود پرستار در بیمارستان موضوع واقعی است و این بحث به سند نقشه راه درمان کشور که در کرمان انجام شد، استناد می‌شود.

وی گفت: در سال 1404، 140 هزار پرستار نیاز خواهیم داشت. 24 هزار تخت بیمارستانی در طرح تحول اضافه شده است و همه اینها به پرستار احتیاج دارد.

در ادامه عباس عباس‌زاده رئیس برد پرستاری، گفت: توسعه همکاری بیمارستان‌ها و دانشکده پرستاری فرصتی برای ارتقای حرفه پرستاری است. در طول یک سال 60 دانشجوی پزشکی جذب می‌شود و کسی به این امر معترض نیست اما اکنون که این اتفاق در حوزه پرستاری در حال رخ دادن است صدای اعتراض‌ها بلند شده است.

وی گفت: کسی که واژه پرستار بیمارستانی را خلق کرد و خواست این گونه جا بیندازد که پرستاری از فضای آکادمی دور است را نمی‌بخشد.

معاونت پرستاری به این نتیجه رسیده که کمبود نیروی پرستار وجود دارد. عده‌ای می‌گویند باید ظرفیت دوره کارشناسی ارشد پرستاری را کاهش دهیم که این امر کاملاً اشتباه است.

در ادامه، یزدانی رئیس نظام پرستاری اصفهان، گفت: می‌گویند چه کسی واژه پرستار بیمارستانی را خلق کرد، این موضوع اولین بار توسط دکتر حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در 19 تیر ماه اتفاق افتاد که در خصوص تربیت پرستاران بیمارستانی صحبت کردند و گفتند این پرستاران جزو پرستاران دانشگاهی هستند. این عین مصاحبه‌ای است که توسط سایت وزارتخانه منتشر شده است.

یزدانی گفت: همچنین ابلاغ وزارت بهداشت اینکه می‌گویند در هر منطقه آمایشی حداقل 3 بیمارستان برای تربیت دانشجوی پرستاری است، این موضوع چه معنی می‌دهد و چنین مطلبی در کجای بیانیه اصفهان جا دارد. در بیانیه اصفهان قرار نبود متولی آموزش پرستاران بیمارستان باشد.

وی گفت: شهر تهران کمبود پرستار دارد و ما نیز این را قبول داریم اما چرا از ظرفیت پرستاران بیکار استفاده نمی‌کنیم اگر وزارت بهداشت در این کار صداقت دارد از این نیروها استفاده کند. وزارت بهداشت قصد دارد تولید انبوه کند تا پرستاران با هر شرایطی تن به کار دهند.

 در ادامه ناوی‌پور عضو مجمع تشکل‌های مردم‌نهاد پرستاری گفت: انحراف با زاویه یک درجه شروع می‌شود و بعد به انحرافات بیشتر ختم می‌شود. روح ابلاغیه درست است ما با متن آن مخالفیم ما با متولی‌گری بیمارستان و اینکه بیمارستان محل آموزش دانشجویان باشد به شدت مخالف هستیم، محل تقویت دانشجو دانشگاه است اولین کسی که آیین‌نامه اصفهان را زیر پا گذاشته شخص وزیر است.

وی گفت: چرا آقای حریرچی در 18 تیر ماه بعد از توافقی که صورت گرفته آن را نقض می‌کند و واژه پرستار بیمارستانی را به کار می‌برد و بعد از آن آقای لاریجانی معاونت آموزش از بحث تولی‌گری بیمارستان صحبت به میان می‌آورد پس ما معتقدیم انحراف شروع شده و بر خود لازم دانستیم که نسبت به آن هشدار دهیم. ما با کمبود پرستار مواجه هستیم اما راه‌حل آن این نیست که در دانشگاه‌ها را ببندیم.

 در ادامه این نشست تعدادی از دانشجویان پرستاری به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

حسینی یکی از دانشجویان پرستاری گفت: برای ابلاغ و اجرای صحیح این برنامه چه تضمینی وجود دارد. همچنین آیا از لحاظ امکانات و هیأت علمی بیمارستان‌های آموزشی این ظرفیت را دارند که این طرح ضرب‌الاجل را اجرا کنند.

یکی دیگر از دانشجویان پرستاری گفت: آیا تضمینی برای جذب این پرستاران بعد از طی دور در بیمارستان وجود دارد؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha