سه تن از کاندیداهای هفتمین انتخابات نظام پزشکی که سر لیست امید و "ائتلاف سپید" هستند، با دعوت از جامعه پزشکی برای حضور در انتخابات روز جمعه، بر لزوم ارتقای شأن نظام پزشکی و بازگرداندن اختیارات سلب‌ شده این سازمان تاکید کردند.

دادگاه موازی درحوزه طبابت پزشکان حذف شود/ شأن نظام پزشکی باید ارتقا یابد

سلامت نیوز:سه تن از کاندیداهای هفتمین انتخابات نظام پزشکی که سر لیست امید و "ائتلاف سپید" هستند، با دعوت از جامعه پزشکی برای حضور در انتخابات روز جمعه، بر لزوم ارتقای شأن نظام پزشکی و بازگرداندن اختیارات سلب‌ شده این سازمان تاکید کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمدرضا ظفرقندی گفت: افرادی که تجربه و سابقه کافی روشنی در جامعه پزشکی دارند و وارد این عرصه شده‌اند نگران شرایط جامعه پزشکی هستند و می‌خواهند آن را ارتقا دهند. یکی از مواردی که باید در این دوره اصلاح شود قانون نظام پزشکی است که در طول زمان اختیاراتی از آن سلب شده است.

وی ادامه داد: این قانون سال 1383 از مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید خود را گرفت، ولی مواردی از آن در طول زمان سلب شد. اگر دولت بار وظایف خود را کمتر  و بخشی از آن را به سازمان نظام پزشکی محول کند این نهاد مدنی می‌تواند کمک خوبی برای حوزه سلامت کشور باشد. حضور گسترده پزشکان نیز پشتوانه‌ای قوی برای منتخب این انتخابات فراهم می‌کند.

دکتر ظفرقندی تاکید کرد: افرادی باید در راس سازمان نظام پزشکی باشند که به لحاظ قدرت و شخصیت، شأن آن را بالا ببرند و باعث ارتقای آن شوند. همچنین رسیدگی به وضعیت اقتصاد سلامت، بهبود و اصلاح طرح تحول نظام سلامت ارتقای جایگاه پزشکان عمومی، بهبود وضعیت حقوقی دستیاران و ورود به تصمیم سازی‌های کلان حوزه سلامت بخشی از برنامه‌های ما در این دوره از انتخابات است.

دادگاه موازی در حوزه طبابت پزشکان باید برداشته شود

دکتر ایرج فاضل، درباره اولویت‌های ائتلاف سپید به ایسنا گفت: تکلیف کسانی که مسئولیت سازمان نظام پزشکی را بر عهده می‌گیرند آن چیزی است که در قانون نظام پزشکی ذکر شده‌است و باید اهداف آن دنبال شود اما مواردی از این قانون مغفول مانده‌است به همین دلیل باید اختیاراتی که سلب شده را دوباره به این سازمان بر گردانیم.

وی ادامه داد: یکی از موارد مورد نظر ما درباره اصلاح دادگاه‌های انتظامی پزشکی است؛ در تمام دنیا این موضوع بر عهده سازمان نظام پزشکی است و پزشکی قانونی نباید در این کار دخالت کند، چون وظایف دیگری بر عهده دارد. قضاوت درباره نحوه طبابت پزشکان صرفا بر عهده نظام پزشکی است و این دادگاه موازی باید برداشته و لغو شود.

دکتر فاضل با اشاره به اختیار نداشتن سازمان نظام پزشکی برای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی بخش خصوصی، افزود: هر صنفی باید در تعیین تعرفه‌های خودش دخالت داشته باشد. این موضوع را نباید بر عهده شورایی گذاشت که اکثریت قریب به اتفاق آن مصرف کننده خدمات هستند.

وی ضمن دعوت از جامعه پزشکی برای مشارکت گسترده در انتخابات، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی  ارگان بسیار مهمی است که تنها حلقه ارتباطی بین پزشکان، مردم و مسئولان است. همکاران باید به این مجموعه اهمیت دهند و هر چهار سال یک بار، دو ساعت برای آن وقت بگذارند. هرچه تعداد آرای منتخبان بیشتر باشد اقتدار سازمان نظام پزشکی نیز بیشتر می‌شود.

حمایت و دفاع از حقوق پزشکان و بیماران نیازمند اصلاح قانون نظام پزشکی

دکتر مصطفی معین نیز بااشاره به چالش‌های پیش‌رو سازمان نظام پزشکی نیز گفت: برای هرگونه اصلاح و تغییر در سازمان نظام پزشکی و کمک به ارتقای نظام سلامت، مشارکت حداکثری همه اعضای جامعه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی در انتخابات دوره هفتم نظام پزشکی ضروری است. اگر شایسته‌ترین افراد با رای بالای جامعه پزشکی در مدیریت سازمان، شورای عالی و هیات های مدیره نظام پزشکی قرار گیرند این سازمان از اقتدار لازم برای تعامل با دولت ، مجلس و سایر مراجع ذیربط در امر سلامت برخوردار می‌شود.

وی ادامه داد: حمایت و دفاع همزمان از حقوق بیماران، پزشکان و سلامت جامعه مسئولیت دشوار و پراهمیتی است که برعهده سازمان نظام پزشکی است و این مهم نیازمند مشارکت عمومی همکاران و ایجاد تغییرات ساختاری و اصلاح قانون نظام پزشکی خواهد بود.

دکتر معین ارتباط تنگاتنگ و مستقیم با کادرهای مختلف جامعه پزشکی کشور از طریق انجمن‌های علمی و تخصصی و صنفی پزشکی، دانشگاهها و مراکز پژوهشی، بخش خصوصی، انجمن‌های حمایتی بیماران و خیریه‌های پزشکی را بخشی از برنامه‌های خود و لیست امید برای حضور در این دوره از انتخابات اعلام و اضافه کرد: کمک به انسجام‌بخشی ساختار نظام پزشکی، افزایش بهره‌وری برای حمایت حقوقی و مادی و معنوی از اعضای خود، تقویت رابطه میان پزشک و بیمار، تدوین ضوابط اخلاق حرفه‌ای، ترویج و اجرای آن، نظارت سازمان بر عملکرد اعضای آن و بازگرداندن اختیارات قانونی و تقویت استقلال سازمان مانند تعیین تعرفه‌های پزشکی، رسیدگی به مسایل و امور قضایی از جمله این برنامه‌ها است.

وی رابطه نزدیک و فعال سازمان نظام پزشکی با رسانه‌ها برای اطلاع رسانی منظم و آموزشهای عمومی، مشارکت فعال در تدوین سیاست‌های آموزشی و پژوهشی پزشکی و نیز گسترش همکاریهای علمی بین المللی و مبادله تجارب جهانی را در این دوره جزو مواردی دانست که باید در این دوره از انتخابات نظام پزشکی مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha